| کد خبر: 38315 |

جایگاه اقتصاد مقاومتی در بودجه ۹۴

تین نیوز |  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با محدودیت هایی که دولت با آن مواجه است از جمله تحریم ها، بهتر از این لایحه بودجه را نمی توان منطبق بر سیاست ها کرد.

محمدقسیم عثمانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی حدود 11 ماه می گذرد و نیاز به تصویب قانون های دیگری برای اجرای بهتر این سیاست هاست.

کاهش وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه

وی گفت: نخستین  بار وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است.
عثمانی تاکید کرد: اکنون شفافیت بودجه بیشتر شده و بودجه منطبق بر قانون نوشته شده است  و همچنین  در هر بخشی از بودجه ، مسئولی پاسخگو است.
وی ادامه داد: همچنین برنامه ریزی بر اساس عملکرد  کاهش شتاب تورم  و افزایش رشد  اقتصادی  از دیگر ویژگی های لایحه  بودجه سال 94 است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین سالی است که در لایحه  بودجه دولت، 1000 میلیارد تومان برای اشتغال فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده است.

بودجه منطبق با  سیاست های اقتصاد مقاومتی
عثمانی افزود: در لایحه بودجه سال 94 کمترین رشد  هزینه ها  در هزینه های جاری است  و این منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد:  این ویژگی ها نشان می دهد که دولت،  بودجه را بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم  و ارائه کرده است.

بودجه کنونی در مقایسه با بودجه  دولت قبل  بسیار بهتر و شفاف
عثمانی گفت: بودجه کنونی در مقایسه با بودجه  دولت قبل  بسیار بهتر  و شفاف است  اما در بودجه  دولت قبل  حدود 1500میلیارد تومان در اختیار یار غار دولت  گذاشته می شد تا به سلیقه خودش تخصیص دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید همه  سرمایه گذاری های خود را  در یک بخش متمرکز کنیم  افزود: اکنون دولت  سه هزار طرح نا تمام دارد و 47 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه برای طرح های عمرانی دیده  شده  در صورتی که حدود 400 هزار میلیارد  تومان برای تکمیل  این طرح ها  نیاز است.
وی گفت: دولت اکنون نمی تواند شرکت های دولتی را به قیمت  واقعی بفروشد زیرا بازار کشش  جذب بیشتر از آن را ندارد  و اگر بخواهد بفروشد، مجبور است  سهام شرکت های دولتی را با قیمت  زیر قیمت پایه  عرضه کند که این روش درست نیست.

از بودجه دولت نباید انتظار معجزه داشت
عثمانی با اشاره به اینکه از بودجه دولت نباید انتظار معجزه داشته باشیم، افزود: هدفمندی دچار دور باطلی  شده است  که نه دولت و نه مجلس  حاضر نیست  آن را اصلاح کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان  و دولت با نگاه پوپولیستی و سیاسی و اینکه  رای خود را از دست ندهند مصمم نیستند تا  یارانه قشرهای پردرآمد را حذف کنند.
وی ادامه داد:مجلس و دولت  باید با همکاری هم  به قشرهای پردرآمد یارانه  ندهند و  باید  با همکاری هم،  هم قسم شوند تا این موضوع را اجرایی کنند.

عثمانی با تاکید بر اینکه باید  سهم یارانه پردرآمدها  را  به کم درآمدها  بدهیم اضافه کرد: باید نگاه علمی وکارشناسی  انجام شود و مجلس می تواند در این زمینه دولت را مکلف  کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی پایه اقتصاد ، نفت باشد  استعمار با کاهش قیمت  نفت، درآمدهای دولت را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: ریسک درآمدهای دولت باید کاهش یابد  و برای این  منظور دولت  باید سبد درآمدی متنوع  داشته  باشد تا اقتصاد در مقابل متغیرهای بیرونی مقاوم شود.

عثمانی تاکید کرد: راهکار اصلی این است که اقتصاد را به بخش خصوصی  واگذار کنیم  و تنوع  سرمایه گذاری را در اقصی نقاط کشور داشته باشیم  و از ظرفیت های مناطق مختلف کشور استفاده کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه : بودجه نگاه به سمت اقتصاد مقاومتی ندارد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال 94 نگاه به سمت اقتصاد مقاومتی ندارد.
 بهروز نعمتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما تاکید کرد: باید به داشته ها ، توانمندی ها و ظرفیت های داخل کشورتوجه کرد.

عمده بودجه متعلق به شرکت های دولتی است
وی افزود: حدود 840 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور است و از این رقم ، حدود 267 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و بقیه متعلق به شرکت های دولتی است که این آفت  بزرگی است.
نعمتی گفت: این بودجه شرکت های دولتی همواره به عنوان یک معضل در کشور مطرح بوده و نتوانستیم رقم آن را کم کنیم.

