| کد خبر: 38866 |

شدت عمل پلیس در برخورد با عاملان بی‌نظمی ترافیک

تین نیوز | با گذشت ۳ هفته از آغاز اجرای طرح خط سفید که در قالب طرح «آسمان آبی، زمین پاک» در پایتخت آغاز شده، اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و آمار ارائه شده از سوی مسئولان این مسئله را تأیید می‌کند.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نخستین آثاراجرای طرح «ایست به احترام زندگی» را كه به‌عنوان بخشی از كمپین آسمان آبی زمین پاك درنظر گرفته شده، در گفت‌وگو با همشهری تشریح كرد. آنگونه كه سرهنگ تیمور حسینی اعلام كرده، ترافیك تهران آنقدر كه ناشی از بی‌نظمی تردد در معابر و تقاطع‌هاست، ناشی از تعداد بالای خودروها نیست.
 
وی به همشهری گفت: ما هر طرح و برنامه‌ای را كه در دستور كار خود قرار دهیم باید محور انضباط بخشی باشد. یكی از مولفه‌های مهم در این زمینه مربوط به ساماندهی تقاطع‌ها و گذرگاه‌های عابر پیاده است. هر شهروندی كه در تهران تردد می‌كند می‌تواند به وضوح این وضع را ببیند كه اگر تقاطعی بی‌نظم باشد، اگر هر وسیله نقلیه یا عابری بخواهد بی‌توجه به حق تقدم و رنگ چراغ راهنمایی از عرض معبر رد شود، به راحتی بستر تقاطع‌ها قفل می‌شود.
 
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار كرد: آنگونه كه همكاران من اندازه‌گیری كرده‌اند، در این زمینه دست‌كم 15تا 20ثانیه برای بازشدن راه زمان صرف می‌شود. بدین‌ترتیب به راحتی دقایقی از وقت ارزشمند هر شهروند در روز صرف بی‌نظمی سایرین می‌شود. به علاوه اگر تقاطع پر رفت‌وآمدی باشد، ده‌ها دقیقه وقت به هدر می‌رود تا از انباشتگی خودروها كاسته شود. برای نمونه شما تقاطع‌های خیابان آزادی را درنظر بگیرید. اگر تقاطع قریب- آزادی با چنین ترافیكی دست و پنجه نرم كند، تقاطع‌های اسكندری، توحید و رودكی هم درگیر انباشت ترافیك می‌شوند و به راحتی سراسر خیابان آزادی قفل می‌شود.
 
طرح ایست به احترام زندگی در واقع به حقوق عابر پیاده از طرف راننده و حقوق راننده از طرف عابر پیاده تأكید می‌كند. این طرح ضمن برقراری نظم، از تصادفات احتمالی نیز می‌كاهد و موجب روان‌سازی تردد ترافیكی می‌شود. ایست به احترام زندگی به‌عنوان یكی از بخش‌های كمپین بزرگ محیط‌زیستی تهران، حاصل ماه‌ها كار كارشناسی و مطالعاتی از سوی پلیس و شهرداری است و‌ با هدف اصلاح رفتار ترافیكی در‌ماه جاری به اجرا درآمده است.
 
نكته جالب توجه اینكه رئیس پلیس راهور تهران اعلام كرد كه اصلاح رفتار ترافیكی هم‌اكنون در 95درصد رانندگان خودروها عملی شده و آنان در بیشتر تقاطع‌ها با نظم خاصی پشت خط سفید می‌ایستند. حسینی افزود: البته در تردد موتورسواران و عابران پیاده نیاز به‌كار بیشتر است كه این امر در 2 منطقه 6و 8با همكاری بسیار ارزنده شهرداری تهران در طرح كلان «خط سفید» دنبال می‌شود و امید است موتورسواران و عابران نیز به چرخه قانونمداری و احترام به حقوق سایر شهروندان بپیوندند.
 
    متخلفان با جریان قانون همراه شوند
 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تأیید آمار شهردار پایتخت كه هفته پیش اعلام كرده بود 70درصد مردم فرهنگ تردد و ترافیك را رعایت می‌كنند، گفت:‌ عدم‌حركت خودروها بین خطوط در واقع یك ترافیك كاذب است و اگر در معابر حركت بین خطوط انجام شود، در بی‌نظمی وقت بیشتری از ما گرفته می‌شود و بار ترافیك بسیار كندتر تخلیه می‌شود. البته آمار اعلام شده و اقدامات مثبت در تهران موجب شده كه بیش از 70درصد شهروندان به فرهنگ تردد احترام می‌گذارند و رفتار صحیح را دارند. بنابراین 30درصد بقیه هم باید خودشان را با جریان عمومی و قانون‌گرای شهر وفق دهند و ترافیك تهران آسان‌تر كنترل شود.
 
    بی‌‍‌نظمی از تهران باید حذف شود
 سخنان مسئول نخست برقراری نظم ترافیك در تهران نشان می‌دهد كه مردم از ترافیك منظم خسته نمی‌شوند و ترافیك منظم را پذیرفته‌اند. مشكل این است كه آنان قانون را رعایت كرده‌اند و باید در ترافیك بیشتر بمانند و متخلفان عبور كنند. سرهنگ حسینی دراین ارتباط گفت:به‌شدت با این تخلف برخورد می‌كنیم تا بی‌نظمی از تردد در شهر حذف شود. بدین‌منظور پلیس متخلفان حركت بین خطوط را ۴۰ هزار تومان و متجاوزان به گذرگاه عابرپیاده را ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد كرد. همچنین عبور از چراغ قرمز نیز جریمه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی در پی دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.