| کد خبر: 38798 |

خط فقر؛ ۱.۲۵۰. ۰۰۰ تومان

تین نیوز |  آنگونه که یکی از معاونان وزیر کار خبر داده، خط فقر در ایران به ازای هر نفر ۲۵۰هزار تومان است که به این ترتیب خط فقر برای یک خانوار ۴ نفره یک میلیون و خانوار ۵ نفره یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود.
 
این برای نخستین‌بار طی 7سال گذشته است كه یك مقام دولتی به اعلام آماری درباره خط فقر می‌پردازد. احمد میدری، معاون رفاهی وزارت كار دیروز طی گفت‌وگویی در برنامه رادیویی «كار و كارگر» این آمار را اعلام كرده و گفته است: محاسبات ما نشان می‌دهد كه این رقم نسبت به وضعیت خانواده‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است.
 
خبرگزاری ایسكانیوز هم با انتشار گزارشی درباره سخنان معاون وزیر كار نوشته است: این آمار در شرایطی منتشر شده كه مركز آمار متوسط هزینه یك خانواده شهری در بهار امسال را یك میلیون و ۸۲۲ هزار تومان اعلام كرده است. همچنین اظهارات این مقام مسئول در وزارت كار در حالی است كه بسیاری از كارشناسان خط فقر را براساس آخرین محاسبات و با درنظر گرفتن نرخ تورم برای خانواده 5‌نفره در شهر تهران حدود 2 میلیون ‌و ۳۰۰ هزار تومان اعلام كرده‌اند.
 
گفتنی است آخرین آمار رسمی خط فقر سال 86 اعلام شده كه نشان می‌دهد در این سال خط فقر 650هزار تومان بوده است. بنابراین آماری را كه دیروز میدری اعلام كرده اگر از سوی سایر مراكز رسمی مانند مركز آمار هم تأیید شود، نشان‌دهنده این است كه طی 6 سال گذشته و با وجود تورم‌های سنگینی كه اقتصاد كشور پشت سر گذاشته، از نظر دولت خط فقر فقط 2 برابر شده است به همین دلیل همخوانی این آمار با واقعیات موجود پیشاپیش از سوی برخی كارشناسان مورد نقد قرار گرفته است. كما اینكه حسین راغفر، استاد اقتصاد و متخصص در مسائل فقر‌شناسی در گفت‌وگویی با همشهری تصریح كرد:
 
«محاسبات نشان می‌دهد كه خط فقر در سال‌93 برای یك خانوار 5نفری در برخی روستاها یك میلیون تومان است و در شهر تهران این عدد به 2میلیون و 500هزار تومان می‌رسد.» راغفر البته این را هم اضافه كرده كه «نمی‌توان یك نرخ را به‌عنوان خط فقر ملی اعلام كرد چراكه شاخص‌های مختلفی در این آمار تأثیرگذار است.
 
تعداد اعضای خانوار، میزان توسعه‌یافتگی استان، سكونت در نقاط شهری یا روستایی به همراه چند شاخص دیگر در این آمار مؤثر است به همین دلیل باید برای مناطق مختلف خط فقر جداگانه محاسبه شود.» ‌از طرفی پیگیری‌های خبرنگار همشهری از مقامات وزارت كار هم نشان می‌دهد كه دیدگاهی مشابه راغفر دارند. به گفته یكی از مسئولان روابط عمومی وزارت كار، خط فقر اعلام شده براساس حداقل‌های لازم برای یك خانوار ایرانی است. وی تأكید كرد كه رقم اعلام شده نه خط فقر مطلق و نه خط فقر نسبی است.
 
    درآمد و هزینه خانوار
 همچنین چندی پیش مركز آمار ایران میانگین هزینه یك خانوار روستایی را یك میلیون و 92هزار تومان و هزینه یك خانوار شهری را یك میلیون و 822هزار تومان در ‌ماه اعلام كرده است. این موضوع نشان می‌دهد كه اگر مجموع درآمد یك خانواده كمتر از این ارقام باشد، آن خانواده زیر خط فقر قرار گرفته است.
 
آمارهای جدید بانك مركزی اما نشان می‌دهد كه میانگین هزینه خانوار شهری در طول سال به 28میلیون تومان رسیده تا ماهانه 2میلیون و 320هزار تومان هزینه شود. این درحالی است كه میزان درآمدهای سالانه خانوارها به 27میلیون و 676هزار تومان رسیده است. بر این اساس خانوارهای ایران در سال 92 همچنان با كسری بودجه مواجه بوده‌اند ولی این رقم در قیاس با سال‌های گذشته كاهش یافته است. فعالان كارگری معتقدند كه برای تأمین هزینه خانوار كارگری ماهانه 2میلیون و 500هزار تومان نیاز است درحالی‌كه میانگین دریافتی كارگران یك میلیون تومان برآورد شده است.
 
    حداقل دستمزد از خط فقر بیشتر می‌شود؟
 به هر حال به‌نظر می‌رسد كه دولت روحانی مانند دولت احمدی‌نژاد تمایلی به اعلام رسمی خط فقر ندارد؛ چرا كه اعلام هر عدد و رقمی باعث می‌شود تا علاوه بر حرف و حدیث‌های فراوان، هنگام تعیین حداقل دستمزد كارگران و كارمندان دولت، مشكلاتی برای دولت ایجاد شود. معمولا در ایران متوسط خانوارها 5نفره در نظرگرفته می‌شود و برای تعیین مزد هم ملاك خانواده 4نفره است. اگر با قیاس خانوار 4نفره هم محاسبه كنیم برای اینكه حداقل دستمزد كارگران و كارمندان از خط فقر نسبی بالاتر برود، باید حداقل دستمزد را بالای یك میلیون تومان محاسبه كرد.
 
در حال حاضر حداقل دستمزد كارگران 609هزار تومان است. حداقل حقوق كارمندان و بازنشستگان دولتی هم 600هزار تومان است. این‌روزها نمایندگان تشكل‌های كارگری و كارفرمایی و وزارت كار مذاكرات اولیه خود را برای تعیین دستمزد در سال‌94 آغاز كرده‌اند. مجلس هم باید به‌زودی درباره پیشنهاد دولت برای افزایش 14درصدی حقوق كارمندان تصمیم‌گیری كند. با آماری كه معاون وزیر كار اعلام كرده قابل پیش‌بینی است كه تعیین دستمزدها نسبت به سال قبل با پیچیدگی بیشتری مواجه شود چرا كه از یك سو كارفرمایان از اوضاع تولید راضی نیستند و معتقدند كه ركود اقتصادی باعث شده تا از درآمد كافی برخوردار نباشند و در نتیجه توان افزایش بیش از حد دستمزدها را ندارند.
 
از آن طرف هم نمایندگان كارگران معتقدند كه طی چند سال اخیر حقوق كارگران متناسب با تورم رسمی افزایش پیدا نكرده و به همین دلیل هم قدرت خرید كارگران به‌شدت كاهش پیدا كرده و زندگی آنان دائما زیر خط فقر است. وضعیت مالی دولت هم چندان تعریفی ندارد. دولت با كاهش درآمدهای نفتی روبه‌روست و امكان چندانی برای افزایش حقوق ندارد و از آن طرف هم مطالبه كارمندان برای بهبود سطح رفاه زندگی‌شان از دولت بالاتر از امكانات فعلی است. همین عوامل باعث شده تا شرایط برای تعیین دستمزدها در سال 94 و بر اساس خط فقر با مشكلات بسیاری روبه رو شود.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.