| کد خبر: 38805 |

تاکسی یا بیلبورد متحرک

تین نیوز | تبلیغات جزء لاینفک دنیای امروز است. تبلیغاتچی‌ها حتی از نصب بیلبورد و بنر در سطح شهرها فراتر رفته‌اند و از هر امکانی برای تبلیغ کالاهای تجاری، فرستادن پیام‌های خاص و تاثیرگذاری بر شهروندانی که ساعاتی از شبانه‌روز را در فضای عمومی به‌سر می‌برند، استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه شاهد اوج گرفتن تبلیغات در مترو بوده‌ایم، اتوبوس‌های شهری نیز به بنرهای متحرکی تبدیل شده‌اند که کالایی خاص را تبلیغ می‌کنند یا پیامی ویژه به دیگران می‌فرستند. با وجود این، نباید تصور کرد تبلیغات به همین جا ختم می‌شود. شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور چند سالی است تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها را دنبال می‌کند، هرچند تاکنون این طرح اجرایی نشده است اما، استفاده روزافزون از تبلیغات باعث می‌شود پیش‌بینی کنیم در آینده‌ای نه‌چندان دور حداقل در شهرهای بزرگ تاکسی‌ها نیز به بنرهای متحرک تبدیل خواهند شد.
 
تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها موضوعی است که محل بحث و مناقشه دستگاه‌های متعدد شده است و از سال 89 که اولین‌بار این طرح از سوی شورای‌عالی ترافیک کشور مطرح شد مخالفت و موافقت‌های زیادی را برانگیخت و از سازمان تاکسیرانی گرفته تا راهنمایی و رانندگی و این اواخر وزارت کشور به نوعی با اجرای این طرح موافقت و مخالفت کرده‌اند. پیش از این در راستای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه‌ها طرح تبلیغ روی بدنه تاکسی‌ها به تصویب شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور در دولت دهم رسیده بود که به‌دلیل اختلافات بین شهرداری و پلیس اجرای آن متوقف شد. تبلیغات روی تاکسی‌ها از نظر اداره راهنمایی و رانندگی باعث کاهش ایمنی ترافیک و کاهش تمرکز رانندگان می‌شود و از نظر بسیاری از کارشناسان شهری باعث نازیباشدن شهرها خواهد شد. بنابراین این طرح هنوز بعد از گذشت نزدیک پنج سال اجرایی نشده است و به نظر می‌رسد موانع زیادی برسر راه اجرای آن وجود داشته باشد.
آبان‌ماه سال 89 طرح نصب پنل تبلیغاتی روی تاکسی‌ها در جلسه نودویکم شورای‌عالی ترافیک به تصویب رسید ولی این طرح با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی روبه‌رو و در نهایت اجرای آن متوقف شد؛ دبیر شورای‌عالی ترافیک، مهدی یدی چند روز پیش اعلام کرده بود قرار است این موضوع پس از انجام اصلاحاتی در جلسه‌های آتی این شورا مطرح شود. از سوی دیگر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از نصب تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها پیش از پایان سال خبر داد. به گزارش افکارنیوز، اسلامی درمورد نحوه تقسیم درآمد این تبلیغات بین راننده و شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی گفت: در این زمینه، بخش بیشتری از درآمد به راننده تعلق خواهد گرفت و درصدی از آن متعلق به شرکت است. این تقسیم هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده است. با این وجود روز گذشته معاونت عمران وزارت کشور اعلام کرد پیشنهادی مبنی بر تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها نداشته‌ایم.
پیشنهادی برای تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها نداریم
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: پیشنهادی قطعی برای تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها نداشته‌ایم. هوشنگ خندان‌‌دل اظهار کرد: در فعالیت دوره اخیر شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور پیشنهادی برای اصلاح ضوابط ناظر بر استفاده تبلیغات بر بدنه خودروها نداشته‌ایم. او ادامه داد: در گذشته تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها در شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور مطرح شد که پلیس راهنمایی و رانندگی نقطه‌نظراتی در این خصوص داشت که نهایتا به توقف این طرح منجر شد. فارس نوشت؛ خندان‌دل افزود: درصورتی که پلیس پیشنهادهای نهایی خود را درباره این طرح مطرح کند در دستور جلسه شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور قرار می‌گیرد.
 سود تبلیغات در حساب تاكسیرانی      
در کنار ایراداتی که راهنمایی و رانندگی به اجرای این طرح وارد کرده است گفته می‌شود به‌رغم اینکه قرار بود این طرح در جهت کمک به رانندگان اجرا شود در عمل این اتفاق نیفتاده و عواید آن به سازمان تاکسیرانی می‌رسد. شاید این عامل هم در کنار عوامل دیگر باعث شده است اجرای این طرح کماکان به تعویق بیفتد. معاون عمرانی استاندار تهران پیش‌تر ضمن مخالفت با اجرای طرح كنونی تبلیغات تاكسیرانی، گفته بود: طرح تبلیغات روی بدنه تاكسی دوباره در شورای‌عالی ترافیك كشور بررسی می‌شود. محمدرضا محمودی افزود: بنا بود طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی از هزینه‌هایی را كه به راننده تحمیل می‌شود از سود حاصل از تبلیغات تاكسیرانی جبران كنیم اما اجرای این طرح منجر به تحقق هدف نشد، یعنی سود تبلیغات مستقیما وارد جیب تاكسیرانی می‌شود به گزارش ایرنا، محمودی گفت: با اجرای این طرح نه‌تنها كمكی به رانندگان تاكسی نشد بلكه در استان تهران هم كرایه‌های تاكسی گران شد و هم سود تبلیغات در جیب تاكسیرانی رفت نه تاكسیران.
 از بین بردن تمرکز راننده ممنوع
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با ابراز مخالفت با اجرای این طرح به آرمان می‌گوید: طبق قانون و آیین نامه سازمان راهنمایی و رانندگی کشور، استفاده از هر عاملی که باعث از بین رفتن تمرکز راننده در حین رانندگی بشود ممنوع است. علیرضا جهانگیری می‌افزاید: استفاده از برخی تابلوها که جنبه تبلیغاتی داشته و جزء علائم و هشدارهای رانندگی نیست، انواع تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌های شرکت واحد و تابلوهای پیام‌نما که با هدف اطلاع‌رسانی ترافیکی نباشد علاوه بر اینکه باعث حواس‌پرتی راننده در حین رانندگی و افزایش آمار تصادف می‌شود برای عابران پیاده هم خطرناک است. او عنوان می‌کند: عامل 40 درصد تصادفات عدم توجه به جلو در حین رانندگی است. بنابراین هر عاملی مانند صحبت کردن با موبایل، استعمال دخانیات، خواندن یا نوشتن در حین رانندگی باعث به خطر افتادن جان راننده و دیگران می‌شود و پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن از آن استفاده نشود.
 نظم و هماهنگی از بین می‌رود
یک نماینده مجلس در این باره به آرمان می‌گوید: این نوع تبلیغات در برخی کشورهای دنیا وجود دارد و مخالفان و موافقانی دارد ولی من به شخصه نظر مثبتی با اجرای آن ندارم و تاکسی‌ها تابلوهای تبلیغاتی شهری نیستند. مهرداد بائوج‌لاهوتی عنوان می‌کند: به دو دلیل تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد. در درجه اول این می‌تواند عاملی برای کاهش تمرکز راننده هنگام رانندگی باشد زیرا در رانندگی حتی لحظه‌ای غفلت می‌تواند تبعات سنگینی داشته و به بهای از دست رفتن جان یک نفر یا تعداد زیادی از افراد تمام شود. او ادامه می‌دهد: در درجه دوم باید گفت این شکل از تبلیغات که درمورد شرکت اتوبوسرانی درحال اجراست باعث از بین رفتن نظم و هماهنگی در وسایل نقلیه عمومی خواهد شد چنانچه ما اکنون شاهدیم اتوبوس‌ها هر کدام یک شکل و شمایلی دارد و این علاوه بر نازیبا ساختن شهر و ایجاد آلودگی بصری باعث ایجاد مشکل در تشخیص این وسایل می‌شود. لاهوتی عنوان می‌کند: رنگ سبز و زرد برای تاکسی باعث می‌شود همه افراد حتی از فاصله دور این وسایل را تشخیص دهند و با اعتماد بیشتری از آنها استفاده کنند اما از این طریق ما با انبوهی از خودروها مواجه می‌شویم که به ابزارهای تبلیغاتی بدل شده‌اند و هر کدام محصولی را تبلیغ می‌کنند که باعث هرج ومرج خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.