| کد خبر: 43984 |

افتتاح یک طرح توسط دو رئیس جمهور / تلخ و شیرین جاده قم - گرمسار

تین نیوز | جاده قم به گرمسار که خرداد ۹۰ افتتاح شده بود، اکنون بزرگ‌ترین آزادراه کشور است که اسفند ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسد.
 
جاده‌ای که ۵ خرداد ۹۰ افتتاح شد به خطرناک‌ترین هدیه برای مسافران تبدیل شد. این جاده به دلیل مشکلات فنی و ایمنی، ده‌ها نفر را به کام مرگ برد و تعداد زیادی از مسافران در آتش شتاب در افتتاح آن سوختند.
 
این پروژه برای مدتی رکورددار وقوع تصادف و مرگ مسافران در بین جاده‌های کشور بود. این محور که بدون هماهنگی پلیس گشایش یافته بود، از فروردین ۹۲ بسته شد تا پرونده جاده مرگ در انتظار روزهای ایمن بسته بماند.
 
اکنون آن جاده کم عرض و ناایمن با ارتقای دوپله‌ای به بزرگ‌ترین آزادراه باکیفیت کشور تبدیل شده و دارای سه لاین رفت و سه لاین برگشت است.
 
تلخ و شیرین قم - گرمسار
زمانی که جاده قم - گرمسار افتتاح شد، موجی از خوشحالی در بین مردم ایجاد شد اما طولی نکشید که لبخند مردم رنگ باخت.
 
این جاده که همچون مار سیاه بی‌خط و خال در کویر، مدام جان می‌گرفت، از همان ابتدا با اما و اگرها و مخالفت‌هایی همراه بود.

عرض کم، نداشتن شانه خاکی مناسب، پیچ‌های غیرفنی، نداشتن روشنایی کافی، آنتن دهی ضعیف تلفن‌های همراه، نبود امکاناتی همچون پاسگاه پلیس راه، پمپ بنزین، پایگاه‌های امدادی، مسجد و... از جمله مشکلات جاده قم - گرمسار بود.
 
این محور به دليل مشکلات جاده‌ای از نظر امنيت ترافيک مورد تائيد پليس راه نبود، بنابراین اولین اظهار نظر در مورد ایمنی پروژه قم - گرمسار از سوی فرمانده ناجا در حالی مطرح شد که وی علاوه بر قبول مزیت‌های احداث این جاده از افتتاح شتاب‌زده این پروژه انتقاد کرد.
 
این گلایه در زمانی اتفاق افتاد که فرمانده پلیس راه کشور پیش از آن نسبت به نا‌امن بودن این محور هشدار داده و گفته بود وزارت راه بدون هماهنگی با پلیس نسبت به گشایش این محور اقدام کرده است.
 
در این یک سال که جاده مرگ به روی مسافران بسته بود کارهای عمرانی زیادی شد تا تردد در این جاده بر ذائقه مسافران شیرین شود.
 
تفاوت دو افتتاح
زمانی که جاده قم - گرمسار افتتاح شد، این محور از نظر رده‌بندی جاده‌ها، پس از جاده فرعی قرار داشت، اما این محور در حالی روز چهارشنبه ۶ اسفند افتتاح می‌شود که با ارتقای دو پله‌ای (بالاتر از بزرگراه) به بزرگ‌ترین، باکیفیت‌ترین و باظرفیت‌ترین آزادراه کشور تبدیل شده است.
 
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، محور قم - گرمسار که در قالب جاده اصلی افتتاح شده، از همان ابتدا معلوم بود که با توجه به بالابودن حجم ترافیک، پاسخگوی مسافران نیست، بنابراین حوادث دلخراش زیادی در این جاده رخ داد که کام مسافران را تلخ کرده است.
 
محسن بهشتی  اظهار داشت: اکنون که محور قم - گرمسار به آزادراه ارتقا یافته، مسافران می‌توانند با ایمنی و اطمینان بیشتر در این مسیر تردد کنند.
 
وی طول مسیر آزادراه قم - گرمسار را ۱۵۲ کیلومتر اعلام کرد که دارای سه لاین رفت و سه لاین برگشت است.
 
بهشتی در مورد تامین امکانات مورد نیاز در این محور اظهار کرد: تمامی امکانات مورد نیاز از جمله استقرار دستگاه‌های خدمات رسان و ساختمان پلیس راه در این آزادراه پیش بینی شده است.
 
وی گفت: در صدد هستیم یک راهدارخانه مجهز چندمنظوره در این آزادراه ایجاد کنیم که پایگاه هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و پلیس راه بتوانند در کنار هم به مسافران خدمات رسانی کنند و از پراکنده کاری جلوگیری شود.
 
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در ساخت این آزادراه موارد ایمنی از جمله نصب گاردیل و تابلو علائم رانندگی، خط کشی و نصب دوربین‌های نظارتی رعایت شده است.
 
ساخت ایستگاه دریافت عوارضی در کیلومتر ۳۵ این آزادراه یکی دیگر از اقداماتی است که انجام شده و پس از بهره برداری آزاد راه، نرخ عوارض این محور اعلام خواهد شد.
 
وی گفت: این آزادراه به عنوان تقويت‌کننده اصلي کريدور مرکزی حمل و نقل کشور، غرب، جنوب غربي و جنوب کشور را به شرق متصل و زمان سفر را برای خودروهای عبوری سبک، یک ساعت و ۳۰ دقیقه و برای خودروهای سنگین دو ساعت و ۳۰ دقیقه کوتاه‌تر می‌کند.
 
بهشتی ابراز امیدواری کرد که پس از افتتاح آزادراه قم - گرمسار، عملیات اجرایی ساخت سایر قطعات بزرگراه حرم تا حرم با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی آغاز شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس بازنشسته حقوقی وزارت راه 0 0

    مشکلات عدیده راه اصلی قم - گرمسار که سه سال پیش افتتاح شد نشان می دهد مسئولان قبلی کوتاهی اساسی در وظایف خود داشتند پس چرا دولت یا قوه قضائیه یعنی مدعی العوم علیه مسئولان قبلی و مهندسان طراح و اجرایی آن اقامه دعوی نمی کند؟ چرا بجای اینکه گذشته را سیاه بیان کنیم مقصرین به مردم معرفی نمی شوند و مجازات نمی شوند؟ اگر واقعا قصور اتفاق افتاده و مجازاتی نداشته باشد پس اکنون هم ممکن است پروژه های مشابهی خراب اجرا شوند و دولت بعد کارهای این دوره را نامناسب معرفی کند.