|
کد خبر:
38900
|
مدلی جدید برای ارتقای ارتباطات خودرویی در حمل و نقل هوشمند
تین نیوز| یک سامانه حمل و نقل را تصور کنيد که در آن خودروها مستقيماً با يکديگر به صورت بلادرنگ ارتباط برقرار کرده و به رانندگان هشدارهايي در مورد تأخيرهاي ترافيکي ميدهد، يک راننده به تنهايي قادر ميشود تا چندين خودرو را کنترل نمايد يا با مسيردهي، خودروها را از مخاطرات موجود بر سطح جادهها دور نمايد. اين قابليت ها معرف جنبههايي از مفهوم حملونقل هوشمند هستند. پژوهشگران مدلي ابداع کردهاند که ميتواند باعث ارتقاي شفافيت انتقال اطلاعات ميان خودروها (V2V) شده و مفهوم فوق را به عينيت تبديل کند.
دکتر دان استانسيل رييس دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي مي گويد: اين مدل به ما در فهم نحوه ايجاد اعوجاج در سيگنال هاي V2V ياري مي رساند. در نتيجه خواهيم توانست سيگنال هايي طراحي کنيم که کمتر دچار اعوجاج شوند.
او مي افزايد: با وجودي که نرمافزارهاي کاربردي ابداع شده براي گوشي هاي هوشمند ميتوانند اطلاعات راهبندان هاي ترافيکي را در اختيار شما قرار دهند، ميان بروز راهبندان و رسيدن اطلاعات به راننده يک تأخير وجود دارد. يکي از مزاياي اين نوع ارتباط مستقيم بين خودروها اين است که تأخير زماني بسيار اندک است و شما مي توانيد هشدارهايي در مورد خطراتي که تنها چند صد متر با شما فاصله دارند دريافت کرده و به موقع از ترمز اتومبيل خود استفاده کنيد.
ارتباطات V2V بر انتقال داده از طريق فرکانسهاي راديويي در يک باند ويژه مبتني است. اما حرکت نسبي فرستنده و گيرنده و نيز انعکاس امواج راديويي از روي اشياي عبوري اين مبادله اطلاعات را با پيچيدگيهايي همراه مي سازد. اين متغيرها مي توانند باعث اعوجاج سيگنال شده و خطاهايي را وارد دادهها کنند.
مدل جديد، حرکت نسبي گيرنده و فرستنده را نيز به حساب ميآورد. مدل هاي قبلي نيز اين موضوع را لحاظ نموده و مشکل انعکاس امواج راديويي را با در نظر گرفتن توزيع يکنواختي از اشياي پيرامون هر وسيله نقليه حل ميکردند. ولي اين رويکرد لزوما به دريافت دقيق تعداد زيادي از سناريوهاي واقعي V2V نمي پردازد. ساير مدلها از توزيع واقع گرايانه اشيا استفاده مي کنند اما نياز به رايانه هاي قدرتمند براي محاسبه پرزحمت سهم هرکدام از اشيا در يک سناريوي ارتباطات V2V دارند.
پژوهشگران دريافته اند که بيشتر جادهها با عناصر و اشيايي همراه هستند که موازي جاده قرار گرفتهاند، مانند درختان، پمپ هاي بنزين يا خودروهاي پارک شده. به عبارت ديگر، اشيايي که قادر به انعکاس امواج راديويي هستند، بطور يکنواخت در تمامي جهات توزيع نشدهاند. با منظور ساختن اين توزيع موازي از اشياء، پژوهشگران توانستهاند مدلي بوجود آورند که توصيف دقيقتري از نحوه تأثير محيط بر سيگنالهاي راديويي بدست دهد. اين اطلاعات ميتواند براي تنظيم انتقال سيگنال جهت بهبود شفافيت انتقال داده بکار رود. علاوه براين، محاسبه بر روي مدل مزبور نسبتا ساده است و نياز به رايانه قدرتمندي ندارد.
در اين رابطه استانسيل مي گويد: ما قصد تقويت و تنظيم اين مدل را داريم اما گام بعد وارد ساختن اين اطلاعات در فناوري V2V و ارتقاي قابليت اعتماد سيگنال هاي V2V است.
