| کد خبر: 38847 |

ضرورت توجه به حقوق شهرداری‌ها در لایحه بودجه ۹۴

تین نیوز |  بی شک اداره امور شهری یکی از مسائل مهمی بوده که در بسیاری از موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی  تاثیرگذار است؛ در این میان اداره کلانشهرها به واسطه اینکه حجم قابل توجهی از جمعیت کشور را در خود جای داده با مسائل خاصی روبرو هستند.
 
در زمینه اداره امور شهرها قوانین می‌توانند به یاری شهرداری‌ها آمده که این موضوع مستلزم همراهی مجلس است که خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در این راستا سه شنبه (23 دی) رئیس مجلس شورا ی اسلامی با شهرداران کلانشهرها در تالار آیینه سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی نشستی برگزار کرد.
 
رئیس مجلس در این نشست ضمن شنیدن دغدغه‌های آنها دستوراتی برای ارتقاء خدمات شهری در کل شهرها ارائه کرد.  
شهرداران کلانشهرهای حاضر در نشست ضمن تشکر از رئیس مجلس بر همراهی نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و مسائل شهری تاکید کردند، در این راستا گفت و گوهایی با چند تن از شهرداران در حاشیه نشست با رئیس مجلس انجام شد که به شرح ذیل است:  
 
شهردار اصفهان: همراهی مجلس زمینه ساز ارتقاء کاری شهرداری ها 

سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار اصفهان  درباره جلسه شهرداران کلانشهرهای کشور با رئیس مجلس، گفت: برخی از مسائل مرتبط با کار شهرداری‌ها وجود دارد که با توجه به آنها لازم بود در لایحه بودجه 94 شرایطی فراهم شود که حقوق قانونی شهرداری‌ها رعایت شود.
 
سقاییان نژاد ادامه داد: در نشست مشترک موضوعات مختلفی را به اطلاع رئیس مجلس رساندیم تا زمینه ارتقاء فعالیت‌های شهرداری در کلانشهرها فراهم شود.
 
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه حدود 72 درصد از جمعیت کشور شهرنشین است، گفت: با توجه به میزان بالای شهرنشینی در ایران باید در بودجه تدابیری اتخاذ شود که زمینه اداره مطلوب شهرها فراهم شود.
 
سقایی نژاد یادآور شد: در نشست مشترک با رئیس مجلس، شهرداران کلانشهرها بسیاری از مسائل کلیدی خود را در اداره شهر بیان کردند که محورهای اصلی آن تقویت حمل ونقل عمومی و نوسازی بافت‌های فرسوده بود.
 
شهردار اصفهان افزود: رئیس مجلس می تواند با هماهنگی‌هایی که با کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد زمینه تسریع در کار شهرداران را فراهم کند که دکتر لاریجانی با لحاظ دغدغه های شهرداران قصد دارد این مهم را انجام دهد.
 
 قالیباف: جلسه شهرداران با دکتر لاریحانی نتایج مطلوبی داشت
 محمدباقر قالیباف درباره نشست خود با رئیس مجلس گفت: جلسه شهرداران کلانشهرها با دکتر لاریجانی جلسه خوبی بود و می تواند تأثیرات مطلوبی را در اداره امور شهرهای کشور داشته باشد.
 
شهردار تهران ادامه داد: بخشی از مسائل شهرداران کلانشهرهای کشور به خصوص در زمینه کسب درآمدها با توجه به لایحه دولت، در این جلسه مطرح شد و با توجه به اینکه شهرداران نماینده ای در مجلس و دولت برای پیگیری مطالباتشان نداشتند این نشست ها می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
 
قالیباف افزود: در نشست مشترک با رئیس مجلس مقرر شد که در هنگام بررسی لایحه بودجه، نماینده شهرداران کلانشهرها در کمیسیون تلفیق حضور پیدا کند که در صورت انجام این مهم می‌توان به رفع مسائل و مشکلات شهرداری‌ها امیدوار بود.
   
