| کد خبر: 43912 |

تصادف در جاده یاسوج

تین نیوز | پ جاده یاسوج به سمیرم یا اصفهان شاهراه ارتباطی و کریدور شمال به جنوب کشور است اما کمر این جاده دو طرفه زیر بار ترافیک خم شده و به بحرانی ترین محور جنوب بدل گشته است.
 
عبور جاده یاسوج به سمیرم از کنار دنای سفید پوش و از میان جنگل‌های سبز بلوط آن را به زیباترین جاده ایران بدل کرده اما گاهی این همه زیبایی در زیر سایه حادثه ای گم می شود تا حتی دنا و بلوطهای هزار ساله آن هم از مرگ هموطنان در این محور سرخم کنند.
 
جاده بابامیدان – یاسوج به سمیرم شهرها و بنادر جنوبی را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می کند و این یعنی اینکه همه، این راه نزدیکتر را برای سفر انتخاب می کنند.
 
به همین خاطر جاده ترانزیتی بابامیدان – یاسوج به سمیرم هر روزه بار سنگینی از تردد خودروهای سبک و به خصوص سنگین را تجربه می کند در حالی که ظرفیت این همه تردد را ندارد.
 
این جاده کوهستانی دو طرفه است و و دارای پیچ های فراوان و خط سبقت کم و از طرفی عبور و مرور خودروهای سنگین و ترانزیتی در آن زیاد است و این باعث شده کریدور ارتباطی جنوب به شمال آبستن حوادث جاده ای شود.
 
مسافت جاده یاسوج به سمیرم ۱۶۴ کیلومتر است و تنها ۱۰۰ کیلومتر آن در حوزه راههای کهگیلویه و بویراحمد بوده و بقیه جزئی از راههای استانهای چهار محال و بختیاری و اصفهان است اما همه این محور در هر سه استان وضعیت خوبی ندارد و قتلگاه خاموشی است که در غفلت مسئولان سالانه جان دهها تن از مسافرانش را می‌گیرد.
 
۱۶ درصد تصادفات استان درجاده یاسوج- سمیرم رخ می دهد
به گفته رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد، ۲۵ درصد از تصافات جاده ای استان در حوزه محور یاسوج به اصفهان و جاده های منشعب بوده و ۱۶ درصد از تصادفات نیز در جاده یاسوج به سمیرم تا پل کتا رخ می دهد.
 
سرهنگ منوچهر سیاهپور می گوید: در سال جاری تا کنون ۶۰ فقره تصادف فوتی و جرحی در این محور روی داده است.
 
وی می افزاید: در این تصادفات در مجموع ۳۷ نفر کشته و ۵۳ نفر مجروح شدند.
 
سیاهپور بیان می کند: در سال ۹۱ هم در مجموع ۲۰ تصادف فوتی و ۵۰ تصادف جرحی در این محور رخ داد و ۳۵ نفر کشته و ۷۳ نفر مجروح شدند.
 
وی عنوان می کند: در سال ۹۲ هم در مجموع ۲۲ تصادف فوتی و ۱۹ تصادف جرحی در این محور رخ داد که طی آن ۳۲ نفر کشته و ۳۲ نفر مجروح شدند.
 
وعده هایی که روی کاغذ ماند
به رغم هشدارهای کارشناسان نسبت به خطرات این جاده، هنوز نسخه‌های مسئولین برای رفع آنها اثری نکرده و مصوبه سفرهای استانی دولت قبل هم گره از مشکلات نگشود.
 
در سفر وزیر سابق راه و شهرسازی در سال ۹۱ به استان، این جاده در لیست پروژه های مهر ماندگار قرار گرفت و مقرر شد ۱۱۰ کیلومتر از آن به بزرگراه تبدیل شود و تا پایان دولت دهم ۷۰ کیلومتر از این پروژه به بهره برداری برسد اما نسخه مهر ماندگار هم موثر واقع نشد و این وعده عملی نشد.
 
رئیس اداره بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد محور ارتباطی یاسوج به سمیرم را بحرانی ترین محور ارتباطی در این استان عنوان می کند و می گوید: این محور ارتباطی بخشی از کریدور شمال به جنوب و یکی از جاده های ملی این استان است که شهرها و بنادر جنوبی از جمله بوشهر، گناوه، دیلم، بندر امام، بهبهان، گچساران، دهدشت، نورآباد، برازجان و ... را به مرکز کشور متصل می کند.
 
