| کد خبر: 38332 |

در جدیدترین گزارش بانک جهانی؛

دورنمای رشد اقتصاد جهانی تنزل یافت

تین نیوز | بانک جهانی با اشاره به اینکه بهبود اقتصاد آمریکا و کاهش قیمت نفت برای جبران مشکلات عمیق در منطقه یورو و بازارهای نوظهور کافی نخواهد بود، دورنمای رشد اقتصادی جهانی را مورد بازبینی نزولی قرار داد.
 
این وام دهنده جهانی مستقر در واشنگتن پیش بینی کرد اقتصاد جهانی امسال سه درصد توسعه پیدا می‌کند که بالاتر از 2.6 درصد در سال 2014 خواهد بود، اما همچنان کمتر از 3.4 درصد نرخ پیش بینی شده قبلی برای سال 2015 است.
 
اقتصاددانان این بانک کاهش قیمت نفت را که بیش از نیمی از ارزش خود را در شش ماه گذشته از دست داده است، فرصت خوبی برای واردکنندگان بزرگ نفت ارزیابی کرده اند.
 
ریزش قیمت نفت با افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان، احیای اقتصاد آمریکا را تقویت کرده است و باعث شد بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی مورد پیش بینی برای این کشور را 0.2 درصد افزایش دهد و 3.2 درصد برای سال 2015 اعلام کند. اما کاهش قیمت نفت در قوی‌تر کردن رشد اقتصادی اروپا و ژاپن که واردکنندگان بزرگ هستند، تاثیر نداشته و از سوی دیگر مشکلات مالی صادرکنندگان بزرگ نفت را تشدید کرده است.
 
کوشیک باسو، مدیر اقتصاددان بانک جهانی اظهار کرد اقتصاد جهانی اکنون با موتور اقتصاد آمریکا کشیده می‌شود و این دورنمای روشنی را برای جهان ترسیم نمی‌کند.
 
منطقه یورو به سختی در تلاش است تا از وقوع سومین رکود از زمان بحران مالی جهانی جلوگیری کند. بانک جهانی دورنمای رشد این منطقه را به میزان 0.7 درصد کاهش داد و 1.1 درصد برای امسال پیش بینی کرد.
 
رشد اقتصادهای نوظهور که از زمان بحران مالی سال 2008 هدایت کنندگان اصلی احیای جهانی بودند بیش از حد انتظار کند شده است. بسیاری از این اقتصادها که ظرفیتشان برای رشد بدون اصلاحات بزرگ تحت فشار قرار گرفته بود، اکنون با مجموعه‌ای از موانع اقتصادی و سیاسی روبرو شده‌اند.
 
بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادهای نوظهور را بیش از نیم درصد کاهش داد و 4.8 درصد پیش بینی کرد.
 
هزینه‌های استقراض در بازارهای نوظهور با حرکت بانک مرکزی آمریکا به سوی نخستین افزایش نرخ بهره از سال 2006 تاکنون، افزایش یافته زیرا سرمایه‌گذاران نگرانند بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های بازار نوظهور قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نباشند. ارزهای این بازارها با معطوف شدن توجه سرمایه‌گذاران به احیای اقتصاد آمریکا و کندی رشد بازار نوظهور ضعیف شده است و بسیاری از این اقتصادها قادر به احیای رشد اقتصادی بواسطه اجرای اصلاحات ساختاری نیستند.
 
این موسسه مالی دورنمای رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را کاهش داد و نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری را از 7.5 به 7.1 درصد تنزل داد. چین در حال تغییر از رشد صادرات محور بوده و تلاش می‌کند، رشد اقتصادی را بر مصرف داخلی متکی کند با این حال این گذار ظریفی است. زیرا پکن سعی می‌کند از کندی شدید یا رشد انفجاری اعتبار اجتناب کند. انتظار می‌رود خود این کشور هدف رشد خود برای امسال را به حدود هفت درصد کاهش دهد.
 
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اقتصادهای نوظهور دیگر هم با مشکل روبرو هستند. بانک جهانی رشد اقتصادی مورد پیش بینی برای برزیل را حدود دو درصد کاهش داد و یک درصد اعلام کرد و برای روسیه که به سوی رکود عمیق پیش می‌رود و با کاهش شدید قیمت نفت و تحریم‌های غربی بر سر دخالت در اوکراین روبرو است، رشد منفی 2.9 درصد را پیش بینی کرد.
 
بانک جهانی پیش بینی کرد قیمت نفت امسال 32 درصد کاهش پیدا می‌کند که از لحاظ تاریخی تولید ناخالص داخلی جهانی را 0.5 درصد افزایش می‌دهد، اما تاثیر این کاهش بر رشد اقتصادی در سال 2015 و 2016 به دلیل موانع دیگر از جمله اعتماد ضعیف که صرفه‌جویی بیشتر را تشویق می‌کند، کمتر خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.