| کد خبر: 39243 |

پروازهای هواپیمای اترک از خراسان شمالی برقرارمی‌شود / توافق یک نشست

 سرانجام با توافق انجام شده بین استانداری خراسان شمالی و شرکت هواپیمایی اترک مقرر شده تا پروازهای این شرکت از فرودگاه بجنورد از دوازدهم بهمن ماه امسال از سر گرفته شود.
 
مجوز شرکت هواپیمایی اترک در سال ۹۰ به نام خراسان شمالی و با هدف انجام پروازهای داخلی و بین المللی از فرودگاه بجنورد صادر شد و با وجود کش و قوس های فراوان با پیگیری مجدانه مسئولان استان سرانجام این شرکت در تابستان سال ۹۲ به صورت رسمی فعالیت خود را در این استان آغاز کرد.
 
اما عمر فعالیت شرکت هواپیمایی اترک در خراسان شمالی تنها همان یک روز افتتاح بود چرا که این شرکت جز انجام یک پرواز در روز افتتاح فعالیت خود در شهریورماه پارسال، تا مدت ها پرواز دیگری از فرودگاه بجنورد انجام نداد.
 
شرکت هواپیمایی اترک بر اساس اساسنامه ای که به موجب آن مجوز فعالیت دریافت کرده، موظف شده بود علاوه بر ایجاد آشیانه پروازی در فرودگاه بجنورد، روزانه حداقل یک پرواز در مسیر بجنورد - تهران برقرار کند.
 
همچنین این شرکت متعهد شده بود در قبال دریافت حمایت مالی با نام شرکت هواپیمایی اترک خراسان شمالی؛ پروازهای خارجی بجنورد را در مسیر عتبات عالیات، مکه و مدینه نیز دایر کند.
 
با این وجود در مدت سه سال گذشته شرکت هواپیمایی اترک تعهدات پروازی خود از فرودگاه بجنورد به دلیل آن چه که کم تعداد بودن مسافران، عملی نشدن تعهدات استانداری و آماده نبودن تجهیزات فرودگاهی عنوان می کند اجرا نکرد.
 
این شرکت پاییز امسال و در پی فشارها و تهدیدهای مسئولان خراسان شمالی دو پرواز روزهای یکشنبه و سه شنبه خود را در مسیر بجنورد- تهران برقرار کرد اما همین پروازها هم در کمتر از یک ماه به بهانه کمبود مسافر لغو شد.
 
هواپیمایی اترک؛ به نام خراسان شمالی به کام دیگر استان ها
 در تمام این مدت مسئولان استان تلاش زیادی برای مجاب کردن شرکت اترک به اجرای تعهدات خود می کردند و معتقد بودند که کمبود مسافران این پرواز به دلیل عدم اعتمادسازی این شرکت و بدقولی های آن بوده و استانداری نیز تا زمانی که این شرکت اقدام به انجام پروازهای منظم نکند هیچ گونه حمایتی از آن در راستای جبران ضرر و زیان ناشی از کمبود مسافر نخواهد کرد.
 
البته ناگفته نماند که در تمام این مدت شرکت هواپیمایی اترک که به نام خراسان شمالی بود به کام دیگر استان ها پروازهای متعددی را انجام می داد به گونه ای که بسیاری از مردم این استا معتقد بودند این شرکت از همان ابتدا قصد ماندگاری در استان را نداشت و قصد داشت از استان صرفا استفاده ابزاری کند.
 
حتی قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه وسملقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه در گفتگو با مهر اظهار کرد که به گمان او شرکت هواپیمایی اترک قصد داشت به سبب شرایط و محرومیت خراسان شمالی و کمبود هواپیما در کشور، با دریافت مجوز از این استان به بهانه‌های مختلف درصدد تغییر آن برآید و به استان دیگری برود که در عمل نیز همین اتفاق روی داد.
 
وی افزود: عدم انجام تعهدات از سوی این شرکت سبب شد تا نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند که این کمیسیون نیز شرکت هواپیمایی اترک را مکلف به برقراری پرواز و انجام تعهدات خود کرد اما با این وجود شرکت مزبور از انجام تکلیف سرباز می زند.
 
توجیهات هواپیمایی اترک برای عدم انجام تعهدات 
اما از آن طرف مدیرعامل شرکت هواپیمایی اترک نیز می گفت: این شرکت برنامه‌ریزی‌های خود برای برقراری پروازها را در هر هفته از فرودگاه بجنورد انجام می‌دهد اما به سبب آماده نبودن تجهیزات فرودگاهی و همچنین نبود مسافر کافی، پروازها انجام نمی‌شود.
 
محمدحسن قیاسی چندی پیش در گفتگو با مهر اظهار کرد: برقراری هر پرواز برای این شرکت حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه در بردارد حال آن که شرکت اترک حدود ۱۰ پرواز را در مسیر تهران- بجنورد با هفت تا ۳۰ مسافر برقرار کرده که سبب زیان شرکت شد در حالی که استانداری خراسان شمالی ۵۰ درصد ظرفیت پروازها را ضمانت کرده بود.
 
