| کد خبر: 39170 |

خانه دود کجاست؟

تین نیوز |  تهرانی‌ها در هر سال ۶۲ میلیون تن دی اکسید کربن وارد جو می‌کنند و این بیش از ۱۱درصد آلایندگی کل کشوراست.
 
 ایرانی‌ها هر سال با تولید 550 میلیون تن دی اكسید كربن رتبه نهمین كشور آلاینده جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند. هر ایرانی نیز به‌طور متوسط سالانه 7.32 تن دی‌اكسید كربن تولید می‌كند. این آمار سازمان بهره‌وری انرژی ایران است. این در حالی است كه نهادهای بین‌المللی میزان تولید دی اكسید كربن در ایران را 611میلیون تن می‌دانند. بررسی این آمار در كنار یكدیگر نشان می‌دهد كه ما سرعت حیرت آوری برای نابودی كره زمین آغاز كرده‌ایم؛ زمینی كه به تعبیر قرآن «و جعلنا الارض مهادا» نام گرفته است.
 
70درصد آلایندگی در شهرهای كشور را خودروها و منابع متحرك به‌خود اختصاص داده‌اند و 30درصد دیگر نیز به منابع ثابت اختصاص دارد. در واقع تنها خودروها و موتورسیكلت‌های تهران و دیگر شهرها و مناطق كشور نیستند كه در آلودگی هوای شهرها دخیلند. اگرچه خودروها و موتورسیكلت‌ها بیشترین مقدار از 70 درصد آلایندگی منابع متحرك را به‌خود اختصاص داده‌اند اما در این میان موتورخانه‌های مجتمع‌های مسكونی نیز به‌عنوان اصلی‌ترین هدف برای كاهش آلودگی مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 
چندی پیش رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار ‌شهرداری ‌تهران با اشاره به اینكه بخش ساختمان حدود 40درصد مصرف انرژی را به‌خود اختصاص داده و حدود 30درصد آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع ثابت است، دلایل عمده این وضعیت را عدم‌رعایت استانداردهای آلایندگی و اصول فنی در طراحی، انتخاب تجهیزات، نصب و راه‌اندازی، بهره‌برداری، راهبری و نگهداشت و عدم‌بازرسی و نظارت كافی برشمرد.
 
علی محمد شاعری انجام صحیح معاینه فنی موتورخانه را موجب كاهش ۲۱درصدی مصرف سوخت و كاهش ۹۵ درصدی تولید گاز منواكسیدكربن در ساختمان‌ دانست. وی همچنین گفته با توجه به فراوانی و ارزان‌بودن حامل‌های انرژی و رعایت‌نكردن استانداردهای مصرف، «بیش از 10برابر كشورهای دیگر» انرژی در كشور مصرف می‌شود.
 
وی نیز با تأیید اینكه حدود 70درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرك و 30درصد بقیه ناشی از منابع ثابت است علت اصلی این مقدار از آلایندگی را عمدتاً به‌علت تنظیم‌نبودن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در موتورخانه‌های اماكن مسكونی، اداری و تجاری و صنعتی و با تجهیزات غیراستاندارد می‌داند.
 
رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار در ادامه با اشاره به اینكه رعایت استانداردها متأسفانه در كشور جدی گرفته نمی‌شود خاطرنشان كرد: ما نیز در این زمینه باید به جایی برسیم كه با رعایت دقیق استانداردهای لازم و تغییر رفتارها، به بهبود شاخص‌های محیط‌زیست شهری نایل شویم. همچنین به گفته وی، تمامی ساختمان‌های متعلق به شهرداری تهران تا پایان سال‌جاری معاینه فنی شده و تمامی آنها موظف به رعایت استاندارد آلایندگی می‌شوند.
 
    لزوم معاینه فنی موتورخانه‌ها 
در سال 1387برای نخستین بار طرح معاینه فنی موتورخانه‌ها مطرح و برای نخستین بار دستورالعمل تهیه شناسنامه فنی و معاینه فنی موتورخانه‌های كشور در قالب پیش نویس استانداردی با همین عنوان تدوین شد. تازه از آن سال بود كه پایش آلایندگی موتورخانه‌های ساختمانی جدی‌تر شد.
 
بلافاصله اجرای پروژه معاینه فنی موتورخانه‌ها در بیش از 140ساختمان شركت ملی گاز ایران درسطح كشور كاهش مصرف گاز به میزان 23درصد و انتشار گاز مونواكسید كربن را به میزان 95درصد به همراه داشت. از طرفی ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با اجرای این طرح در بیش از 100ساختمان از مناطق مختلف شهرداری تهران به این طرح پیوست و موجب كاهش مصرف سوخت و كاهش میزان آلایندگی این طرح شد. هم‌اكنون نیز برای اجرای این طرح در سطح شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای در دست اجراست. از طرفی تمامی ساختمان‌های شهرداری تهران هر ساله به‌صورت منظم معاینه می‌شوند و در گام بعدی نیز برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در این ساختمان‌ها از الگوی‌های تازه‌ای برای تأمین انرژی مانند به كارگیری انرژی‌های نو و غیرآلاینده استفاده می‌شود.
 
    روش های صرفه جویی در مصرف گاز خانگی 
پرده‌های ضخیم می‌تواند مانعی در برابر اتلاف حرارت از خانه شما باشد.
تا حد امكان از شومینه استفاده نكنید. در بالای شومینه را بسته نگاه دارید تا گرما هدر نرود.
استفاده از بخاری‌های با بازده بالا، استاندارد، دارای برچسب انرژی با رده‌های بالا را در دستور كار قرار دهید.
كانال‌های كولر را حتما با پوشش ضخیم و مناسب بپوشانید.
استفاده از شیرهای ترموستاتیك در مسیر شوفاژ می‌تواند كاهش مصرف سوخت را به‌دنبال داشته باشد.
خانه را آنقدر گرم نكنید كه مجبور به باز كردن پنجره‌ها شوید.
درز پنجره‌ها را با درز گیر بپوشانید. البته توجه داشته باشید، درصورتی كه از بخاری گازی استفاده می‌كنید و یا پكیج شما از هوای داخل منزل استفاده می‌كند و دودكش دو جداره ندارد، باید حتماً قسمتی از درزها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید.
به جای استفاده از لباس‌های تابستانی در منزل و بالانگه‌داشتن دمای محیط، از لباس‌های گرم‌تر استفاده كنید و دما را بین 18تا 22درجه سانتی گراد نگه دارید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.