محرابی می افزاید: این مسئله موجب شده که این محور ارتباطی مهم و تاثیرگذار از ترافیک سنگینی برخوردار باشد. با این حال حجم ترافیک این جاده متناسب با ظرفیت آن نیست و موجب وقوع تصادفات زیادی در این محور شده است.
 
وی عرض کم جاده، پیچ و قوسهای طولانی و غیر استاندارد، شیبهای تند و دید کم رانندگان را از جمله مشکلات این محور اعلام می کند و اظهار می دارد: در کنار این جاده روستاهای پرجمعیتی نیز وجود دارد که این خود موجب وقوع تصادفات می شود.
 
وجود ۳۰ نقطه حادثه خیز در جاده یاسوج – سمیرم
محرابی با بیان اینکه ۱۰۱ نقطه حادثه خیز در جاده های استان وجود دارد، می افزاید: از این تعداد ۳۰ نقطه حادثه خیز در محور یاسوج به سمیرم است.
 
رئیس اداره بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند: رفع این نقاط حادثه خیز نیازمند چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار است و این در حالی است که کل اعتبار امسال آن ۱.۵ میلیارد تومان است.
 
وی تصریح می کند: تعریض این جاده به چهارخطه، نصب دوربین کنترل، رفع نقاط حادثه خیز، ساماندهی تقاطع های موجود، ایجاد تقاطعهای غیر هم سطح و ... می تواند موجب کاهش تصادفات در این محور شود.
 
محرابی عنوان می کند: اجرای باند دوم در هر کیلومتر از این جاده با توجه به کوهستانی بودن، نیازمند دو میلیارد تومان اعتبار است که اعتبارات موجود کافی نیست.
 
هزینه راهسازی درکهگیلویه و بویراحمد ۳ برابرمیانگین کشور
کوهستانی بودن کهگیلویه و بویراحمد موجب شده که هزینه راهسازی نیز بالا باشد و به گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هزینه هر کیلومتر راهسازی در این استان سه برابر میانگین کشوری است.
 
پژمان نیک اقبال می گوید: بیش از ۸۰درصد مساحت این استان را کوههای صعب العبور تشکیل می دهد و براین اساس هزینه راهسازی در این استان بسیار بالاست.
 
وی بیان می کند: اگر به طور متوسط در کشور برای ساخت هر کیلومتر راه یک میلیارد تومان هزینه می شود، در این استان برای هرکیلومتر راهسازی، سه میلیارد تومان نیاز است.
 
نیک اقبال کمبود اعتبار را یکی از مشکلات در حوزه راهسازی در این استان عنوان می کند و می گوید: پروژه های زیادی در حوزه راهسازی در این استان در حال اجرا است که برخی به دلیل کمبود اعتبار با مشکل مواجه هستند.
 
کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ۷۴۰ کیلومتر بزرگراه
وی همچنین میزان جاده چهار خطه در این استان را بسیار کم می داند و می افزاید: طبق استاندارها ۳۰ کیلومتر از ورودی مراکز شهرستانها باید بزرگراه باشد و بر این اساس این استان نیازمند ۷۴۰ کیلومتر بزرگراه است و این در حالی است که تنها ۶۸ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد.
 
معاون استاندار اما از اهتمام جدی مسئولین استانی برای چهار خطه کردن محور یاسوج به سمیرم خبر می دهد و می گوید: در سال آینده ۲۵۰ میلیارد ریال به پروژه چهار خطه کردن محور بابامیدان، یاسوج به سمیرم اختصاص یافته است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نه تنها کهگیلویه و بویراحمدی ها چشم انتظار احداث بزرگراه در این محور ارتباطی هستند بلکه بیش از آنها بوشهری‌ها، بخشی از استان فارس و شرق خوزستان و در یک کلام نیمی از جنوب چشم به راه هستند تا با تکمیل این جاده، سایه مرگ از پیچ و خم های آن رخت بربندد.
 
بی شک توجه وزارت راه و شهرسازی به کریدور شمال به جنوب و اختصاص اعتباری ویژه به آن، به این پروژه جان می دهد تا جان نگیرد و رنج سفر را بر مسافران جنوب هموار کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.