| کد خبر: 45080 |

کلنگ‌زنی پروژه‌ با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۷ درصد

تین نیوز | در حالی چهارشنبه گذشته کلنگ راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به زمین زده شد که در سال‌های اخیر مسئولان و دست‌اندرکاران آمارهای متعددی در رابطه با پیشرفت فیزیکی بخش‌هایی از این پروژه‌ ارائه کرده‌اند.
 
در روزهای اخیر بحث تورم صفر درصدی بهمن‌ماه موضوعی بوده که کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به آن واکنش های متعددی نشان داده‌اند. برخی این دستاورد دولت تدبیر و امید را به سود اقتصاد ارزیابی کرده و برخی دیگر معتقدند برای داشتن یک اقتصاد پویا تورم 4 تا 5 درصدی امری ضروری است.
 
در میان هیاهوی موجود در رابطه با تورم که از مردادماه سال گذشته به این سو مباحث مربوط به آن شدت گرفته، اتفاقات دیگری در کشور روی داده که به اندازه تورم صفر درصدی بهمن‌ماه قابل تامل هستند.
 
آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بدون شک یکی از همین اتفاقات است که چهارشنبه گذشته با حضور مقامات کلنگ آن به زمین زده شد. نکته قابل تامل این پروژه به مانور گسترده‌ای هفته‌های اخیر در رابطه به کلنگ‌زنی راه‌آهن مذکور برمی‌گردد، پروژه‌ای که به گواه اخبار منتشر شده زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن سال‌ها پیش و در دولت اول احمدی‌نژاد آغاز شده است.
 
در شش سال اخیر مسئولان و دست‌اندرکاران اظهارات متعددی در رابطه با پروژه‌ مذکور داشته‌اند که در ادامه برخی از آنها آمده است؛
 
بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران تا پایان سال 89
وزیر وقت راه و ترابری بهمن ماه سال 87 زمان بهره‌برداری از قطار سریع السیر اصفهان – تهران را پایان سال 89 اعلام کرده و گفته بود: بهره‏برداری از پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران یکی از اهداف دولت است.
 
حمید بهبهانی با بیان این‌که پیشرفت کارهای اجرایی این پروژه رضایت بخش است، اظهار کرد: سال 88 بودجه‏ای بیش از 40 میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است. در اولین فرصتی که بودجه اضافی ناشی از سوخت یا تفاوت فروش نفت را به دست آوریم قطعاً در این پروژه سرمایه گذاری خواهیم کرد.
 
7 آبان سال 89 یعنی حدود چهار سال و سه ماه پیش مدیرکل منطقه سه از کمبود 55 درصدی اعتبار راه آهن سریع السیر قم- اصفهان خبر داده و گفته بود: اعتبار پروژه راه آهن سریع السیر قم-اصفهان در سال جاری 60 میلیارد تومان بوده که تا به حال تنها 45 درصد آن تامین شده است و با 55 درصد کمبود بودجه مواجه ایم.
 
محمدرضا کدخدازاده افزود: برای نخستین بار است که در کشور خط آهن قطار سریع السیر با سرعتی بالای 300 کیلومتر در ساعت احداث می شود، به همین دلیل این طرح نیازمند انجام مطالعات گسترده ای بوده است. این مطالعات از سال 85 تا 87 در حال انجام بود که با اضافه شدن یک مشاور فرانسوی به تیم مطالعاتی روند کار سرعت بیشتری گرفت.
 
وی با بیان این‌که طول این خط‌آهن 240 کیلومتر است که در قالب دو قطعه 90 و 140 کیلومتری در حال احداث است. اظهار کرد: به طور کلی این خط آهن بخشی از پروژه راه آهن سریع السیر تهران-اصفهان است که در حاضر بخش قم-اصفهان آن در دست ساخت قرار گرفته است .
 
پیشرفت فیزیکی 74 درصدی
کمتر از یکسال بعد یعنی 26 شهریور ماه سال 90 این بار نوبت به معاون وقت وزیر راه و شهرسازی رسید تا خبر از اتمام زیرسازی راه‌آةن سریع‌السیر قم-اصفهان بدهد.
 
