| کد خبر: 42381 |

روزنوشت دوشنبه تا پنجشنبه ۱۳-۱۶ بهمن ماه سال ۹۳

مشکل اتاق؛ شفاف نبودن نمایندگان منتخب و نداشتن برنامه

وبلاگ تین نیوز، سیدحمید حسینی | این هفته در حالی پایان یافت که قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و پیش بینی من در مورد رسیدن قیمت نفت به بالای ۶۰ دلار در سال ۹۴ در حال محقق شدن است. کمیسیون تلفیق نیز بودجه دولت را با نفت ۷۲ دلاری بست.
سفر دکتر ولایتی به روسیه به نمایندگی از دکتر روحانی همراه با موفقیت بود، خصوصا مذاکره دوجانبه ایشان با پوتین، دستوراتی که پوتین در رابطه با تسهیل در روابط بانکی داده در صورت عملیاتی شدن می تواند باعث توسعه روابط دوجانبه شود.
خبر محکومیت رسایی توسط دادگاه ویژه روحانیت و اعلام تخلف سازمان اقتصاد اسلامی از مقررات پولی و بانکی از بمب های خبری هفته بوده است و مورد توجه شدید رسانه ها. 

چهارشنبه خبرگزاری ایسنا یک میزگرد در رابطه با انتخابات باحضور دانشمند، حریری، سلطانی و بنده برگزار کرد، در این نشست ما دیدگاه های خود را درباره اتاق کارآمد بیان داشته و هریک از ما سعی برنامه ها و اولویت های گروه خود را در بیان نمودیم و گاهی نیز عملکرد و نقطه نظرات یکدیگر را نقد کردیم. 

به طور مثال آقای سلطانی بر اخلاق و تعامل با دولت تاکید داشت ولی من مشکل اتاق را شفاف نبودن نمایندگان منتخب و نداشتن برنامه دانستم. چند مصاحبه متفرقه با روزنامه فرهیختگان، تجارت نیوز و شرق داشتم، یک سرمقاله نیز برای روزنامه کسب و کار درباره اهمیت اتاق نوشتم. برای “مجله صدا” در مورد ضرورت بکارگیری مدیران و کارشناسان خارجی در اقتصاد کشور یک مطلب نوشتم که در شماره این هفته به چاپ خواهد رسید. 

در جلسه شورای مشاورین اقتصادی دو موضوع در دستور جلسه بود: ۱- تراز عملکرد ۹ ماهه مالی کشور یعنی هزینه ۲- دستاوردهای ۴ ساله اتاق تهران
در پایان دوره چهارساله هیئت رئیسه تلاش نموده که دستاوردهای این دوره را تدوین و در آخرین جلسه هیئت نمایندگان که در هفته اول اسفند برگزار خواهد شد ارائه نماید، لذا گزارش در جلسه مشاورین مورد بحث و گفتگو قرار گرفت تا با توجه به دیدگاه اعضاءجرح و اصلاح گردد. به علت جلسه ای که در یکی از وزارت خانه ها داشتم مجبور شدم زودتر از موعد مقرر جلسه را ترک کنم. ملاقات مفیدی بود ودر رابطه با انتخابات اتاق نیز تبادل نظر شد. 

دوشنبه عصر جلسه تشکل ها را در ستاد تهران داشتیم که هریک از اعضاء گزارشی از پیگیری های خود ارائه نمودند و هفته آینده نشست با حضور نمایندگان ۱۲ تشکل منتخب برگزار خواهد شد.
سه شنبه صبح جلسه ماهانه هیئت نمایندگان اتاق تهران برگزار شد و گزارشی از مراحل ثبت نام در انتخابات اتاق تهران توسط دبیر کل ارائه شد، همه اعضاء از عملکرد اتاق تهران وانجمن تهران رضایت داشتند، ولی بعضاً از عملکرد انجمن نظارت ایران به علت تمدید زمان ثبت نام، نحوه نام نویسی در بخش کشاورزی و برگزاری انتخابات در نمایشگاه گلایه داشتند و به طور شفاف بیان نمودند و آقای خسرو تاج نیز پاسخ داد. 