شهردار قم: کمیسیون تلفیق دغدغه های شهرداران را درک کند

 دلبری شهردار قم  درباره نشست شهرداران کلانشهرهای کشور با رئیس مجس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه در این ایام، موضوع اصلی که کمیسیون‌های مجلس بررسی می کنند تدوین بودجه سالانه است شهرداران از رئیس مجلس درخواست برگزاری جلسه‌ای داشتند که دکتر لاریجانی موافقت کرد.
 
شهردار قم ادامه داد: در 5 الی 6 سال گذشته با توجه به وضعیت اقتصادی و مسائل دیگر، دولت به شهرداری‌ها برای اداره امور شهر کمک‌های مالی چندانی نکرده که این موضوع باعث شد مسائلی برای شهرداران به وجود آید.
 
دلبری گفت: متأسفانه تأکید دولت در سال‌ های گذشته بر این بوده که بخشی از درآمدهای شهرداری‌های بزرگ کشور به شهرهای کوچک اختصاص یابد که اگر این موضوع ادامه یابد شهرداران کلانشهرها را با مشکل جدی مالی برای اداره امور شهر روبرو می‌کند.
 
وی ادامه داد: حدود نیمی از جمعیت کشور در کلان‌شهرها ساکن هستند بنابراین باید کمیسیون تلفیق به این محورها توجه کند و بخشی از منابع مالی لازم را برای اداره امور این شهرها تامین کند.
 
شهردار قم یادآور شد: متأسفانه در سال‌های گذشته عدم اجرای قوانین مربوط به شهرداری‌ها باعث شده که شهرداران برای رفع مسائل در اداره امور شهر با مشکل جدی روبرو شوند که خوشبختانه دکتر لاریجانی در این نشست قول پیگیری مسئله را داد.
 
 شهردار کرمانشاه: هیات رئیسه مجلس همواره از شهرداری‌ها حمایت کرده
 قربانی شهردار کرمانشاه  گفت: هدف از برگزاری جلسه شهرداران کلانشهرها با دکتر لاریجانی این بود که منابع مالی مورد نیاز شهرداران، کلانشهرها افزایش یابد.
 
شهردار کرمانشاه ادامه داد: اگر در بودجه‌ها منابعی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شود امکان تسریع در امور کارهای شهری فراهم خواهد شد.
 
قربانی افزود: با فرصتی که دکتر لاریجانی امروز در اختیار شهرداران کلانشهرها قرار داد آنها توانستند بسیاری از مشکلات اصلی خود را بیان کنند تا زمینه رفع مسائل شهری فراهم شود.
 
شهردار کرمانشاه یادآور شد: خوشبختانه همواره دکتر لاریجانی و هیأت رئیسه مجلس از شهرداری‌ها حمایت کرده اند و در حد توان خود آنها را در خدمت رسانی به مردم تقویت کردند.
  
 
 شهردار مشهد: شهرداری ها از ظرفیت مجلس در اداره بهتر شهرها استفاه خواهند کرد 
 مرتضوی شهردار مشهد درباره نشست شهرداران کلانشهرهای کشور با دکتر لاریجانی گفت: یکی از درخواست‌های شهرداری‌های کلانشهرها همواره این بوده که مجلس در جریان امور کاری آنها قرار بگیرد.
 
شهردار مشهد ادامه داد: با توجه به هماهنگی های انجام شده در نشست با دکتر لاریجانی دغدغه‌های شهرداران بیان شد و مقرر شد به این موضوعات رسیدگی شود.
 
مرتضوی یادآور شد: در صورتی که به خواسته های شهرداران توجه بشود روند اداره امور شهری بهبود می‌یابد.
 
گفتنی است تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، ارومیه، اهواز، کرمانشاه، همدان، رشت، زاهدان، کرمان،اراک، قم و کرج جزو کلانشهرهای ایران محسوب می شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.