| کد خبر: 38399 |

صنایع دریایی برای دولت اهمیت نداشت؛ بانک دریایی هم تشکیل نشد

تین نیوز | هیچگاه صنعت دریایی برای دولت اهمیت نداشت بنابراین بانك دریایی هم تشکیل نشد این درحالیست كه به دلیل مرزهای آبی طولانی باید وزارت دریاداری داشته باشیم.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مالكان كشتی ایران در چهارمین نشست تخصصی صنایع‌دریایی که با عنوان روش ها و مشکلات تامین مالی در صنایع دریایی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با بیان اینكه دریا هیچ گاه برای دولت اهمیت نداشته است گفت: در حالیکه ما از بیشترین مرز دریایی در میان كشورهای حاشیه خلیج‌فارس برخورداریم اما تازه در فكر این هستیم كه برای ساخت یك كشتی 10 میلیارد تومانی چگونه تأمین سرمایه كنیم.

امید مرادی افزود: وقت و زمان بسیاری صرف شد تا صندوق توسعه صنایع‌دریایی تأسیس شود اما زمانی كه این صندوق تأسیس شد موجودی آن تنها 4 میلیارد تومان بود. چگونه با صندوقی با بودجه 4 میلیارد تومانی می‌توان صنعت دریایی را متحول كرد.

وی اظهار داشت: اگر امروز اندكی به ایزوایكو سفارش داده می‌شود برای این است كه صنعت نفت مشكل دارد و خارجی‌ها ما را با مشكل مواجه كرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینكه اگر ایرانی‌ها بخواهند می‌توانند و چون نخواسته‌ایم در دریا كاری انجام نشده است تصریح كرد: صنعت و معدن برای دولت مهم بود بنابراین بانك صنعت و معدن را تشكیل داد كشاورزی برایش اولویت داشت بانك كشاورزی را ایجاد كرد. اما هیچگاه صنعت دریایی برای دولت اهمیت نداشت بنابراین بانك دریایی هم تشکیل نشد این درحالیست كه به دلیل مرزهای آبی طولانی باید وزارت دریاداری داشته باشیم.

مرادی وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی را یك الگو در زمینه ساخت دانست و گفت: وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی حاكمیتی است اما این سازمان از محل وجوه اداره شده خود برای ساخت كشتی تسهیلات پرداخت می‌كند در حالی كه این وظیفه برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مالكان كشتی ایران تصریح کرد: اگر چه سازمان بنادر و دریانوردی در دوره اول پرداخت وجوه اداره شده اهلیت مشتری‌ها را نسنجید و مشكلاتی ایجاد شد اما در تجربه دوم خود این كار را نكرد و فقط به شركت‌های دریایی تسهیلات را پرداخت كرد.

مرادی با بیان اینكه شركت‌های دانش‌بنیان باید معضلات و نیازهای این صنعت را استخراج كنند اظهار داشت: بیش از 80 درصد شناورهای فعال در بخش آفشور خارجی هستند و در این بخش همچنین چاه‌های نفتی كشور نیمه دوم عمر خود را می‌گذرانند كه باید بیش از 300 میلیارد دلار هزینه شود تا چاه‌ها به روز شوند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد بانك دریایی گفت: اگر نتوانستیم بانك دریایی تاسیس كنیم حداقل باید هنگام تفاهم نامه با بانک ها از كارشناسان مجرب و متخصص دریایی استفاده کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.