| کد خبر: 38801 |

تردد ۲ میلیون و ۲۲۰ هزارخودرو بدون برگه معاینه فنی

تین نیوز | فردا درحالی به استقبال روز هوای پاک می‌رویم که طبق آمار موجود از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۱ درصد خودروهای تهرانی به مراکز معاینه فنی مجاز پایتخت مراجعه کرده‌اند.
 
این درحالی است كه در ‌ماه جاری آسمان تهران روزهای ناسالم متعددی را تجربه كرده است. همچنین با اجرای طرح آسمان آبی، زمین پاك تلاش شده تا شهروندان نقش موثرتری در كاهش آلودگی هوا و كمك به محیط زیست شهری داشته باشند. به قول شهردار تهران «برای كاهش آلودگی هوا همه باید احساس مسئولیت كنند.»
 
طبق آمار ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران از ابتدای سال‌جاری 280هزار خودرو و كمتر از 50دستگاه موتورسیكلت به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده‌اند. بدین‌ترتیب مالكان 11درصد خودروها و یك صدم درصد موتورسیكلت‌های بنزین سوز كه همه از مهم‌ترین عوامل آلاینده هوای تهران هستند، خود را مكلف به معاینه فنی دانسته‌اند و سایرین هنوز برای مهم‌ترین مسئولیت شهروندی در برابر آلودگی هوا هنوز كاری نكرده‌اند.
 
آنگونه كه ولی آذروش مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام كرده، معاینه فنی خودروها به‌عنوان یكی از اصول پنجم برنامه جامع كاهش آلودگی هوا نقش 25درصدی در كاهش آلایندگی‌های ناشی از خودرو دارد. بنابراین در هفته هوای پاك تلاش می‌شود شهروندان بیش از پیش به نقش معاینه فنی خودروها در كاهش آلودگی هوا آگاه شوند. همچنین با معاینه فنی پیگیرانه علاوه بر كاهش آلایندگی‌ها، ایمنی خودرو هم تضمین خواهد شد.
 
معاینه فنی در نگاه كلان‌تر یكی از محورهای فعالیت شهری تهران براساس برنامه 5ساله دوم شهری است. آنگونه كه در برنامه سال‌های 93تا 97شهرداری تهران تصریح شده، محوری‌ترین فعالیت شهرداری در بحث محیط‌زیست و كاهش آلودگی هوای شهر تهران معاینه فنی خودروهای پایتخت است. با توجه به اهمیت حفظ جان، مال و سلامت شهروندان موضوع معاینه فنی در جایگاه وی‍ژه‌ای قرار دارد.
 
    شست‌ و شوی رایگان موتور 
ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام كرد كه فردا و پس‌فردا (29و 30دی‌ماه) برای خودروهایی كه به مراكز معاینه فنی مراجعه كنند شست‌‌وشوی رایگان موتور انجام می‌شود. این اقدام به‌منظور تشویق و ترغیب مراجعه‌كنندگان در هفته هوای پاك (29دی تا 5بهمن) صورت می‌گیرد. آذروش همچنین به همشهری خبر داد كه در این هفته 100خودروی مراجعه‌كننده به قید قرعه هدیه ویژه مركز معاینه فنی را كه تأمین مصرف یك‌سال روغن موتور خودروست، دریافت می‌كنند‌.
 
    فرصت كاهش آلاینده‌ها 
هفته هوای پاك می‌تواند در روند برنامه‌ریزی و ارتقای خدمات‌رسانی كمی و كیفی معاینه فنی برای خودروهای آلاینده شهر مفید باشد. آذروش درباره آخرین آمار تعداد خودروهایی كه در سال‌جاری معاینه فنی شده‌اند، اعلام كرد كه تاكنون حدود 280هزار خودروی سواری و كمتر از 50موتورسیكلت‌ برگه معاینه فنی را دریافت كرده‌اند.
 
به عبارت دیگر 2 میلیون و 220 هزار خودرو بدون برگه معاینه فنی در شهر تردد می‌كنند. به گفته وی، تاكنون كمتر از 30درصد از ظرفیت مراكز معاینه فنی برای خدمت‌رسانی به شهروندان به‌كار گرفته شده و مراكز معاینه فنی مكانیزه 14گانه تهران همواره منتظر خودروهایی هستند كه به كاهش آلایندگی و سلامت سفر خود اهمیت می‌دهند. در موتورسیكلت‌ها هم تعداد مراجعات بسیار پایین است و3.5 میلیون راكب موتورسیكلت‌ به‌رغم آلایندگی بالا و حادثه‌خیز بودن هنوز گامی برای كاهش مشكلات این وسیله برنداشته‌اند. مراكز 14‌گانه مكانیزه معاینه فنی موتورسیكلت در تهران به گفته آذروش در روز به تعداد انگشتان دست هم مراجعه‌كننده ندارند و شاید هفته هوای پاك بهانه‌ای برای حضور این وسایل برای معاینه فنی شود.
 
    تصمیم مسئولانه شهروندان
 هوای تهران با تصمیم مسئولانه شهروندان پاك می‌شود. مسئولان شهری در بدو هفته پاك به شهروندان توصیه كردند در هفته هوای پاك با پیوستن به كمپین آسمان آبی، زمین پاك كه از ششم دی‌ماه در تهران آغاز به‌كار كرده، برای محیط‌زیست تهران كاری كنند و سهم خود را برای سلامت سایر شهروندان ادا كنند. معاینه فنی منظم ومستمر علاوه بر افزایش هوای پاك می‌تواند سلامت تردد خودروها و ایمنی در معابر شهری و برون شهری را نیز تضمین كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.