| کد خبر: 42409 |

رکورد خروج خودروهای فرسوده زده شد

تین نیوز | جلسه تصمیم گیری در خصوص خروج خودروهای فرسوده با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
 
 محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در این جلسه که ظهر سه شنبه به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: بهترین اقدام برای کنترل چهار پارامتر اصلی آلودگی هوا ارائه برنامه یکپارچه با اعلام دقیق مشوق ها، زمان بندی، میزان اعتبارات لازم و معرفی منابع اعتبارات جهت آغاز عملیات اجرایی است.
شریعتمداری با تاکید بر این نکته که خروج 17 هزار و 700 دستگاه تاکسی فرسوده در تهران قطعا نیاز همکاری شهرداری تهران، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و سازمان حفاظت محیط زیست دارد، تصریح کرد: البته ضرورت دارد زمینه های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در این خصوص فراهم شود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: صرف نظر از جنبه مالی که از اصلاح سوخت کشور عاید خواهد شد، جنبه های بهداشتی، محیط زیستی و سلامت مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که که هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفته نشود.
وی افزود: سلامت مردم اولویت نخست دولت است و از این رو از هر اقدامی که منجر به بهود کیفیت زندگی و سلامت مردم شود، استقبال می کنیم.
 
تاثیر اصلاح الگوی ترافیکی و خروج خودروهای فرسوده بر بهبود کیفیت هوا
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر عزم جدی دولت در زمینه کاهش آلودگی هوای کشور به ویژه در کلان شهرها و دستاوردهای خوبی که در این زمینه کسب شد، گفت: اصلاح کیفیت سوخت و توزیع سوخت استاندارد، کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده از 7 هزار قسمت در میلیون به 150 قسمت در میلیون، حذف بنزین پتروشیمی از جمله اقدامات بسیار خوب دولت یازدهم در این زمینه است اما این اقدامات کافی نیست.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بخش عمده ای از آلودگی های فعلی هوا به ویژه در تهران به دلیل عدم خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلت هاست، گفت: اقدامات موثر در این زمینه که منجر به بهبود کیفیت هوا شود بی شک اثرات اجتماعی مثبتی را نیز به همراه خواهد داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصلاح الگوی ترافیکی از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده اثر بسیار مثبتی بر بهبود کیفیت هوا خواهد داشت.
وی گفت: خروج خودروهای فرسوده و بهبود کیفیت هوا منجر به کاهش خسارات وارده به کشور در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و به ویژه سلامت مردم خواهد شد.
 
کاهش 18 درصدی آلودگی هوا با خروج اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده
وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با ارائه گزارش آماری از وضعیت خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های شهر تهران و تاثیر آن بر آلودگی هوا، گفت: روزانه هشت تن ذرات معلق وارد هوای تهران می شود که 43 درصد آن حاصل تردد کامیون ها در تهران و 33 درصد آن نتیجه تردد موتورسیکلت هاست.
وی گفت: تنها با خروج اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده می توان در حدود 18 درصد از میزان انتشار روزانه ذرات معلق در تهران کاست.
حسینی ادامه داد: میزان تولید و انتشار روزانه اکسیدهای نیتروژن نیز 120 تن است که حدود 18 درصد آن مربوط به تاکسی های فرسوده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه توزیع مکانی انتشار آلاینده ها در پیک ترافیک صبحگاهی بیانگر تاثیر بالای موتورسیکلت ها در مرکز و کامیون ها در کمربندی شهر در آلودگی هوا است.
حسینی گفت: جایگزینی یک تاکسی فرسوده با تاکسی نو منجر به کاهش یک تن آلایندگی در سال خواهد شد.
 
نصب فیلتر دوده در اتوبوس های پایتخت

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت نیز در این جلسه با اعلام اینکه دستگاه 2025 اتوبوس با عمر بیش از هشت سال در تهران روزانه 16 تا 17 ساعت فعالیت دارند و این منجر به تولید حجم بالایی از آلایندگی در تهران می شود، گفت: این در حالی است که طی پنج سال گذشته هیچ دستگاه اتوبوس جدیدی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه نشد.
سنندجی گفت: خوشبختانه امسال 200 دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو 4 خریداری شده و به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت تاکید کرد: به زودی در راستای کاهش آلودگی هوا در پایتخت، نصب فیلتر دوده در اتوبوس های پایتخت آغاز خواهد شد.
در ادامه، میثم مظفر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خویش و بیان نظرات و پیشنهادات خود در زمینه تعویض تاکسی های فرسوده پرداخت.
مظفر اعلام کرد: در صورت ایجاد زیرساخت های لازم، آمادگی تبدیل سالانه 7000 تاکسی فرسوده به نو را داریم.
 
90 درصد آلودگی خودروهای تهران از خودروهای کاربراتوری تولید می شود
در ادامه یوسف حجت با ارائه آماری از تعداد خودروهای انژکتوری و هیبریدی موجود در تهران، گفت: 90 درصد آلودگی خودروهای تهران از خودروهای کاربراتوری تولید می شود.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی، تصریح کرد: بخش دولتی تنها باید وضع کننده مقررات و آئین نامه ها باشد.
حجت گفت: تبدیل اتوبوس ها به اتوبوس های برقی و گازسوز می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.
علیرضا فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز با شرح اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های آینده برای خروج خودروهای فرسوده، گفت: 98 درصد خودروهای از رده خارج شده، کاربراتوری بوده اند.
وی با ارائه آمار تعداد خودروهای فرسوده خارج شده از سال 85 تا 93، بیان کرد: بالاترین میزان خودرو فرسوده خارج شده مربوط به سال 1389 با 256 هزار دستگاه خودرو فرسوده بود که در سال 1393 تا این بازه زمانی این رقم به 258 هزار رسیده و تا انتهای سال نیز افزایش خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.