احمد صادقی با بیان این‌که عملیات زیرسازی راه آهن سریع السیر قم-اصفهان که تاکنون 74 درصد پیشرفت فیریکی داشته است در نیمه اول سال آینده به اتمام می رسد، گفته بود: این برای نخستین بار است که در کشور خط آهن قطار سریع السیر با سرعتی بالای 300 کیلومتر در ساعت احداث می‌شود. طول این خط آهن 240 کیلومتر است که تاکنون قطعه اول آن به طول 90.5 کیلومتر حدود 59 درصد و قطعه دوم آن به طول 142 کیلومتر حدود 89 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
وی این پروژه را بخشی از طرح کلی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون یک هزار میلیارد ریال در زیرسازی این پروژه هزینه شده است که این رقم معادل 10 درصد کل هزینه تکمیل این پروژه است.
 
مدیرعامل وقت شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: با روسازی، تجهیز، بهره برداری از قطار سریع السیر قم –اصفهان به کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی و خارجی واگذار شده و تکمیل عملیات این پروژه در بخش روسازی ، تامین تجهیزات و بهره برداری در مدت سه سال انجام خواهد شد.
 
صادقی هزینه اصلی پروژه قطار سریع السیر قم- اصفهان را در بخش خرید قطارها دانست و افزود: برای ریل گذاری، روسازی، سیگنالینگ و احداث ایستگاه های راه آهن از اصفهان تا تهران در مجموع بایست رقمی بالغ بر 8.4 میلیارد یورو هزینه شود. تمام هزینه مورد نیاز در این بخش به صورت 'بی.او.تی' توسط این کنسرسیوم تامین شده است و سرمایه صرف شده و سود آن طی مدت زمان 83 سال بهره برداری از قطار سریع السیر قم –اصفهان جبران خواهد شد.
 
24 آذرماه سال گذشته نیز معاون تازه وارد وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن مذکور بازدید کرد. علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفته بود: هدف اصلی از اجرای این طرح اتصال تهران از شهر قم به اصفهان است که برای تردد قطار‌های مسافربری با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت احداث خواهد شد و هم‌اکنون حدفاصل قم- اصفهان این پروژه در حال اجراست.
 
بر اساس خبری که روابط عمومی شرکت ساخت در آن زمان منتشر کرده در حاشیه این بازدید، علی نورزاد با برگزاری نشست‌ کارگاهی در قطعات 1 و 2، در جریان مشکلات و مسایل پروژه قرار گرفت.
 
عملیات اجرایی خط آهن سریع‌السیر قم- اصفهان به طول 240 کیلومتر از ابتدای سال 1386 آغاز شده و در بخش زیرسازی 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مسیر راه‌آهن از شهرهای قم، نیزار، دلیجان، قرقچی، میمه، مورچه خورت گذشته و به اصفهان می‌رسد.
 
پروژه خط‌آهن قم- اصفهان دارای دو قطعه اجرایی در بخش زیرسازی است و میزان اعتبار سال 1392 این محور بالغ بر 737،312 میلیون ریال است و تا کنون 1،413،781 میلیون ریال برای آن هزینه شده است.
 
 مقایسه آمار ارائه شده از سوی دو معاون سابق و کنونی وزیر راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که زیرسازی راه‌آهن در بازه زمانی شهریورماه 92 تا آذرماه یعنی در مدت حدود سه ماه دچار پسرفت شده و از 74 درصد به 67 درصد تقلیل یافته است.
 
پیشرفت فیزیکی 67 درصدی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان
نیمه‌های دیماه سال گذشته نیز معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت نیز پیشرفت زیرسازی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان را 67 درصد اعلام کرد.
 
سید مسعود نصرآزادانی در این‌باره گفته بود: این خط‌آهن 410 کیلومتری به صورت دوخطه طراحی و در دو قطعه حد فاصل قم تا اصفهان در حال اجراست که با هدف جا‌بجایی مسافران و بهره‌گیری از تکنولوژی روز و پیشرفته جهان برای اولین بار در خاورمیانه احداث شده است و به طور قطع در توسعه صنعت گردشگری و گسترش قطارهای برقی سریع‌السیر نقش اساسی خواهد داشت.
 
