| کد خبر: 39288 |

عقب‌ماندگی تاریخی خراسان در بخش آزادراه / همیشه پای پول در میان است

تین نیوز | خراسان در بخش آزادراه با عقب ماندگی تاریخی روبه‌روست و حتی آزادراه‌هایی هم که افتتاح و یا در دست احداث قرار دارد یا دارای نقایص فنی بوده و یا اینکه به علت کمبود اعتبار هنوز به ایستگاه آخر نرسیده است.
 
خراسان رضوی در بخش آزادراه نسبت به شاخص و میانگین کشوری در رده پایین‌تری قرار دارد و آزادراه‌هایی هم که طی سالیان اخیر به بهره‌برداری رسیده در بسیاری مواقع به دلایل متعدد نظیر مشکلات و نقایص فنی پاسخگوی نیاز‌ها نبوده است.
 
سهم خراسان رضوی در بخش آزاد راه تنها 35 کیلومتر
از سوی دیگر کوتاه آمدن و سکوت در زمینه جذب اعتبارات سبب شده تا همچنان این استان در زمینه آزاد راه نه تنها وضعیت مطلوبی نداشته بلکه با عقب ماندگی فاحشی روبرو باشد، به طوری که سهم خراسان در بخش آزاد راه تنها 35 کیلومتر است.
 
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در این ارتباط گفت: سهم این استان در حوزه آزادراه بسیار پایین بوده و در حقیقت این امر ناشی از‌‌ همان بی‌عدالتی‌های صورت گرفته به سرزمین خراسان است.
 
محمدرضا محسنی ثانی با بیان اینکه مطابق آمار‌ها سهم این استان در حوزه آزادراه تنها 35 کیلومتر است، افزود: در حال حاضر اصفهان در بحث آزادراه از استان ما پیشی گرفته و آنگاه خراسان رضوی با توجه به شاخصه‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد در بحث آزادراه در جا زده است.
 
هدر رفت هزینه‌ها و سرمایه‌های میلیاردی
وی ادامه داد: نمایندگان بار‌ها خواستار افزایش اعتبارات برای توسعه زیرساخت‌های این استان در حوزه راه و آزادراه بوده‌اند، البته طی اواخر سال گذشته و امسال برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه آزادراه‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در این بخش صورت گرفته و در لایحه بودجه 94 پروژه‌های راه‌سازی این استان دارای ردیف بودجه هستند.
 
به گفته رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی؛ احداث آزادراه حرم تا حرم (قم - گرمسار- مشهد) و مشارکت در زمینه احداث آزادراه کنار گذر شمالی مشهد بخشی از پروژه‌های حوزه راه استان بوده که در لایحه بودجه 94 دارای ردیف اعتبار هستند.
 
محسنی‌ثانی با اشاره به اینکه در گذشته به صورت مکرر نسبت به ناتمام ماندن و تکمیل نشدن پروژه آزادراه حرم تا حرم در محور خراسان گلایه‌ها و نارضایتی خود را ابراز داشته‌ام، گفت: این پروژه دو سال تمام به علت عدم اختصاص بودجه در محور خراسان تعطیل شده بود و من نگران هدر رفت هزینه‌ها و سرمایه‌های میلیاردی بودم، اما در حال حاضر در مجموع 15 میلیارد و 600 میلیون تومان در لایحه بودجه 94 از سوی دولت برای این پروژه در نظر گرفته شده در حالی که با این احتساب تنها 10 میلیارد تومان سهم خراسان رضوی از این بودجه است.
 
وی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را صفر درصد اعلام کرد و افزود: باز هم اعتباری که در این لایحه برای پروژه آزاد راه حرم تا حرم در نظر گرفته شده بسیار اندک است.
 
آزاد راه حرم تا حرم
طی سال‌های گذشته وضعیت آزاد راه حرم تا حرم چندان رو به راه نبود و این پروژه در محور خراسان حدود دو سال به خاطر عدم اختصاص بودجه تعطیل شده بود؛ اما در حال حاضر هم وضعیت پروژه مطلوب و مناسب نیست.
 
هم‌اکنون مطابق آخرین اخبار قرار است؛ قطعه سبزوار در محور خراسان آسفالت شود تا از این طریق در آمدی حاصل شده و برای ادامه ساخت این آزاد راه هزینه شود، اما وزارت راه و شهرسازی راغب است؛ قطعه نیشابور را آماده کرده و بعد قطعه سبزوار و نیشابور را به صورت همزمان آسفالت کند.
 
لزوم کمک گرفتن از بخش خصوصی برای ایجاد آزادراه
40 درصد از مراحل تامین منابع مالی و اعتباری این آزادراه به عهده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و 60 درصد برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ضمن تائید این مطلب که خراسان رضوی به لحاظ دارا بودن آزاد راه در شرایط خوبی قرار ندارد گفت: این مشکل مربوط به کمبود اعتبار است، به عنوان نمونه در بخش آزاد راه حرم تا حرم در لایحه بودجه سال آینده سهم استان ما 10 میلیارد تومان است و با این مبلغ نمی‌توان به تکمیل این پروژه امیدوار بود.
 
