| کد خبر: 43920 |

اتصال راه‌آهن قزوین به آستارا تا سال ۹۵

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تامین شود راه‌آهن بزرگ قزوین- رشت-انزلی – آستارا در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد.
 
آخوندی ضمن ابراز رضایت از روند پیگیری طرح ساخت راه‌آهن قزوین – آستارا اعلام کرده در صورتی که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را برای این طرح طبق زمان بندی‌های انجام شده تامین کنیم این پروژه تا سال 95 تکمیل خواهد شد.
 
اصلی ترین نقطه امیدواری وزارت راه و شهرسازی برای تامین سرمایه این طرح بزرگ نه سرمایه گذاران داخلی که خارجی ها هستند.
 
تا جایی که آخوندی اعلام کرده در صورت تامین فاینانس پروژه در سال 94 قطعا دشواری‌های موجود در مسیر این پروژه بزرگ مرتفع شده و می توان امید داشت این طرح در یکی از ماه های سال 95 تکمیل شود.
 
راه‌آهن قزوین-رشت-بندرانزلی- آستارا به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور که در اتصال کریدور مرکزی و شرقی ایران به شمال غرب تاثیر مهمی خواهد گذاشت در چند سال گذشته از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در دستور کار اجرایی قرار گرفته است.
 
فاز نخست این پروژه که قزوین را به رشت متصل می کند در مسیری 165 کیلومتری ساخته خواهد شد که برای قطارهای مسافرتی سرعتی 160 کیلومتری را فراهم می کند که زمان سفر ریلی بین این دو استان مرکزی و شمالی کشور به شدت کاهش خواهد داد.
 
از سوی دیگر با توجه به توسعه خطوط راه‌آهن در دستور کار دولت قرار داشته و به عنوان یکی از اصلی ترین پایه‌های توسعه‌ای ایران در سال‌های آینده به حساب می‌آید بحث تکمیل این پروژه می تواند در راستای افزایش نقش راه‌آهن در ترانزیت و سفرهای سیاحتی فعالیت کند.
 
هر چند در سال های گذشته طرح ساخت و پیشروی این پروژه در دستور کار قرار داشته و زیرسازی و ریلگذاری بخش هایی ازآن اجرایی شده اما با توجه به طولانی بودن مسیر و اهمیت بسیار زیاد آن بحث نیاز به جذب سرمایه‌های جدید از اولویت های این پروژه بوده است تا جایی که چند ماه قبل این گمانه زنی به وجود آمد که در صورتی که وزارت راه و شهرسازی نتواند سرمایه لازم برای ادامه یافتن این کار را بوجود آورد پروژه ملی اتصال ریلی قزوین به آستارا رسما متوقف خواهد شد.
 
با توجه به مذاکرات و برنامه ریزی های گسترده انجام گرفته از سوی راه‌آهن ایران برای افزایش نقش ترانزیتی کشور در منطقه و همکاری های ریلی با کشورهای همسایه اتصال آستارا به شبکه ملی راه‌آهن ایران می تواند در راستای افزایش توان ترانزیتی راه‌آهن در استان‌های شمال غربی و با همسایگانی چون ارمنستان و آذربایجان نقشی مهم ایفا کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مایوس از وعده های توخالی 0 0

    متاسفانه وعده ای که بالاترین مقام وزارت راه گفتند صحیح نیست. حتی اگر پول فراهم باشد نمی توان چنین پروژه ای را دوساله اجرا کرد. مشکلات تملک اراضی رشت تا آستارا خودش چهار سال طول می کشد.