هواپیمایی اترک خراسان شمالی
 وی در پاسخ به این که استانداری خراسان شمالی شرط ضمانت ۵۰ درصد از ظرفیت مسافر هواپیمای این شرکت را برقراری پروازهای منظم این شرکت به مدت یک ماه اعلام کرده بود، افزود: شرکت هواپیمایی اترک یک شرکت کوچک خصوصی است که توان ضرر دهی را ندارد و ضمانت نیمی از ظرفیت صندلی‌های هواپیمای این شرکت باید از همان پرواز نخست رخ دهد و حمایت‌ها افزایش یابد.
 
قیاسی با بیان این که امکانات فرودگاه بجنورد و تجهیزات ناوبری آن نیز از دیگر مشکلات ما در برقرار نشدن پروازهای این شرکت است که باید رفع شود، گفت: مسئولان این فرودگاه از حدود دو سال پیش وعده نصب دستگاه آییلس را داده بودند اما همچنان وعده آن‌ها تحقق‌نیافته و هواپیمای شرکت ما توانایی برقراری پروازها را ندارد.
 
نظم در پروازها شرط حمایت استانداری
 اما در پاسخ به این اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با گلایه از لغو پرواز های شرکت هواپیمایی اترک در استان، گفت: این شرکت برای جذب مسافر باید اعتماد سازی کند.
 
محمدحسین علی نیا با اشاره به تعلیق های مکرر پروازهای شرکت هواپیمایی اترک افزود: متاسفانه مدیرعامل این شرکت مدعی شده است که نبود مسافر مورد نیاز این پرواز و خالی بودن صندلی های هواپیما، سبب تعلیق پروازهای این شرکت در مسیر بجنورد به تهران و بالعکس شده است.
 
وی اظهار داشت: به رغم مذاکرات مکرر با مدیران این شرکت به منظور منظم سازی پروازها در راستای جلب اعتماد مردم، متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
 
 استاندار خراسان شمالی: فروردین ماه سال آینده زمان برقراری پروازهای منظم این شرکت و استقرار هواپیماهای آن در فرودگاه بجنورد تعیین شده چرا که تا آن زمان دستگاه آییلس فرودگاه بجنورد نیز نصب شده و دیگر بهانه ای برای برقرار نشدن پروازهای این شرکت باقی نمی ماند.علی نیا افزود: این شرکت مجوز تاسیس خود را با نام خراسان شمالی دریافت کرده و موظف است که پروازهای مسیر بجنورد به تهران و بالعکس را انجام دهد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از بهانه جویی های این شرکت انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که پروازهای این شرکت به صورت منظم انجام نشود، استانداری خراسان شمالی هیچگونه حمایتی از پروازهای این شرکت نخواهد کرد.
 
وی تصریح کند: در صورت منظم شدن پروازهای اترک حداقل در فاصله یکماه، استانداری متعهد می شود هزینه کمبود مسافر در پروازهای این استان را تامین کند.
 
توافق برای پرواز 
اما سرانجام روز گذشته جلسه‌ای در سازمان هواپیمایی کشور با حضور معاون وزیر، رییس سازمان هواپیمایی، استاندار خراسان شمالی و مسئولان شرکت هواپیمایی اترک برگزار و آن گونه که استاندار می گوید مشکلات برقراری پرواز شرکت هواپیمایی اترک به بجنورد برطرف شده است.
 
سیدعلی اکبر پرویزی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: در این جلسه مصوب شد تا شرکت هواپیمایی اترک از اواخر فروردین ماه سال آینده سه پرواز منظم خود را از فرودگاه بجنورد در مسیر تهران- بجنورد برقرار کند و با توجه به این که فرودگاه بجنورد به عنوان آشیانه پروازی این شرکت تعریف شده، هواپیماهای این شرکت نیز در فرودگاه بجنورد مستقر شود.
 
وی اضافه می کند: همچنین مقرر شده تا از دوازدهم بهمن ماه امسال پروازهای این شرکت در روزهای یکشنبه هر هفته در نوبت بعد از ظهر از فرودگاه بجنورد برقرار شود.
 
سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی
 پرویزی تصریح می کند: در این جلسه بار دیگر مصوب شد تا در صورتی که شرکت هواپیمایی اترک پروازهای خود را یک ماه بر اساس زمان بندی مسئولان استان برقرار کند در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد مسافران، استانداری اقدام به ضمانت ۵۰ درصد ظرفیت صندلی ها می کند.
 
وی می افزاید: در این تصمیم شرط اصلی برقراری پروازهای منظم این شرکت تا یک ماه آن هم بر اساس برنامه ریزی مسئولان استان است نه هر زمانی که این شرکت هواپیمای بیکار داشته باشد و اقدام به برقراری پرواز کند.
 
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی اظهار می کند: فروردین ماه سال آینده زمان برقراری پروازهای منظم این شرکت و استقرار هواپیماهای آن در فرودگاه بجنورد تعیین شده چرا که تا آن زمان دستگاه آییلس فرودگاه بجنورد نیز نصب شده و دیگر بهانه ای برای برقرار نشدن پروازهای این شرکت باقی نمی ماند.
 
حال با وجود این توافق تازه باید منتظر ماند و دید که آیا شرکت هواپیمایی اترک سرانجام اقدام به انجام تعهدات خود برای برقراری پرواز منظم در مسیر بجنورد- تهران و استقرار هواپیماهایش در آشیانه فرودگاه بجنورد می کند یا این که باز هم با بهانه ای دیگر، از انجام تعهدات خود سرباز خواهد زد؟.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.