مقاله "يک مدل پراکنش کنار جاده اي براي کانال ارتباطات خودرو-خودرو" در نشريه Selected Areas in Communication از انجمن IEEE منتشر شده است. نويسنده اصلي دکتر لين چنگ از دانشکده ترينيتي در کانکتيکات است. دکتر فن باي از جنرال موتورز در اين پژوهش شرکت داشته است. اصل اين مقاله از طریق این لینک قابل دانلود مي باشد.
دکتر دان استانسيل رييس دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي مي گويد: اين مدل به ما در فهم نحوه ايجاد اعوجاج در سيگنال هاي V2V ياري مي رساند. در نتيجه خواهيم توانست سيگنال هايي طراحي کنيم که کمتر دچار اعوجاج شوند.
او مي افزايد: با وجودي که نرمافزارهاي کاربردي ابداع شده براي گوشي هاي هوشمند ميتوانند اطلاعات راهبندان هاي ترافيکي را در اختيار شما قرار دهند، ميان بروز راهبندان و رسيدن اطلاعات به راننده يک تأخير وجود دارد. يکي از مزاياي اين نوع ارتباط مستقيم بين خودروها اين است که تأخير زماني بسيار اندک است و شما مي توانيد هشدارهايي در مورد خطراتي که تنها چند صد متر با شما فاصله دارند دريافت کرده و به موقع از ترمز اتومبيل خود استفاده کنيد.
ارتباطات V2V بر انتقال داده از طريق فرکانسهاي راديويي در يک باند ويژه مبتني است. اما حرکت نسبي فرستنده و گيرنده و نيز انعکاس امواج راديويي از روي اشياي عبوري اين مبادله اطلاعات را با پيچيدگيهايي همراه مي سازد. اين متغيرها مي توانند باعث اعوجاج سيگنال شده و خطاهايي را وارد دادهها کنند.
مدل جديد، حرکت نسبي گيرنده و فرستنده را نيز به حساب ميآورد. مدل هاي قبلي نيز اين موضوع را لحاظ نموده و مشکل انعکاس امواج راديويي را با در نظر گرفتن توزيع يکنواختي از اشياي پيرامون هر وسيله نقليه حل ميکردند. ولي اين رويکرد لزوما به دريافت دقيق تعداد زيادي از سناريوهاي واقعي V2V نمي پردازد. ساير مدلها از توزيع واقع گرايانه اشيا استفاده مي کنند اما نياز به رايانه هاي قدرتمند براي محاسبه پرزحمت سهم هرکدام از اشيا در يک سناريوي ارتباطات V2V دارند.
پژوهشگران دريافته اند که بيشتر جادهها با عناصر و اشيايي همراه هستند که موازي جاده قرار گرفتهاند، مانند درختان، پمپ هاي بنزين يا خودروهاي پارک شده. به عبارت ديگر، اشيايي که قادر به انعکاس امواج راديويي هستند، بطور يکنواخت در تمامي جهات توزيع نشدهاند. با منظور ساختن اين توزيع موازي از اشياء، پژوهشگران توانستهاند مدلي بوجود آورند که توصيف دقيقتري از نحوه تأثير محيط بر سيگنالهاي راديويي بدست دهد. اين اطلاعات ميتواند براي تنظيم انتقال سيگنال جهت بهبود شفافيت انتقال داده بکار رود. علاوه براين، محاسبه بر روي مدل مزبور نسبتا ساده است و نياز به رايانه قدرتمندي ندارد.
در اين رابطه استانسيل مي گويد: ما قصد تقويت و تنظيم اين مدل را داريم اما گام بعد وارد ساختن اين اطلاعات در فناوري V2V و ارتقاي قابليت اعتماد سيگنال هاي V2V است.
مقاله "يک مدل پراکنش کنار جاده اي براي کانال ارتباطات خودرو-خودرو" در نشريه Selected Areas in Communication از انجمن IEEE منتشر شده است. نويسنده اصلي دکتر لين چنگ از دانشکده ترينيتي در کانکتيکات است. دکتر فن باي از جنرال موتورز در اين پژوهش شرکت داشته است. اصل اين مقاله از طریق این لینک قابل دانلود مي باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.