| کد خبر: 42411 |

نیاز به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رودبار - منجیل

تین نیوز | ۱۱ کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت در دو فاز ۳.۳ کیلومتر و ۸ کیلومتر تعریف می شود .
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۱۱کیلومتر باقی‌مانده از آزادراه قزوین-رشت را ۹۰۰میلیارد تومان اعلام کرد.
 
 شعبانعلی خاوری دانشور درباره ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده از آزادراه قزوین-رشت گفت: این مسیر در دو فاز ۳.۳ کیلومتر و ۸ کیلومتر تعریف می شود که برای تکمیل و بهر‌ه‌برداری از آنها مجموعا قریب به ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
 
طول کل محور آزاد راهی قزوین-رشت 138 کیلومتر بوده و از شهر قزوین آغاز و به منطقه ای موسوم به امامزاده هاشم در حدود 30 کیلومتر شهر رشت ختم می‌شود. از سال 88 حدود 127 کیلومتر از طول این آزاد راه در حال بهره برداری است و قرار است حدود 11 کیلومتر آن در حد فاصل شهر منجیل تا رودبار طی سال‌های آینده احداث شود.
 
2 روز قبل رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور از ۱۱ کیلومترباقی مانده آزادراه رشت‌ ـ‌ قزوین بازدید کرد و از تامین منابع اعتباری این پروژه خبر داد.
 
به گفته محمد باقر نوبخت در بودجه سال آینده ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه اختصاص یافته این درحالی است که هفته پیش نیز هیات دولت برای تسریع در تکمیل آزاد راه ۶۰ میلیارد تومان اختصاص داد.
 
اما مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در این خصووص گفت: احداث قطعه ۳.۳ کیلومتری از ۲۰ آذر ۹۳ کلید خورد که تا پایان سال براساس قول مساعد آقای نوبخت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق می‌شود و۳۰۰ میلیارد تومان نیز سال آینده برای تکمیل پروژه تخصیص می‌یابد.
 
خاوری هزینه تکمیل فاز ۳.۳ کیلومتری باقی‌مانده از آزادراه قزوین-رشت را ۲۰۰ میلیارد تومان خواند و اظهار کرد: بقیه اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومانی اختصاصی که نزدیک به ۱۶۰ میلیارد تومان می‌شود صرف آغاز عملیات اجرایی فاز دوم خواهد شد.
 
وی زمان تعریف شده برای تکمیل مسیر ۳.۳ کیلومتری باقی مانده از آزادراه قزوین-رشت را ۱۸ ماه اعلام کرد و ادامه داد: پیمانکار فاز یک در حضور آقای نوبخت اعلام کرد که اگر منابع مالی تأمین شود تا پایان سال ۹۴ پروژه را تکمیل می کند و تحویل می دهد و آقای نوبخت نیز اعلام کرد منابع مالی موجود است.
 
خاوری دانشور با تشریح علت هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی تکمیل پروه فاز یک به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: کل مسیر تونل و پل است و از این جهت عملیات اجرایی آن زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های فاز دو افزود: این مسیر ۸ کیلومتری در دو لاین رفت و برگشت که مجموعا ۱۶ کیلومتر می‌شود به احداث ۲ دستگاه پل بزرگ و ۵.۵ کیلومتر تونل نیاز دارد به علاوه بخشی از آن در اراضی مردم است که هزینه عملیات اجرایی فاز دو حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد و برای ارزیابی و تملک زمین هایی که در مسیر پروژه است نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد بنابراین در مجموع تکمیل فاز دو به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه هنوز پیمانکار فاز دوم پروژه مشخص نشده است، توضیح داد: فراخوان، برگزاری مناقصه و تشریفات اداری تعیین پیمانکار اسفندماه یا نهایتا ابتدای سال ۹۴ انجام می‎‌شود که در این صورت اگر منابع مالی به موقع تأمین شود و پیمانکار نیز منظم اجرای کار را جلو ببرد می توان ۲۴ ماهه فاز ۸ کیلومتری باقی‌مانده از آزادراه قزوین- رشت را نیز به بهره‌برداری رساند.
 
چند روز قبل، علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از عملیات اجرایی آزادراه منجیل-رودبار‏‌، با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت دررابطه با اختصاص اعتبار برای تکمیل راه‌های مواصلاتی به استان‌های شمالی کشور، شیوه‌ها جذب اعتبار برای اجرای  بخش اول ۱۱ کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت حدفاصل رودبار- منجیل را بررسی کردند.
 
وی از برنامه ریزی برای احداث ادامه مسیر به سمت رودبار خبر داد و گفت: هیات وزیران در تاریخ 1393/11/12 مبلغ 600 میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع بند (ش) ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه جهت تکمیل راه‌های مواصلاتی به استان‌های شمالی کشور و پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه، به این پروژه هزینه اختصاص داده است تا بخش اول آن به‌زودی تکمیل شود.
 
نورزاد ساخت و توسعه بخش اول از ۱۱ کیلومتر باقیمانده را گره ترافیکی آزادراه قزوین- رشت عنوان کرد.
 
۱۱ کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت در محدوده منجیل به دلیل  وجود برخی مشکلات به طور کامل به بهره برداری نرسیده است، از این میزان عملیات اجرایی آسفالت ۹۰۰ متر به عهده اداره کل راه و شهرسازی گیلان واگذار شده است که تا عید نوروز زیر بار ترافیک می‌رود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.