| کد خبر: 38377 |

نانو حس گر شناور برای رصد آلودگی دریا

تین نیوز | اتحادیه اروپا برای رصد آلودگی‌های موجود در اقیانوس ‌ها، درصدد ساخت نانوحس گر شناوری است که بتواند آلاینده‌ های موجود در دریا را به‌ صورت زنده اندازه ‌گیری کند.

علی رغم هشدار دانشمندان، کیفیت آب دریاها به آرامی در حال کاهش است که دلیل آن، تخریب ‌های شیمیایی و زیستی آب دریاست.

اتحادیه اروپا پروژه ‌ای موسوم به براوو (Braavoo) را برای رفع مشکل اقیانوس ‌ها راه‌ اندازی کرده است که رهبری آن به عهده یان فندر مر از دانشگاه لوزان است.

9 مرکز از 7 کشور مختلف به همراه 5 شرکت کارآفرین نوپا در این پروژه شرکت دارند.
بر اساس این گزارش، هدف پروژه براوو ساخت نانوحسگرهای شناوری است که بتواند در سطح آب دریا حرکت کرده و به ‌صورت زنده آلودگی‌ های موجود در آب دریا را اندازه‌ گیری کند.

این ماژول ‌ها دارای قطعات نوری برای شناسایی سیگنال‌ زیست‌ حسگری هستند که از فناوری میکروالکترونیکی برای ذخیره ‌سازی داده‌ ها و از میکروسیالات برای آنالیز نمونه‌ ها استفاده می ‌کند.

زیست‌حسگرها ابزارهای بسیار کارآمدی برای این پروژه هستند چرا که استفاده از آن‌ ها می ‌توان مقادیر آلاینده‌ ها را به‌ صورت زنده در دریا اندازه گیری نمود. این پروژه می‌ تواند رصد زیستی دریاها را تسهیل نماید؛ این در حالی است که اکنون برای رصد وضعیت آلودگی دریا به یک کار لجستیکی پرهزینه نیاز است.

گفتنی است در پروژه براوو از سه نوع زیست‌ حسگر مختلف استفاده شده ‌است که می ‌توانند براساس اولویت، آلودگی ‌های موجود در دریا را اندازه ‌گیری کرده و هشدارهای زودهنگام بدهند. محققان این پروژه برای ساخت این حسگر از فناوری حسگری ‌نانوتابشی استفاده کرده اند که فناوری آن به‌صورت پتنتی توسط موسسه فناوری‌ نانو کاتالانا به ثبت رسیده است. این حسگرها، شناسایی مستقیم برهم‌ کنش مولکولی میان آنتی‌بادی ‌ها و ذرات آلاینده را تسهیل می ‌کنند.

این کنسرسیوم از محققان مختلفی در رشته‌ های میکروبیولوژی مولکولی، مهندسی برق، شیمی و زیست ‌شناسی دریایی استفاده می ‌نماید تا نانوحسگر موردنظر خود را تولید کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.