| کد خبر: 42139 |

◄ ساخت و تکمیل فرودگاه امام و پیشرفت ۲۰ درصدی در چند سال

تین نیوز | مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه پروژه فرودگاه حضرت امام با بودجه خود شرکت فرودگاه‌های کشور تکمیل و ساخته می‌شود، گفته است: هیچ سرمایه گذاری برای ساخت و تکمیل فرودگاه حضرت امام و ترمینال ۲ این فرودگاه پیدا نشده و ابراز تمایل کردن برای مشارکت و سرمایه گذاری تا امضای قرار داد فاصله زیادی دارد.

اما پس از انتشار این سخنان محمد علی ایلخانی برخی از کاربران تین نیوز پیشنهاداتی در خصوص تکمیل و ساخت فرودگاه امام ارایه نمودند که به شرح زیر است:

1- در صورت نبود سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در ترمینال زیارتی ادامه و ساخت این ترمینال توسط شرکت فرودگاه ها بسیار تصمیم بجا و عالی است تا نه تنها ترمینال زیارتی از این بلاتکلیفی در آید بلکه نقش بسیار ارزنده ای در جابجائی و رفع تنگناهای شرکت فرودگاه ایفا خواهد نمود.

2- پایانه شماره 2 فرودگاه امام در طرح جامع حدود 300 هزار متر مربع می باشد. این همان پایانه زیارتی است که البته خوب است عنوان آن تغییر یابد تا بتوان در آن علاوه بر مسافر زیارتی مسافر عادی هم تردد داشته باشد ولی برای آن دو سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد که مدارک آنها در مجری طرح فرودگاه امام وجود دارد و متاسفانه اخیرا به یکی از آنها اعلام کرده اند درخواست شما رد شده و الان اعلام می شود که می خواهند از اعتبارات شرکت فرودگاه ها انجام شود. بهتر است مسئولان اعلام کنند در این وضعیت پروژه ها چندین سال باید طول بکشد. چرا در چند سال گذشته این پروژه حدود 20 درصد پیشرفت داشته و چرا تصمیمات کشوری همانند ایران با این همه استعداد و نیروی انسانی و متخصص و امکانات باید این چنین اداره شود و کسی پاسخگوی تغییر تصمیمات نباشد و مردم وفادار به انقلاب و این کشور باید به سختی از این پایانه فعلی استفاده نمایند. با یک تفکر اساسی و با استفاده از تجربیات سایر کشورها و اطلاعات منتشره از سوی سازمان ایکائو مابقی پروژه ها را به صورت ساخت و بهره برداری و انتقال از طریق سرمایه بخش خصوصی انجام دهیم.

3- ترمینالی که به عنوان ترمینال 2 ذکر شده همان ترمینال زیارتی است که 21 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است و تنها 3 میلیون مسافر در سال طرفیت جابجائی دارد. با توجه به اینکه سه سال قبل ساخت این پروژه متوقف شده بود علیرغم مشکلات مالی ظرف کمتر از دوسال اسکلت بتنی این ترمینال به پایان رسید و شاهد این موضوع جناب آقای وزیر محترم هستند که در آن زمان از این پروژه بازدید داشتند. به دلیل عدم وجود اعتبار کافی و اولویت دار بودن دیگر پروژه ها در فرودگاه امام ادامه این پروژه نه تنها به صرف و صلاح نبود بلکه این پروژه به اتمام نمی رسید و سایر پروژه ها نیز متوقف می گردید لذا با هدف اتمام اسکلت و ادامه کار با سرمایه گذاری هدف گذاری شده و عملیاتی گردید با توجه به اینکه سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل این ترمینال توسط سرمایه گذار توجیه دار بود لذا با مذاکراتی که با آقای اوحدی معاون محترم حج و زیارت در آن زمان صورت گرفته بود قرار بر ساخت و بهره برداری این ترمینال به شکل BOT شد و این مذاکرات ادامه داشت  ساخت ترمینال دو که در طرح جامع فرودگاه تصویب شده حداقل 3 میلیارد دلار اعتبار می خواهد ظرفیت این ترمینال 20 میلیون مسافر در سال خواهد بود و پیشنهاد من برای ادامه ساخت ترمینال دو واقعی نه ترمینال زیارتی ساخت این ترمینال در دو فاز برای هر فاز با ظرفیت 10 میلیون مسافر در سال است. با توجه به نبود سرمایه گذار بهتر است حداقل فاز اول ترمینال دو را از محل اعتبارات ملی (در هر صورت به دلیل نیاز مملکت دولت و مجلس باید کمک کنند)هر چه زودتر ساخته شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.