| کد خبر: 38928 |

مشکلات حمل‌ونقل مانعی در برابر صادرات فارس

گره حمل‌ونقل از ریسمان صادرات باز شود

تین نیوز |  کالاهای صادراتی استان فارس همچنان چشم به راه توسعه حمل‌ونقل هستند تا این مشکل زیرساختی پیش‌روی صادرات رفع شود، مشکلی که تاکنون اقدام بنیادینی در رابطه با آن انجام نشده است.
 
فارس از دیرباز یکی از استان‌های پیشتاز در صادرات محصولات از جمله محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده و هر روز نیز صادرات آن نسبت به قبل رشد بیشتری داشته است. در این میان عاملی که همواره به عنوان مانعی پیش پای صادرات این استان وجود داشته، معضل حمل‌ونقل بوده و هست؛ معضلی که هیچگاه از سوی مسئولان جدی گرفته نشد.
بر اساس آمارهای ثبت‌شده در گمرکات اجرایی کشور، در ۶ ماه نخست امسال حدود ۷۰۳ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۱۶ میلیون دلار از استان فارس صادر شده است که در مقایسه با صادرات مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۸/۲ درصد رشد و از نظر ارزشی ۱۶درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، بیشترین میزان صادرات استان فارس مربوط به بخش کشاورزی با ۸۸ میلیون دلار است و کمترین میزان نیز به فرش با۵/۸ میلیون دلار اختصاص دارد. صنایع غذایی ۲۴/۳ میلیون دلار، معدن ۱۹ میلیون دلار و صنعت ۱۰۳ میلیون دلار در این مدت زمانی صادرات داشته است.
 
 راه‌آهنی که به جنوب دسترسی ندارد
اقتصاد فارس از گذشته وابسته به کشاورزی بوده و همین امر مشکلات بسیاری برای استان ایجاد کرده است. استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و کاهش بارش‌های فصلی محدودیت منابع آبی استان را ایجاد کرد. اگرچه فارس در تولید گندم به جایی رسید که همیشه در کشور حرف اول را می‌زد اما با این وجود نتوانست بهره کافی از کشاورزی ببرد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این رابطه می‌گوید: کالاهای صادراتی ما در گذشته محصولات کشاورزی و مواد غذایی بود که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه صادر می‌شد. بخشی از مصالح و تولیدات سیمان فارس برای ساخت‌وسازهای کشور عراق به آنجا صادر می‌شود اما درگیری‌های به‌وجود آمده در عراق، افغانستان و پاکستان این صادرات را متوقف و نگرانی‌هایی برای صادرات فارس ایجاد کرد.
علی همتی حمل‌ونقل را جزو گره‌های صادراتی استان از گذشته می‌خواند و می‌افزاید: جاده‌های ترانزیتی استان نامناسب هستند. علاوه بر اینکه راه‌آهن نیز مشکلات خاص خود را دارد. یکی از این مشکلات سرعت پایین و تاخیر در ارسال محصولات است با توجه به اینکه بخش زیادی از کالاهای صادراتی استان مواد غذایی هستند و زمان از اهمیت خاص برخوردار است.
به عقیده وی، یکی دیگر از مشکلات راه‌آهن فارس دسترسی‌نداشتن به حوزه‌های جنوبی از جمله گمرکات جنوب و بنادر و حوزه خلیج‌فارس است. به همین دلیل صادرکنندگان مجبورند برای صادرات محصولات صادره به حوزه خلیج‌فارس از گمرک اصفهان یا تهران اقدام کنند. این امر هزینه‌های صادرات را برای آنها چند برابر می‌کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از استقبال نکردن رانندگان برای خرید کامیون به دلیل هزینه‌های بالا می‌گوید و می‌افزاید: با گشایشی که در حوزه بین‌الملل اتفاق افتاده و بازارهای احتمالی خارجی، امیدواریم با وصل استان فارس به بوشهر، ارتقای سطح کیفی راه‌آهن و راه‌های ترانزیتی استان، دسترسی‌ها راحت‌تر شود. همتی استان فارس را جزو استان‌های بی‌نظیر در حوزه معدن از جمله آهن، سنگ تزئینی، گچ، آهک، سیلیس و نیکل می‌داند و می‌افزاید: با حل مشکلات حوزه روابط بین‌الملل و حمل‌ونقل، فارس می‌تواند بخشی از نیاز حوزه خلیج‌فارس و حتی کشورهای دور را تامین کند.
 
