| کد خبر: 39180 |

هوای تهران متولی ندارد

تین نیوز | حرکت نمادین دولت در روز هوای پاک اگرچه از جهاتی مثبت است اما كاش به‌جای اینكه آقای رئیس‌جمهور و هیات دولت با مترو به سر كار بروند یا اینكه با دوچرخه یا به شكل پیاده این مسیر را طی کنند، ساعاتی را خیلی جدی به آلودگی هوا و پیداكردن راه‌حل برای این معضل اختصاص می‌دادند.

اینكه شهرداری و نهادهای شهری تقصیر آلودگی هوا را بر گردن بنزینی بیندازند كه وزارت نفت تولید یا آن را وارد می‌كند، وزارت نفت به گردن محیط زیست می‌اندازد و محیط زیست مدعی شود مشكل از بنزین‌های تولیدی در زمان دولت گذشته است و دوباره همه مدعی شوند كه مشكل از اتوبوس‌های شركت واحد نشات می‌گیرد و شهرداری نیز بگوید؛ مقصر دولت است كه اعتبار لازم جهت برقی كردن اتوبوس‌ها را نمی‌دهد، مشكلی حل نخواهد شد. حال به نظر می‌رسد كه واقعا داستان آلودگی هوا تبدیل به پدیده‌ای شده كه هر نهادی تلاش دارد بر گردن نهاد دیگر بیندازد بدان معنا که نه مجلس، نه دولت، نه شهرداری و نه هیچ نهاد دیگری مسئولیتی در این خصوص پذیرا نیست و اینگونه به نظر می‌رسد كه فرض گرفته شود مثلا اگر روزی مجلس قصد كند درجهت بهبود وضعیت محیط زیست و آلودگی هوا برای موكلین خود نقش‌آفرینی كند، نمی‌داند از كدام دستگاه باید سوال كند یا كدام وزیر را مورد استیضاح یا سوال قرار دهد.

حال این مساله حقیقتی است و مساله‌ای با چنین اهمیت بالایی كه با سلامت جسم و جان مردم گره خورده است، تا این حد برای مسئولان ذیربط کم‌اهمیت تلقی می‌شود. اگر مسئولان مربوطه در همین مقدار كه به مسائل دیگر اهمیت می‌دادند برای سلامت جسم مردم نیز برنامه‌ریزی داشتند، گره‌ای از مشكل آلودگی هوا باز می‌شد. حال مساله اساسی این است كه اساسا مساله آلودگی هوا و یا استنشاق هوای سالم تا چه اندازه برای مسئولان حائز اهمیت است. به‌عبارت دیگر از هر 100 تومانی كه در بودجه كل كشور هزینه می‌شود، محیط زیست چه سهمی دارد و این رقم در مقابل هزینه‌ای كه در كشورهای توسعه‌یافته درجهت حفظ و حراست از محیط زیست مصرف می‌گردد چه جایگاهی دارد.
* كارشناس مسائل سیاسی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.