محمدرضا اخوان عبداللهیان تصریح کرد: این اعتبارات پاسخگو نیست بنابراین باید در ارتباط با آزاد راه حرم تا حرم و ایجاد آزاد راه‌های بیشتر از کمک سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی بهره بگیریم.
 
نقایص فنی در آزاد راه کنارگذر شمالی بیداد می‌کند
آزاد راه کنارگذر شمالی هم اگرچه به بهره‌برداری رسیده اما با نقایص فنی که دارد دردی از گره ترافیکی و کاهش آلودگی هوا دوا نکرده است.
 
بسیاری از کار‌شناسان اعتقاد دارند؛ نقایص فنی در این پروژه که حدود دو سال پیش به بهره‌برداری رسید، بیداد می‌کند.
 
تاکنون برای حل مشکلات این کنارگذر هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته و اعتباری اختصاص نیافته است، از سوی دیگر این پروژه ویژگی‌های یک آزادراه را دارا نیست.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، کنار گذر شمالی مشهد یک آزادراه نیست بلکه یک بزرگراه است و با نقایص فنی که دارد، انتظارات را برآورده نساخته است.
 
عبداللهیان معتقد است؛ هنوز تقاطع‌ها و زیرگذر‌ها در این پروژه تکمیل نشده و حتی دارای ایمنی لازم نیست و به کاهش تصادفات خودروهای سنگین کمک نکرده است.
 
وی بیان کرد: در لایحه بودجه سال آینده این پروژه دارای ردیف اعتبار است اما به نظر می‌رسد که برای رفع نقایص آن نظیر حذف تقاطع‌های هم عرض و ایجاد زیرگذر‌ها باید برنامه ریزی کرد.
 
کمبود آزادراه ناشی از لابی‌گری و پیگیری‌های غیر ضابطه‌مند
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید کرد: آزادراه مشهد به قوچان هم از دیگر آزادراه‌هایی است که در مرحله مطالعه قرار دارد و هم‌اکنون یک فاز آن در مسیر گلبهار اجرا شده است.
 
وی تصریح کرد: رسیدگی و اجرای این پروژه در کنار تکمیل آزادراه حرم تا حرم و رفع نقایص کنارگذر شمالی مشهد از اولویت‌های راه و شهرسازی استان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: مسئله کمبود آزادراه در خراسان رضوی ناشی از لابی‌گری و پیگیری‌های غیر ضابطه‌مند بوده و متاسفانه این مسائل بر تصمیم گیری‌های درست و محوری مقدم شده است.
 
تعلل و غفلت در ساخت آزادراه
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر ادامه داد: در مسئله ساخت آزادراه تعلل‌ها و غفلت‌های زیادی در خراسان رضوی صورت گرفته که این امر بیشتر ناشی از بی‌توجهی مسئولان کشوری است و حتی آزادراه‌هایی هم که ساخته شده دارای کارکرد درستی نیست، به عنوان نمونه برای احداث کنارگذر شمالی هیچ گونه کار کار‌شناسی صورت نپذیرفته و نتیجه این مسئله امروز افزایش تصادفات، عدم بازگشت سرمایه و نقص 47 مورد زیرگذر و رو گذر و تقاطع غیر همسطح از بین 53 مورد است.
 
وی افزود: این استان با وجود حجم زائرانی که دارد از بزرگراه و آزادراه کمتری برخوردار است و این موضوع به ضعف کلان مدیریت کشوری بازمی‌گردد.
 
همیشه پای پول در میان است
وی با اشاره به عدم تکمیل آزادراه حرم تا حرم، تاکید کرد: بودجه‌ای که در لایحه بودجه 94 برای این پروژه در نظر گرفته شده در مجموع 15 میلیارد و 600 میلیون تومان است که سهم خراسان رضوی از این بودجه آنقدر محدود و فرسایشی است و نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.
 
رئیس پلیس راه خراسان رضوی، سرهنگ محمد صفایی بر این اعتقاد است که تعداد بزرگراه‌ها و آزادراه‌های خراسان آنقدر پایین است که باید تاسف خورد زیرا این استان آزادراه و بزرگراه کمتری داشته و حتی آزادراه‌هایی هم که ساخته شده دارای کارکرد مناسبی نیست. شاید ما کمتر از سایر استان‌ها برای دریافت و جذب
 
اعتبار فریاد زده‌ایم و نتیجه این مسئله عقب ماندگی تاریخی ما در این بخش است.
همیشه پای پول در میان است؛ وقتی صحبت از آزادراه هم می‌شود، انگار بازهم این بی‌پولی و کمبود اعتبارات بیش از هر مورد دیگر به چشم می‌آید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.