دفاع منطقی و محکم آقای ال اسحاق از عملکرد انجمن نظارت تهران و ثبت نام آقای حمید عارف باعث شد که حاشیه های این مبحث پایان یافته و خستگی در تن مدیران اتاق تهران نماند که جا دارد از ایشان تشکر شود.
در این جلسه روسای کمیسیون کشاورزی و تجارت گزارش عملکرد خود را ارائه دادند و جالب بود که در مقابل تجلیل آقای آل اسحاق از عملکرد این دو کمیسیون آقای حریری به عنوان عضو کمیسیون تجارت عملکرد و تاثیر گذاری کمیسیون را صفر دانست و من نیز مصوبه نداشتن کمیسیون ها جهت ارایه به هییت نمایندگان را نقطه ضعف دانسته و اعلام نمودم که عملکرد سازمان ها و نهادهای جمعی در کشور متفاوت است، بطور مثال مجمع تشخیص مصلحت نظام ” کمیسیون محور”، مجلس شورای اسلامی “صحن محور” است ولی اتاق “هیئت رئیسه محور” است و باید کمیسیونها فعال تر شوند و موضوعات برای تصمیم گیری به هیئت نمایندگان ارایه نمایند. 

پس از جلسه نشستی با دوتن از بزرگان اتاق داشتم و در مورد همکاری قبل و بعد از انتخابات مذاکره کردم. پس از آن پذیرای یک هیئت ایرانی-روسی بودم که خواهان خرید فراورده برای بازار افغانستان و روسیه بودند و مذاکره خوبی داشتیم.
سه شنبه عصر یک نشست چند ساعته با اعضاء ستاد تحول داشتیم و برنامه ها را مرور کردیم و در مورد اعضای نهایی لیست تحول تبادل نظر کرده و قرار شد نامزد های تحول را برای جلسه پنجشنبه دعوت کنیم. 

از اتفاقات خوب این هفته امضاء قرارداد واگذاری ۳۰ درصد از سهام پالایشگاه نفت سروش به گروه صف و توافق با این گروه چهت ساخت پروژه پالایشگاه به صورت EPC بود. بزودی نیروهای فنی و اجرایی این شرکت در سایت پالایشگاه در قشم مستقر شده و عملیات اجرایی با سرعت مناسب تری پیگیری خواهد شد. امیدوارم این پروژه که با همت بخش خصوصی کلید خورده قبل از ۲۴ ماه به بهره برداری برسد.

چهارشنبه صبح در جلسه” شورای مشاورین بین الملل اتاق” شرکت کردم. تحلیل خوبی از ساختار قدرت و روابط ایران و عربستان ارائه شد و نقاط قوت و ضعف عربستان تحلیل شد. نظر کارشناسان درایت و هوشمندی در روابط با عربستان می باشد، “اشتیاق و تنفر” هیچکدام راه حل روابط با عربستان نمی باشد و باید منطقی و هوشمندانه عمل نماییم. در شرایط فعلی هرگونه سخن منفی علیه حاکمان جدید عربستان برای کشور هزینه ساز و غیرمفید بوده، امید است بلندگوداران جامعه رعایت نمایند و عقده گشایی نکنند. 

چند هفته است که یک تیم حرفه ای درصدد بازسازی وتغییر سایت شخصی ام هستند ، خوشبختانه این هفته نسخه ازمایشی آن آماده شده، اگر چه هنوز ایراداتی دارد ولی بسیار بهتر شده و امیدوارم با راهنمایی دوستان تکمیل شود، ضمناً آدرس وبسایت جهت استفاده دوستان به شرح زیر است:
www.seyedhamidhosseini.ir
پنجشنبه از ساعت ده صبح با نامزدهای تحول در انتخابات جلسه پربار و مفیدی داشتیم و سازمان رای تحول تشریح شد و وظیفه نامزد در هریک از فرایندها مشخص گردید و نامزدها نیز با یکدیگر بیشتر آشنا شدند. 

شایعات حاکی از حضور محافظه کاران و اصول گرایانی به غیر از موتلفه در انتخابات اتاق تهران تحت عنوان “آبادگران” می باشد که مورد حمایت صدا و سیما نیز خواهند بود و تلاش می شود فعالیت انتخاباتی این گروه پوشش داده شود و احتمالا در همین هفته اعلام موجودیت خواهند کرد.
جلساتی تحت عنوان هم اندیشی وکنفرانس با عناوین مختلف در حال برگزاری است وجالب ترین ان برگزاری نشستی با عنوان اقتصاد مقاومتی توسط رییس هییت مدیره انجمن زنان کارافرین بوده که سخنران مدعو ان خانم لاله افتخاری از نمایندگان عضو جبهه پایداری و منتقدین سر سخت دولت بوده است که با شعارهای تعاملی ائتلاف فردا همخوانی ندارد.

انجمن نظارت امکان جابجایی از گروه های چهارگانه ثبت نامی (بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی) را در روز دوشنبه مجاز دانسته و لذا باعث شده هی چیک از گروه های انتخاباتی لیست خود را نهایی نکنند و تلاش کنند تا با جابجایی بعضی از نیروها نقاط ضعف لیست خود را پوشش دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.