| کد خبر: 39174 |

پردرآمدها امسال ۵ هزارمیلیارد تومان یارانه بردند

تین نیوز |  در حالی که یارانه نقدی ۱۰ میلیون شهروند پردرآمد برای هر ماه ۴۵۵ میلیارد تومان است، سخنگوی دولت اعلام کرده که حذف این یارانه ممکن نیست چرا که باعث نارضایتی مردم می‌شود.
 
طبق محاسبات، یارانه نقدی یكساله 10میلیون شهروند 5هزار و 460میلیارد تومان می‌شود كه دولت می‌توانست این یارانه را به افراد پولدار ندهد و در عوض به بخش تولید اختصاص داده یا برای اقشار فرودست هزینه می‌كرد. با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، یكشنبه شب در برنامه ویژه خبری شبكه دوم سیما كه به‌صورت زنده پخش شد، اعلام كرد:‌
 
«شناسایی 76میلیون نفر كار آسانی نیست و اصرار بر كم‌كردن یارانه‌بگیران آن‌هم درحالی‌كه اطلاعات كامل و درستی در اختیار نداریم تنها به نارضایتی هموطنان منجر خواهد شد.»اظهارنظر محمدباقر نوبخت، در این برنامه مكمل اظهارات چندی پیش رئیس‌جمهور است كه حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد را اقدامی سخت با مشكلات فراوان و باعث قضاوت در جامعه خوانده بود. نمایندگان مجلس كه به‌نظر می‌رسد از اجرای قانون توسط دولت ناامید شده‌اند درصدد تغییر ریل هدفمندی یارانه‌ها و الزام دولت به پرداخت یارانه نقدی به اقشار ضعیف با شاخص‌های نهادهای حمایتی نظیر كمیته امداد امام ره) و سازمان بهزیستی هستند.
 
البته سخنگوی دولت هم بر ادامه پرداخت یارانه به اقشار ضعیف تاكید كرده و گفته است: تعدادی را شناسایی كردیم كه از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و حتی اگر یارانه نگیرند باید زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی باقی‌بمانند، در عین حال كه گروه دیگری نیز هنوز ثبت‌نامشان قطعی نشده، اما مشخصا وضعیت مالی مناسبی ندارند.
 
نوبخت با دفاع از پرداخت یارانه نقدی به كارمندان دولت گفت: باید بپذیریم كه پایگاه‌های اطلاعاتی ما كامل نیست، اما با وجود این روزی نبوده كه دولت برای تكمیل بانك‌های اطلاعاتی خود اقدام نكند. به گفته سخنگوی دولت، اصرار بر كم‌كردن یارانه‌بگیران آن‌هم درحالی‌كه اطلاعات كامل و درستی در اختیار نداریم تنها به نارضایتی هموطنان منجر خواهد شد. وی افزود: دولت اعتقادی ندارد كه با یك حذف اشتباه از لیست یارانه‌بگیران مردم را اذیت كند.
 
این در حالی است كه احمد توكلی در گفت‌وگویی به‌نظر رئیس‌جمهور مبنی بر منع سرك كشیدن به حساب‌های بانكی ثروتمندان انتقاد و تأكید كرد: مجلس موافق 100درصد بررسی حساب بانكی پردرآمدهاست و اقتصاددانان مجلس طی نامه علمی و مستدل مخالفت خود را با این نظر اعلام كردند. به گفته این نماینده مجلس، حساب بانكی افراد حریم خصوصی است اما دولت و مقامات قضایی نامحرم نیستند و افشای اطلاعات این حساب‌ها غلط است؛ اما سركشی برای اطلاع از وضعیت حساب افراد برای مقاصد مالیاتی و مشابه آن مانند پولشویی ضروری است و باید سركشی شود.
 
    پرداخت یارانه نقدی به كم‌درآمدها
 غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده تهران از پیشنهاد وكلای ملت برای تغییر رویه پرداخت یارانه خبر داد و گفت: بحث پرداخت یارانه به خانواده‌های فقیر جامعه مدنظر است.او با تأكید بر اینكه حذف یارانه نقدی هیچ فردی مطرح نیست، افزود: نظر مجلس پرداخت یارانه به خانواده‌های تحت پوشش حمایتی كمیته امداد، بهزیستی و افراد مشابه است.
 
این نماینده مجلس افزود: این افراد شناسایی شده و اكنون تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و درباره كسانی هم كه تحت پوشش نیستند اما شرایط دریافت یارانه را دارند، نیز مقیاس كمیته امداد و بهزیستی مدنظر قرار می‌گیرد. مصباحی مقدم با تأكید بر اینكه وضعیت فعلی ادامه پیدا نخواهد كرد، ابراز امیدواری كرد كه مبلغ یارانه كم‌درآمدها اضافه ‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.