وی با اشاره به طول قطعه یک این پروژه اظهار داشت: این قطعه به طول 90 کیلومتر از محدوده شهرک پردیسان قم آغاز و حدود 15 کیلومتر پس از دلیجان در محدوده روستای شانق پایان می‌یابد و در سه منطقه ساقه، نیزار و دلیجان دارای ایستگاه است.
 
نصرآزادانی طول قطعه 2 این پروژه را 149 کیلومتر اعلام کرد و افزود: این قطعه، از 15 کیلومتر پس از دلیجان آغاز و به اصفهان حدفاصل خورزوق و ورزشگاه نقش جهان منتهی می‌شود.
 
وی با اشاره به 4 ایستگاه موجود در این قطعه گفت: این قطعه درمناطق قرقچی، میمه، مورچه‌خورت و اصفهان ایستگاه دارد.
 
پیشرفت 68 درصدی طرح ملی قطار پرسرعت اصفهان - تهران
اسفند ماه سال گذشته نیز رئیس حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان اصفهان گفته بود: اجرای طرح ملی قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران تاکنون در بخش زیرسازی 68 درصد پیشرفت داشته است.
 
رحیم نصیرزاده طول این طرح را 240 کیلومتر راه ریلی اعلام و اظهار کرد: از حدود 7 سال پیش تا کنون زیرسازی 210 کیلومتر از طول این طرح در استان اصفهان اجرائی شده است.
 
وی با بیان اینکه 30 کیلومتر باقیمانده از مسیر این طرح همچنان ناتمام مانده، افزود: این مسیر از ایستگاه نقش‌جهان اصفهان به سمت استان قم پیش‌بینی شده که به دلیل تأخیر در آزادسازی مسیر، این بخش از طرح همچنان ناتمام مانده است.
 
رئیس حوزه ساخت و توسعه استان اصفهان با اشاره به اینکه اراضی آزادسازی نشده طرح قطار پرسرعت اصفهان – تهران در حوزه استحفاظی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهادکشاورزی و تعدادی از شهروندان استان قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات این مسیر نشست‌های مختلفی در استانداری اصفهان برگزار کردیم و امیدواریم با رایزنی‌هائی که با مسئولان استانی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور داشتیم، این مسیر به زودی آزادسازی شود.
 
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح تا کنون حدود هزارو 500 میلیارد ریال از اعتبارات ملی هزینه شده و برای تکمیل زیرسازی آن نزدیک به 4 هزار و500 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
 
نصیرزاده گفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز و آزادسازی 30 کیلومتر باقی مانده از مسیر اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود، تا 4 سال دیگر شاهد بهره‌برداری از این طرح در مسیر اصفهان – قم باشیم.
 
وی با بیان اینکه مطالعات طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران از سال 1381 آغاز و در سال 85 عملیات اجرایی آن شروع شد، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح مدت زمان سفر بین اصفهان و تهران از 7 ساعت به 2 ساعت کاهش می‌یابد.
 
به گزارش "رویکرد"، از معرفی طرح مسکن مهر به‌عنوان عامل تورم 40 درصد اقتصاد تا اعلام تورم صفر درصدی بهمن‌ماه بیش از 18 ماه می‌گذرد و بنابر آمار دولتی‌ها اقتصاد کشور تقریبا به ثبات رسیده و می‌توان به آینده و تحقق وعده‌های داده شده برای سال آتی در این زمینه خوشبین بود.
 
اما در این بین برخی اظهارات و اقدامات ناخودآگاه این شائبه را به‌وجود می‌آورد که دولت‌های قبلی هیچ برنامه‌ای در حوزه اقتصاد به‌طور عام و زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌طور خاص نداشته‌اند. کلنگ‌زنی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان با پیشرفت فیزیکی 74، 67 یا 68 درصدی نمونه بارزی از این شائبه‌هاست.
 

 

 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.