| کد خبر: 43957 |

◄ آهن ربای راه آهن برای جذب بخش خصوصی

تین نیوز | همواره یکی از دغدغه های دولت در صنعت ریلی، تلاش برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است که با توجه به مشکلات متعدد در این عرصه، تسریع روند موجود از انتظارات هر دو بخش دولتی و خصوصی است. در این رابطه کاهش و معافیت حق دسترسی شبكه ریلی از جمله اقدامات اساسی راه آهن در طول سال جاری به منظور جذب سرمایه گذار بوده است؛ اقداماتی که می توان از آن به عنوان آهن ربای راه آهن برای جذب بخش خصوصی نام برد.

به گزارش تین نیوز، سرمایه گذاری یکی از مهمترین اقداماتی است که در توسعه نقش اساسی دارد. از آنجایی که در فرآیند سرمایه گذاری ، طرف سرمایه گذار انتظار دریافت سود مناسبی از سرمایه گذاریش دارد، لذا در انتخاب نوع و نحوه و مکان سرمایه گذاری با حساسیت موضوع را بررسی می کند.

به باور کارشناسان برخی از موارد عمومی که سرمایه گذار در سرمایه گذاری در نظر می گیرد عبارتند از: امنیت و آرامش، توسعه یافتگی نسبی و زیرساخت ها می باشد که نهایتا برایش سود آوری مطمئن را هم در برداشته باشد.

دراین خصوص از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، مجموعـه راه آهن گام های مهمی در جهت نيل به اهداف مواد مزبـور بـا واگـذاري امـور حمـل و نقـل ريلـی بـه بخـش خصوصی برداشته است. در این خصوص بررسی عملکرد راه آهن نشان می دهد که یکی از اقدامات اساسی راه آهن در خصوص جذب سرمایه گذار با توجه به برنامه چشم انداز 1014 کاهش و معافیت حق دسترسی شبكه ریلی بوده است.

در این رابطه دو نکته زیر قابل توجه است:
1. کاهش حق دسترسی: اقدام اول و طی دو مرحله كه از سال گذشته آغاز شد با هدف نزدیك كردن حق دسترسی شبكه ریلی ربه عوارض جاده ای، سهم ۵۷ درصدی راه آهن از تعرفه حمل بار، به ۳۵ درصد كاهش یافت.

2. معافیت حق دسترسی: با فرض اینكه سرمایه گذاری در توسعه واگن های باری برای یك دوره ۱۰ ساله از نرخ بازگشت داخلی، ۳۰ درصدی برخوردار شود بسته حمایتی ای آماده شده است كه طی آن مقرر شده  از ابتدای سال ۹۳، سرمایه گذار به ازای ورود واگن باری نو خود به شبكه ریلی به طور متوسط به میزان ۴ میلیون تن كیلومتر (حدود ۱۰۰ میلیون تومان ) از پرداخت حق دسترسی معاف باشند.

گفتنی است پیش از این مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود: به غیر از واگن‌های لبه بلند که حق دسترسی آن‌ها 36 درصد محاسبه می‌شود بسیاری از واگن های دیگر از جمله واگن لبه کوتاه 14 متری با تعرفه حق دسترسی صفر درصد محاسبه می‌شود که این مسئله یک موفقیت بزرگ در بالابردن سهم راه‌آهن در ترانزیت کالاست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدوکیلی 0 0

    استراتژی جذب سرمایه بخش واقعا خصوصی توسط دولت بخصوص با رویکرد مشارکت، استراتژی موفقی در کشور ما و بسیاری از کشورها نیست. تفاوت ذاتی اهداف و ارزشهای این دو بخش علت ریشه ای این امر است. عدم موازنه دو طرف تعهد و تغییرات متعدد و پیوسته بخش دولتی نیز دو علت دیگر آن است. پیشنهاد می شود پیشنیاز استراتژی جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد سازوکار دائمی برای ارتقاء کسب و کار حمل و نقل ریلی انجام پذیرد. در حال حاضر بازار و کسب و کار حمل و نقل ریلی بدون هیچ سرپرست و ناظری حرکت می کند. یکی از این مکانیزمها ایجاد نهادی شبیه نهادهای تنظیم مقررات است که بموجب قانون تشکیل می شود و متشکل از کلیه ذینفعان است.