| کد خبر: 39295 |

لاریجانی: ‌ تمام تلاش مجلس و دولت کاهش اتکای بودجه جاری ۹۴ به نفت است

تین نیوز | رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تمام تلاش در همکاری با دولت در این است تا بودجه جاری کشور از نفت خارج شده و از اتکای بودجه عمومی کشور به نفت، گاز کاسته شود چرا که هنر آن نیست که با منابع نفتی بخواهیم کشورمان را مدیریت کنیم.
 
علی لاریجانی صبح امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی دهکده تخصصی انرژی و فراورده‌های ساوالان در مجتمع فدک اردبیل، اظهار داشت:‌ اردبیل حق بزرگی بر گردن ایران دارد چرا که یک حرکت بسیار عمیق را هم از نظر سیاسی و هم از نظر دینی در تاریخ ایران سامان داد.
 
وی با بیان اینکه همیشه نام اردبیل به عنوان یک پایگاه تفکر عمیق سیاسی و دینی در ایران می درخشد٬ گفت: حضور عالمان برجسته در این خطه نقطه چشمگیری بوده که یکی از آن‌ها مرحوم مقدس اردبیلی است که یک دنیا سخن درباره او باید گفت. امروز نیز خوشبختانه این منطقه از حضور عالمان برجسته زیادی مثل آیت‌الله حاتمی و آیت‌الله عاملی و آیت‌الله موسوی اردبیلی٬ مرجع عالیقدر شیعه و بسیاری از صاحب‌نظران دیگر حوزه‌های علمی و دینی بهره‌مند است.
 
وی تصریح کرد: این منطقه در حوزه‌های تفکر٬ عرفان٬ ادب و تفکر سیاسی شاخص بوده و باید همه به ویژه خود اهالی اردبیل که چنین سابقه درخشانی دارند، قدر این نعمت را بدانند.
 
لاریجانی افزود: این استان در کنار مزیت‌های مختلف از مزیت ممتاز کشاورزی و دامی نیز برخودار است و باید صنایع جانبی و تکمیلی آن مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.
 
وی از استاندار و مسئولان و نمایندگان این استان خواست تا طرحی را در قالب آمایش سرزمینی تهیه کرده و مورد پیگیری قرار دهند تا امکان پرداخت تسیهلات بانکی برای این طرح‌ها و همچنین حمایت‌های قانونی در مجلس فراهم آید.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید محور تولید در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: هم در بودجه سال آینده و هم برنامه ششم توسعه در این زمینه گام‌های جدی برمی‌داریم تا محوریت حرکت کشور در توسعه پایدار تولید باشد.
 
لاریجانی مهمترین مسئله را در کشور در وضعیت کنونی رونق بخشی به تولید اعلام کرد و گفت: نباید اسناد بالا دستی زمینه انباشت برخی از قوانین و مقرراتی را فراهم آورد که ذهن‌ها متفرق شود.
 
وی تصریح کرد: فضای داخلی و بیرونی کشور می‌طلبد که ما به صورت جدی تصمیم بگیریم و از عنصر اصلی که همان رونق تولید و اشتغال است حمایت جدی داشته باشیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه آسیب‌پذیر ما اقتصاد است که در رفع این آسیب باید از رونق تولید حمایت جدی را انجام دهیم و بتوانیم بیش از هر زمان دیگر حرکت‌هایمان را به مراتب با شئوناتی که در نظر گرفته شده است مورد تقویت و حمایت قرار دهیم.
 
وی گفت: محور و اساس کار در کشور باید اهتمام جدی به تولید باشد و سایر حوزه‌ها حول و حوش آن توسعه پیدا کند که بخش فرهنگ،‌ رسانه‌ها و اجتماع باید با محوریت توجه و بها دادن به رونق اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.
 
لاریجانی افزود: بیش از یک دهه است که ما اصل و موتور محرکه را اقتصاد مقاوم و برون‌گرا قرار دادیم تا مشکلات و نارسایی‌مان برطرف شود که در بودجه سال 94 تمام تلاش در همکاری با دولت در این است تا بودجه جاری کشور از نفت خارج شده و از اتکای بودجه عمومی کشور به نفت، گاز کاسته شود چرا که هنر نیست که منابع نفتی را به حوزه هزینه‌های جاری اختصاص دهیم.
 
