| کد خبر: 39273 |

اگر قانون بیمه اجباری شخص ثالثدائمی نشود، چه اتفاقی می افتد؟

تین نیوز | آمار نشان می دهد یا اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالث برای خودروها و موتورسواران آمار زندانیان کاهش یافته از این رو ستاد دیه به دنبال دائمی کردن این طرح است.
 
 درسال 1347 قانونی موسوم به بیمه اجباری شخص ثالث برای خودروها به تصویب رسید که همان زمان هم مشکلاتی داشت مثلا بر مبنای خلاء‌ موجود قانونی در وقوع یک حادثه رانندگی، معمولا رانندگان بدون پشتوانه مالی بلافاصله روانه زندان می‌شدند و خانواده‌های این زندانیان دچار مشکل و آسیبهای اجتماعی می شدند.
 
این مشکلات سبب شد تا ستاد دیه کشور که از سال 1369 با ابتکار رئیس وقت سازمان زندانها شهید لاجوردی تأسیس شد، برای حمایت حداکثری از هر دو طرف (فرد آسیب دیده و شخص راننده) وارد میدان شد و پس از آسیب‌شناسی دقیق در زندان‌های سراسر کشور مشاهده کرد که بیش از 50 درصد این رانندگان زندانی، فاقد گواهینامه رانندگی بوده و قریب به 80 درصد آنها هم اساسا بیمه نامه شخص ثالث ندارند. از این رو با برپایی جلسات تخصصی و جلب نظرات اساتید قانون اصلا و بیمه شخص ثالث خودروها اجباری شد.
 
با تصویب این قانون، تعداد رانندگانی که با بروز حوادث رانندگی و عدم توانایی در پرداخت دیه، به صورت روزانه وارد زندان می شدند از 60 نفر به 2 تا 3 نفر تقلیل یافت که این اقدام نشان داد اصلاح و اجرای یک قانون مترقّی تا چه میزان قادر است در تأمین آسایش فکری آحاد یک جامعه و بویژه افراد آسیب‌دیده و خانواده‌های آنها اثرگذار باشد.
 
تمدید مهلت قانون 
برابر اصل 85 قانون اساسی، مهلت قانونی این قانون برای مدت آزمایشی 5 ساله در تاریخ 20 شهریور سال 92 به اتمام رسید، اما با پیگیری‌های ستاد پیش از اتمام این مدت، طرح دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث در تاریخ 15 بهمن سال 91 به مجلس رفت کرد و با امضای 52 نفر از نمایندگان، این طرح تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد تا بررسی‌های نهایی در خصوص طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس (به عنوان کمیسیون اصلی) و 4 کمیسیون فرعی دیگر آن، انجام شود.
 
در نهایت 20 شهریور سال 92 یعنی در هفته‌ پایانی مهلت آزمایشی این قانون، پس از تلاش‌های مستمر ستاد دیه و مساعدت‌های اعضای هیئت رئیسه، قانون بیمه اجباری شخص ثالث با رأی بالای 98 درصدی نمایندگان، برای یک سال و نیم دیگر تمدید شد تا مبادا بعد از پیگیری‌های چندین ساله مجددا به قانون ناقص سال 1347 بازگردیم.
 
طرح دائمی شدن
 در حال حاضر نیز با وجود اینکه تا پایان این مدت 18 ماهه فرصتی باقی نمانده است، این ستاد برنامه‌های مدون خود را برای دائمی کردن این طرح و متعاقبا پیشگیری در وقوع اتفاقات ناگوار و تکرار تجربیات تلخ گذشته آغاز کرده است.
 
آمار زندانیان
 در ادامه برای نخستین بار گزارش عملکرد این ستاد در مدت اجرای آزمایشی قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث به شرح زیر اعلام می‌ شود؛
 
ورودی به زندان‌های کشور در دوره آزمایشی قانون بیمه اجباری شخص ثالث

سال 87 88 89 90 91 92 جمع کل (نفر)
تعداد (نفر) 5585 8786 8733 7611 7839 6092 47144

طبق آمار عددی موجود از تاریخ اصلاح این قانون در تاریخ 20 شهریور 87، تا تاریخ 18 مرداد ماه سال 1393 (در مدت 5 سال و 10 ماه) به ترتیب استان‌هـای تهران با 5101 نفـر، فارس با 4147 نفـر و خراسان رضوی با 4117 نفـر بیشترین ورودی به زندان را داشته و در مقابل استان‌های ایلام (با 208 زندانی)، خراسان شمالی (با 211 زندانی) و یزد (با 250 زندانی) کمترین ورودی را در طول این مدت 70 ماهه به خود اختصاص داده‌اند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.