| کد خبر: 38823 |

برای پرواز یک ساعته ۳۵ کیلومتر سفر نمی‌کنند؛

مهرآباد فرودگاه جایگزین ندارد

تین نیوز | رییس سازمان هواپیمایی کشوری بار دیگر هر گونه طرحی که به جابه‌جایی و یا تعطیلی فرودگاه مهرآباد بینجامد را منوط به فراهم آمدن مقدمات و زیرساخت‌های لازم دانست و اعلام کرد: تا آن زمان فرودگاه مهرآباد به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.
 
صحبت‌های جدید جهانگیریان درحالی مطرح می‌شود که در طول ماه‌های گذشته فرودگاه مهر‌آباد مسیر توسعه ای خود را نیز مانند گذشته طی کرده و حتی بناست در آینده‌ای نزدیک صاحب ایستگاه مترو شود.
 
افتتاح پارکینگ جدید هواپیمایی این فرودگاه و ادامه برنامه ریزی برای ساخت و توسعه بخش های جدید در این فرودگاه قدیمی نشان می دهد فعلا برنامه ای برای حذف و یا تعطیلی مهرآباد وجود نخواهد داشت.
 
با وجود این ممنوعیت پروازهای نیمه شب در فرودگاه مهر‌آباد باعث شده همچنان گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احتمال تعطیلی یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران ادامه داشته باشد.
 
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اما هر گونه طرح و برنامه برای انتقال این فرودگاه را طولانی مدت و نیازمند زیرساخت های لازم و فرودگاه‌های جایگزین دانسته است.
 
به اعتقاد جهانگیریان تا زمانی که فاز دوم فرودگاه امام (ره) آماده نشده و ظرفیت فرودگاه پیام کرج نیز برای انتقال بخشی از پروازها به آن مهیا نشود نمی توان انتظار داشت مهر‌آباد با ظرفیت بیش از 20 میلیون مسافر در سال تعطیل شود.
 
در کنار آن جهانگیریان بحث جدیدی را مطرح کرده که تاکنون مسوولان هواپیمایی کشور درباره آن اظهارنظر جدی نداشته‌اند.
 
بحث فاصله 35 کیلومتری فرودگاه امام از شهر تهران و زمانی که برای رسیدن شهروندان تهرانی به این فرودگاه نیاز است باعث شده جهانگیریان رسما اعلام کند انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام به صرفه نخواهد بود.
 
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی وقتی زمان یک پرواز کمتر از یک ساعت است ولی برای رسیدن به فرودگاه باید 35 کیلومتر سفر زمینی انجام داد قطعا مزیت نسبی پرواز از دست رفته و این مساله قابل چشم پوشی نیست.
 
از این رو اگر بنا باشد پروازهای داخلی به فرودگاه امام انتقال یابد قطعا پروازهای بالای دو ساعت خواهد بود و برای پروازهای کوتاه‌تر باید چاره‌ای دیگر اندیشید.
 
با توجه به موضع گیری جدید جهانگیریان به نظر می رسد حتی اگر فکر محدود شدن پروازها در فرودگاه مهر‌آباد نیز مطرح باشد حداقل برای چند سال آینده نمی توان برای آن برنامه ریزی کرد زیرا از یک سو هیچ فرودگاه جایگزینی وجود نداشته که بخواهد جور مسافران 20 میلیونی مهر‌آباد را بکشد و از سوی دیگر مدت زمان کوتاه برخی پروازهای داخلی و فاصله طولانی فرودگاه امام از شهر عملا امکان برنامه ریزی برای انتقال پروازهای کوتاه مدت داخلی به این فرودگاه را از بین می‌برد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مازیار 0 0

    اصلا جابجایی عملی نیست، در ضمن وقتی در زمان ساخت اونجا بیابان بوده و خانه های اطراف انجا بعد ها ساخته شده، هیچ مسئولیتی متوجه فرودگاه نیست، چون همه با علم و آگاهی از وجود فرودگاه انجا سکنی گزیدند در ضمن اگر اون فرودگاه را جابجا کنید بدعتی میشه برای شهر های دیگر که بقیه هم بگند فرودگاه مزاحم ماست، جابه جاش کنید، که به دنبال آن کلی هزینه اضافی بر دولت تحمیل میشه در ضمن میدونید جابجایی فرودگاه چقدر برای دولت هزینه داره؟ اگر فرودگاه چابه جا بشه و بره فرودگاه امام تکلیف این همه مسافر چیه، هم این که باید کلی هزینه کنند که خودشان را به تهران برسانند کرایه تاکسیش حداقل ۳۰ هزار تومن میشه و هم این که پروازشان به دلیل داخلی بودن کوتاه بوده و حالا باید کلی زمان بگذارند که به تهران برسند(درست هست که فرودگاه امام مترو داره ولی همه که نمی خواهند با مترو جابه جا شوند) در ضمن ما باید ظرفیت فرودگاه را به پرواز های خارجی بدیم که در صورت سرمایه گذاری و رفع مشکلات تحریم بتوانیم به هاب منطقه ای تبدیل بشود،، درست هست که الان کشور های جنوبی خلیج فارس هاب هستند ولی مسیر ایران بسیار اقتصادی تر هست، و میتونه برای ما در امد زایی بسیار زیادی داشته باشه در هر صورت منافع ۲۰ میلیون مسافر سالیانه و ۸۰ میلیون ایرانی بر منافع ۱۰۰ هزار نفر که بسیاریشون اهمال کردند ارجحیت داره، در ضمن این پول جابجایی فرودگاه را می توانیم در جایی دیگر که واقعا احتیاج هست هزینه کنیم

  • مازیار 0 0

    با عرض پوزش منظور اینجانب دادن ظرفیت هاب منطقه ای برای فرودگاه امام بود، پس بیهوده ظرفیت این فرودگاه را برای پرواز های داخلی اشغال نکنیم