وی با یادآوری اینکه باید منابع درآمدی کشور افزایش یافته و تنگناها باید برطرف شود، گفت: در حوزه حمایت از تولید و رونق این بخش حمایت‌ها و تشویق‌های خوبی انجام نشده به طوری که ما در بودجه سال آینده تلاشمان بر این است تا صنایع و امر تولید به عنوان یک سرمایه اساسی مورد توجه قرار گیرد و حمایت از سرمایه‌گذاران نیز به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس مجلس یکی از مشوق‌های اصلی و پشتیبان در تولید را رونق بخشی به صادرات و ایجاد تشویق‌های لازم در این زمینه بیان کرد و گفت: ما در اقتصاد برون‌گرا باید به صادرات در کنار تولید به عنوان بخش پشتیبان توجه کنیم.
 
وی بیان کرد: ما در بودجه سال 94 با وجود مشکلاتی که کشور از لحاظ منابع درآمدی دارد سعی بر این است تا با همکاری دولت یک گام اساسی در مسیر خوداتکایی کشور به منابع غیرنفتی برداریم تا وابستگی ما به بودجه نفتی کمتر شود.
 
لاریجانی افزود: باید منافع نفت را به منافع عمرانی و رشد و توسعه کشور اختصاص دهیم و تلاش ما بر این باشد تا با کسب سایر منابع مدیریت کشور را انجام دهیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هنر آن نیست که با منابع نفتی بخواهیم کشورمان را مدیریت کنیم بلکه باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری سیاست‌های آن را ابلاغ کرده‌اند حرکت راستین در مسیر توسعه پایدار داشته باشیم.
 
لاریجانی با بیان اینکه کشورمان از مزیت بسیار برجسته‌ای در صنعت نفت و گاز برخوردار است٬ تصریح کرد: توجه ویژه به این بخش می‌تواند توسعه متوازن را رقم بزند و زمینه حرکتی مناسب و مطلوب را به وجود آورد.
 
وی با تشریح اینکه در توسعه متوازن استان‌های مختلف کشور در گذشته کارهایی انجام شده اما کافی به نظر نمی‌رسد، گفت: پروژه‌های که امروز در اردبیل کلنگ‌زنی می‌شود پروژه‌های خوبی است که دارای مزیت‌های بسیار مناسب صنعت نفت و گاز است که به نام منطقه نفتی ساوالان می‌تواند در اجرایی شدن طرح‌ها و بهره‌برداری از این صنایع مفید و موثر باشد.
 
لاریجانی گفت: در اقدامات اجرایی کشور سوق دادن سرمایه‌گذاری به استان‌های مرزی با مزیت خاص امری ضروری و حیاتی است که باید سیستم بانکی را نیز به پرداخت تسهیلات مناسب به سرمایه‌گذاران ترغیب و تشویق کنیم.
 
وی افزود: در این شرایط که کشور با برخی از مشکلات و نارسایی و رکود اقتصادی روبه‌رو است باید سعی‌مان بر این باشد تا با قوانینی همچون قانون ضد رکود که در مجلس به تصویب رسیده و امیدواریم در شورای نگهبان تایید شود، بتوانیم حرکتمان را در بخش‌های حمایتی تقویت کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید برای حضور سرمایه‌گذاران در مناطق محروم مزیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود و مجلس قطعا موافق این حرکت و اقدام است.
 
لاریجانی گفت: ما در بودجه سال 94 حوزه معدن و صنایع مرتبط با آن را مورد توجه قرار داده و تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا بخش معدن جایگزین منابع درآمدی کشور از محل نفت باشد.
 
وی تسهیل در قوانین معادن و وزارت به همراه پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران این بخش را امری ضروری برشمرد و  تصریح کرد: برای استان اردبیل نیز این بخش می‌تواند مزیت خوبی باشد که با جذب سرمایه‌گذاران در این زمینه حرکت‌ها به نتیجه می‌رسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.