| کد خبر: 38872 |

درکمیسیون حمل و نقل اتاق ایران مطرح شد:

◄ بررسی فرصت ها و تهدیدهای ایجاد بنادر خشک

تین نیوز| یک عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با بیان اینکه" ساخت بنادر خشک در ایران توجیه اقتصادی ندارد" گفت: ایجاد بنادر خشک جز دوباره کاری در حمل و نقل غیر بهره‌ور ایران و افزایش هزینه های حمل، نتیجه ای در بر ندارد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه روز گذشته کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران، مسعود دانشمند رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران بیان داشت: لایحه بنادر خشک پس از اصلاح در تاریخ 25 آذر برای ارائه پیشنهادات به کمیسیون حمل و نقل ارسال و تا تاریخ 3 دی ماه برای ارائه نظرات مهلت داده شد.

وی افزود: اصلاحات صورت گرفته اما هیچ تغییری نکرده است، زیرا خصوصی یا حاکمیتی بودن بنادر خشک و اینکه به چه منظور ساخته می شوند مشخص نیست. همچنین اگر قرار باشد گمرک در این نوع بنادر حضور داشته باشد، نشان از حاکمیتی بودن آن خواهد داشت.

قائم مقامی، عضو دیگر کمیسیون در این رابطه بیان داشت: بنادر خشک به لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری برای بخش خصوصی توجیه پذیر نیست. زیرا بازگشت سرمایه ای از جانب آن به بار نخواهد آمد و به دلیل عدم وجود نقدینگی، سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مناطق ویژه اقتصای از لحاظ کارکرد همانند بنادر خشک است. اما دولت، حمل و نقل ایران را همواره با شاخص های جهانی مقایسه می کند در حالی که توجه به نکاتی چون وجود مناطق ویژه اقتصادی و گمرکات داخلی در برابر بنادر خشک از قلم افتاده است.

قائم مقامی، در ادامه تاکید کرد: ایجاد بنادر خشک جز دوباره کاری در حمل و نقل غیر بهره ور ایران و افزایش هزینه های حمل نتیجه ای در بر ندارد و کسانی که معتقد بر مفید بودن آن هستند باید اسناد و مدارک محکم ارائه کنند.

افشار، از دیگر اعضای این کمیسیون با اشاره به تاثیر ایجاد بنادر خشک در کشور خاطرنشان کرد: استان ها بر این اعتقادند که ایجاد بنادر خشک اگرچه مقرون به صرفه نیست اما در مناطقی که فاقد منطقه ویژه اقتصادی و گمرک هستند موجب رونق کانتینری و اشتغال زایی می شود.

وی افزود: تب ساخت بنادر خشک، نشات گرفته از فشار نماینده های مجلس شورای اسلامی به دولت همانند ساخت شهرک های صنعتی در ده های گذشته است، که امروز تبدیل به سوله های مرگ شده است.

دانشمند یادآور شد: در این کشور زمانی فرودگاه سازی مد شده بود و امروز بسیاری از همان فرودگاه ها حتی هفته ای یک بار هم پرواز ندارند اما هزینه نگهداری و نیروی انسانی بر روی دوش دولت افتاده است و امروز با وجود فرودگاه های اراک، تهران و پیام، فرودگاه قم نیز با چنگ و دندان در حال ساخت است در حالی که کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که به دلیل مسائل آلودگی هوا و صوت، فرودگاه های خود را 70 کیلومتر خارج از شهر بنا کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.