| کد خبر: 39215 |

گردشگری دریایی گیلان در خشکی!

تین نیوز | کشتی میرزا کوچک خان در هاله‌ای از ابهام مانده است. از سویی سازمان میراث فرهنگی قول رسیدگی به مشکلات این کشتی راداده و به حرفش عمل نکرده از سوی دیگر سازمان بنادر برای ساخت اسکله اختصاصی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و معتقد است که این موضوع امکان‌پذیر نیست.مالک این کشتی می‌گوید: «مدیران میانی سازمان میراث فرهنگی موانعی را برای به آب افتادن این کشتی ایجاد کردند.»
 کشتی میرزا کوچک خان با قدمت تقریبا 50 ساله‌اش به میراث فرهنگ تبدیل شده اما گویا سازمان میراث فرهنگی تصمیم ندارد تلاش خود را برای رونق آن بکند. به جای آن این کشتی را چون توپ به سازمان بنادر پاس داده و یا این‌که در نهایت می‌گویند در حال رسیدگی هستند و جالب‌تر این‌که قول می‌دهند اما بعدها می‌گویند که اطلاعاتشان به روز نیست. این است عاقبت گردشگری دریایی در ایران. عاقبی که نه ابتدا و نه انتهایش معلوم است و حتی هیچ متولی ندارد.
 
 داریوش توکلی مالک کشتی میرزا کوچک‌خان در خصوص نتیجه قول‌های مسئولان  به CHN، می‌‌گوید: « چرا این سوالات را از من می‌پرسید؟ باید از مسئولان سازمان میراث فرهنگی بپرسید. «رضا علیزاده»، مدیر کل سازمان میراث استان گیلان همه مشکلات را به گردن سازمان بنادر و مالک کشتی می‌اندازد و می‌گوید: مالک کشتی قبول نکرد که اسکله ای برای کشتی میرزا کوچک خان در نظر بگیریم از سویی سازمان میراث فرهنگی سیاستگزار است و در این خصوص باید سازمان بنادر و یا بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند.
 
«داریوش توکلی»، مالک کشتی میرزا کوچک خان  در گفت و گو با CHN، با اشاره به این‌که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و معاون سرمایه‌گذاری این سازمان قول‌های مساعدی دادند ابراز کرد: « اما وقتی به بدنه و مدیران میانی می رسیم کار خراب می‌شود.»
 
او توضیح داد: « همه مشکلات او با مدیران میانی سازمان میراث فرهنگی است. به گفته او، همه چیز در حد حرف باقی مانده است.»
 
در همین راستا «سعید شیرکوند»، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری   در پاسخ به این سوال که مالک کشتی اعلام کرد که قول‌هایی را برای به آب انداختن این کشتی داده‌اید گفت: « در این خصوص نه اطلاعاتی دارم و نه می‌توانم اظهار نظر کنم.»
 
وی افزود: «قرار بوده مواردی را درباره کشتی میرزا کوچک‌خان پی‌گیری کنم اما عمده مشکلات این حوزه به ما برنمی گردد بلکه سازمان بنادر باید پاسخگو باشد.»
 
شیرکوند در پاسخ به این سوال که آیا قول‌هایتان را اجرایی کردید افزود: « تقریبا به نتایجی رسیدیم اما الان به روز نیستم که بخواهم اظهار نظر کنم.»
 
آن‌گونه که معلوم است شیرکوند نه تمایلی به مصاحبه دارد و نه به قول خودش اطلاعاتش به روز است اما رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان مشکل را تعمیرات این کشتی و کسب استانداردهای به روز می‌داند.
 
او  می‌گوید: «این کشتی نیاز به تعمیرات و اصلاحات فنی دارد تا گردشگری دریایی به واسطه آن در استان گیلان شکل بگیرد.»
 
او با بیان این‌که مالکان کشتی باید بتوانند برای ترددش سایر دستگاه‌های دولتی را متقاعد بکند ابراز کرد: « مالکان کشتی  برای فعالیت این کشتی باید مصمم باشند.»
 
علیزاده با اشاره به این‌که با اداره بنادر استان مذاکراتی را در راستای فعالیت این کشتی داشته است یادآور شد: « مسئولان مربوطه اداره بنادر استان اعلام کردند حاضرند اسکله‌ای را برای این کشتی اختصاص دهند اما مالک کشتی این موضوع را نپذیرفت این در حالی است که مسئولان اداره بنادر استان نیز معتقدند با فعالیت بیش از 30 کشتی در آبهای آزاد این استان، توان ساخت اسکله اختصاصی را ندارند. لذا یکی از تسهیلاتی که ما توانستیم برای کشتی میرزا کوچک خان در نظر بگیریم امکان پهلوگیری این کشتی با ساعت طولانی‌تر نسبت به سایر کشتی‌های تجاری و مسافری است اما مالک این کشتی با این امر موافقت نکرد.»
 
 مالک کشتی معتقد است برای کشتی‌های گردشگری باید اسکله‌های اختصاصی در نظر گرفت چرا که از هر لحاظ با سایر کشتی‌ها متفاوت است که به نظر می‌رسد این اظهارات به جا و منطقی است.
 
مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان گیلان در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی به سهم خود برای این کشتی مدنظر دارید پاسخ گفت: « ما دستگاه متصدی نیستیم و وظیفه ما سیاستگذاری است ولی چون این موضوع فراحوزه ای است لذا اداره بنادر و کشتیرانی باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و یا این‌که بخش خصوصی وارد عمل شود.»
 
نگاهی تاریخی به کشتی میرزا کوچک خان

کشتی که به سال 1970 میلادی در ژاپن ساخته شده، از زمان ساخت تا زمان خرید آن توسط ایران حدودا کمتر از 20 سال در متلاطم ترین دریاها و اقیانوس ها دریانوردی می‌کرده و مهندسین ، کارگران و ساکنین جزایر را جا به جا کرده است. بعد از آن طی 20 سال گذشته  و در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با تاکید او در راستای شکسته شدن انحصار دریانوردی در دریای کاسپین، توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خریداری و طی مسیر از اقیانوس ها از طریق دریای سیاه و کانال ولگا دن شهر ولگا و رودخانه ی ولگا شهر آستاراخان وارد دریای کاسپین شده  و پس از طی تشریفاتی سفرهای منظم دریایی از بندر انزلی و گاهاً نوشهر به مقصد باکو آذربایجان برقرار کرده بود که مورد استقبال گردشگران نیز بوده البته دو مورد سفر دریایی به روسیه و آستاراخان هم داشته که یک مورد آن در معیت تجار و بازرگانان و نمایندگان سیاسی اجتماعی استان گیلان بوده، بعد از مدت چند سال تحت عنوان آموزشکده ی دریایی به یکی از نهاد ها در نوشهر فروخته شده جهت تربیت دریانوردان مجددا بعد از چند سال توسط بخش خصوصی خریداری شده است. که پس از مدت زمانی فعالیت گردشگری نزدیک به 7 سال است که هیچ فعالیتی در آبهای شمالی کشور ندارد.
 
 شواهد حاکی است که این کشتی بیشتر از این‌که در دریا فعالیت داشته باشد اینک تبدیل به مکانی برای برپایی جشن‌ها در خشکی شده لذا با این اوصاف گردشگری دریایی  در مناطق شمالی کشور هیچ معنا و مفهومی ندارد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.