| کد خبر: 39173 |

صرفه جویی میلیاردی در مصرف سوخت با معاینه فنی

تین نیوز | تأخیر در معاینه فنی ۵ میلیون‌و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در تهران موجب شده تا روزانه یک‌میلیون ‌‌و ۸۲۰ هزار لیتر بنزین اضافه سوخت شود.
 
معاینه فنی باعث كاهش هزینه سوخت مصرفی و آلودگی هوا می‌شود. آنگونه كه شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گزارش رسمی آذرماه93 خود اعلام كرده، میانگین مصرف سوخت تهران در یك روز 14میلیون لیتر است. این عدد در هفته حدود 98میلیون لیتر و در‌ماه به 420میلیون لیتر می‌رسد كه ارزش آن به قیمت بنزین آزاد 420میلیارد تومان می‌شود.
 
    كاهش چشمگیر هزینه سوخت 

طبق آخرین اعلام ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران كه دبیرخانه مراكز معاینه فنی كشور نیز محسوب می‌شود، معاینه فنی، 13درصد از مصرف سوخت وسایل نقلیه می‌كاهد. بر این اساس با انجام معاینه‌فنی می‌توان روزانه یك‌میلیون‌و820هزار لیتر و در ماه 54میلیون‌و600هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی كرد كه معادل 54.6 میلیارد تومان در هر ماه می‌شود.
 
از سویی اگر این عدد در تعداد خودروهای شخصی تهرانی (2میلیون و 700هزار) تقسیم شود، هر راننده تهرانی كه با وسیله شخصی تردد می‌كند به‌طور میانگین ماهانه دست‌كم 155هزار تومان هزینه برای سوخت صرف می‌كند كه با انجام معاینه فنی مستمر در مراكز مجاز این هزینه به طور متوسط 20هزار تومان در‌ماه و 240هزار تومان در سال كاهش می‌یابد. این عدد را مقایسه كنید با عدد 12هزار تومانی انجام معاینه فنی مراكز مجاز كه امنیت سالانه خودرو را تضمین می‌كند. همچنین عدد 20هزار تومان ماهانه را اگر برای همه خودروهای تهرانی درنظر بگیریم با انجام معاینه فنی ماهانه 182میلیارد تومان از هزینه پایتخت نشینان كاسته می‌شود.
 
    كاهش خسارت آلودگی هوا
 براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی كارشناسان علاوه بر كاهش مصرف سوخت، معاینه فنی صحیح سالانه موجب كاهش 23درصدی آلودگی هوا نیزمی‌شود. آخرین اعداد و ارقام در این رابطه مربوط به برآورد بانك جهانی است كه در قالب گزارش سال 1392مركز پژوهش‌های مجلس منتشر شد.
 
براساس این آمار خسارات سالانه آلودگی هوا در ایران 8میلیارد دلار است كه معادل 26.4 هزار میلیارد تومان در سال و سهم هر ایرانی حدود 340هزار تومان می‌شود. این درحالی است كه برای شهری مانند تهران باید این عدد را چند برابر دانست زیرا آلودگی مستمر هوای تهران به هیچ عنوان قابل مقایسه با نقاط روستایی و خوش آب و هوای شمالی و جنوبی نیست. این اعداد و ارقام را به آمار متوفیان تهرانی نیز بیفزایید كه آلودگی هوا هر‌ماه 7227 تهرانی را راهی بیمارستان و بهشت‌زهرا می‌كند.
 
(227مرگ ماهانه منتسب به آلودگی هوا، 2500مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی و 4500مورد بستری شدن بر اثر مشكلات تنفسی) بدین‌ترتیب انجام معاینه فنی دقیق می‌تواند موجب كاهش بیش از 3هزار میلیارد تومان خسارت سالانه تهرانی‌ها (با جمعیت 9.1 میلیون نفری) در مقابل آلودگی هوا شود. در بخش بیماری و مرگ نیز معاینه فنی با سهم 23درصدی در كاهش آلودگی هوا می‌تواند حدود یك چهارم ازخطرات جسمی گازهای آلاینده بكاهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.