 نبود امکانات در حمل‌ونقل
اگرچه این آمار رشد وزنی صادرات در استان را نشان می‌دهد اما آنچه به طور کلی می‌توان از صادرات این استان انتظار داشت آن چیزی نیست که درحال‌حاضر شاهد آن هستیم. به طور حتم حمل‌ونقل به یک مشکل بزرگ در مقابل صادرات استان تبدیل شده است. مشکلی که زمینه افزایش هزینه تمام‌شده و درنهایت افت صادرات را همراه دارد. زمانیکه تولیدات با نرخ مناسب حمل نشده و در مکان مناسب بارگیری نشود، در آن موقع است که باید خام‌فروشی کرد یا اینکه شاهد صادرات کمتر از حد توان بود. با وجود حمل‌ونقل ریلی ناقص، حمل‌ونقل جاده‌ای با هزینه بالا و... نباید انتظار داشت که صادرکنندگان با خیالی آسوده فعالیت‌های خود را انجام دهند.
معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس مهم‌ترین مشکل بخش صادراتی استان فارس را فراهم نبودن زیرساخت‌ها می‌داند و می‌گوید: از جمله مشکلات اصلی بخش صادرات نبود امکانات لازم در بخش حمل‌ونقل است زیرا اگر زیرساخت‌های ترانزیتی بار فراهم نباشد به طور حتم مشکلاتی ایجاد می‌شود.
غلامرضا حیدری می‌افزاید: نبود پایانه حمل دریایی، هوایی و خطوط ریلی کامل مشکلی است که اگر به آن توجه نشود نباید انتظار رسیدن به جایگاه مناسب در صادرات را داشته باشیم.
 
 هواپیمایی روی هواست
درحال‌حاضر خطوط ریلی استان فارس تاثیر چندانی بر صادرات کالا ندارد زیرا مسیر این خط به سمت مرکز کشور است در حالیکه صادرات استان فارس بیشتر از طریق دریا انجام می‌شود. از طرفی دیگر وضعیت هواپیمای باری استان فارس همچنان مشخص نیست.
معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این باره می‌گوید: شرکت هواپیمایی از صادرکنندگان انتظار چارترکردن هواپیما را دارد و از طرفی صادرکنندگان نیز وظیفه‌ای در این کار ندارند که بخواهد بار یک هواپیما را تضمین کنند به همین دلیل باید به فکر راهکار جدید بود. وی تصریح می‌کند: در این میان مسئولان دولتی استان باید بیش از گذشته به فکر ارائه راهکار مناسب برای رفع این مشکل یا ایجاد حلقه اتصال باشند تا صادرات استان فارس بدون مشکل از طریق خطوط هوایی انجام شود.
آنچه برای صادرات و بازرگان اهمیت دارد، داشتن امکانات لازم برای کار و فعالیت است که در این میان وجود خطوط ترانزیتی مناسب به عنوان نخستین اولویت صادرات مطرح می‌شود. معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس توسعه زیرساخت‌های تجاری را اولویت اول برای پیشرفت استان می‌داند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس درباره توانایی استان در بازپس‌گیری توسعه صادراتی خود می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های فارس و سابقه‌ای که این استان در صادرات داشته، باید راه‌های نجات آن باز شود چراکه این امر هم به نفع کشور است و هم اشتغالزایی مناسبی برای استان ایجاد می‌شود. باید باور داشت که تنها راه‌حل رفع بن‌بست‌های فعلی پیش‌روی اشتغال رفع مشکلات بین‌المللی، احیای اقتصاد و تولید و صادرات است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.