ارقام سهم نفت در بودجه باید دقیق باشد
وی با بیان اینکه با توجه به اتفاقات بازار نفت  باید سناریوهای متعددی را برای آن  داشته باشیم افزود:  71 هزار میلیارد تومان سهم نفت در بودجه است و  ارقام ما نباید  خوشبینانه  باشد و باید  دقیق باشد.

نوسانات بازار ارز برای جبران کاهش درآمدهای دولت است
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: استنباط من این است که اتفاقات  اخیر در بازار ارز برای جبران کاهش برخی از درآمدهای دولت است.

نعمتی افزود: راه دیگر جبران کاهش درآمدها،  افزایش فشار بر مردم  و افزایش مالیات است که این کار صحیح نیست و نمی توانیم  فشار را بیشتر از این وارد کنیم.

وی ادامه داد: به طرح های عمرانی بالای 70 درصد که ساختمان و کارهای اصلی آن انجام شده، توجه شده است که این موضوع منجر به تعطیلی کارخانجات مواد اولیه ساخت طرح ها مانند سیمان  می شود زیرا نیاز این طرح ها به مواد اولیه مانند سیمان تقریبا برطرف شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این نگاه موجب شده است که اکنون17 میلیون تن سیمان  در کارخانجات ما دپو شده  است.

بودجه  شفافیت لازم را ندارد
نعمتی افزود: متاسفانه بودجه  ما شفافیت لازم  را ندارد و  جداول پیوست  آن شفاف نیست.

وی گفت: باید این ظرفیت  را داشته  باشیم که بتوانیم  بنزین  و گازوئیل و دیگر فرآورده های مورد  نیاز کشورمان را خودمان تولید کنیم و نباید کاهش تولید نفت دهیم بلکه باید از آن  بهره برداری درست کنیم.

نعمتی با اشاره به اینکه لایحه بودجه  ما نگاه سنتی دارد ادامه داد:  باید سناریوهای متفاوتی را برای بودجه داشته  باشیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آفت های بزرگ در لایحه  بودجه این است که بودجه ما فقط به سمت کلان  شهرهاست و به شهرهای کوچک توجه چندانی نشده است.

اقتصاد مقاومتی،در لایحه بودجه  دیده نمی شود
وی افزود : نگاه اقتصاد مقاومتی، توازن  منطقه ای است  که در لایحه بودجه  دیده نمی شود.
نعمتی با اشاره به اینکه بندی را در قانون رفع موانع  تولید گذاشته ایم  تا سرمایه گذاری  بهتر انجام شود، گفت: وقتی شرایط رقابت  در بازار سرمایه  ایجاد نشود  بازار سرمایه با ریزش  مواجه خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: 96 درصد واگذاری ها تا کنون به عنوان  رد دیون  دولت به مجموعه های شبه دولتی واگذار شده است.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می شود که مردم  پای کار بیایند  و اگر مردم  را در بازارهای مختلف  فعال کنیم  اقتصاد مقاومتی شکل خواهد گرفت.

نعمتی با بیان اینکه کاهش شاخص بورس  در ماه های اخیر نشانه  همین موضوع است ادامه داد: اگر رقابت واقعی ایجاد شود و بازار سرمایه شفاف  شود مردم  وارد بازار  سرمایه خواهند شد.

 دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها  تصمیم جدی بگیرد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده حامی دولت هستم  اما در بودجه  ایرادات جدی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف  بودجه، هدفمندی یارانه هاست که حدود 48 هزار میلیارد تومان  شامل آن می شود.

نعمتی با بیان اینکه وزیر اقتصاد گفته ده میلیون  نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده گفت: چرا دولت  در قانون بودجه این رقم را اصلاح  نمی کند، دلیلی ندارد به همه به یک شکل  نگاه کنیم و به همه یارانه بدهیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: بحث تخصیص،  آفت  بزرگی برای تصمیم گیری  مدیران است و هرجا که بودجه کم بیاید ، درصد تخصیص را کاهش می دهند.

وی ادامه داد:  پارسال  از 10 هزار میلیارد تومان  در نظر گرفته شده برای تولید،  دو هزار میلیارد تومان  اختصاص داده شد.

نعمتی با بیان اینکه امیدواریم تحول جدی  در سازمان مدیریت اتفاق بیافتدگفت:  با سازمان مدیریت فعلی، اتفاق جدیدی  در هدفمندی یارانه ها  نمی افتد زیرا قدرت تصمیم گیری مدیران ما ضعیف شده است.
وی با اشاره به اینکه حتما باید از بودجه تورمی که الان بستیم  پرهیز کنیم، افزود: باید بودجه  واقعی و برای موضوع  نفت سناریوهای متعدد با قیمت های مختلف داشته باشیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها   تصمیم جدی بگیرد و یارانه ها  به نیازمندان واقعی برسد.

نعمتی افزود:حداقل آن ده میلیون  نفر افراد پردرآمد از یارانه بگیران کم شوند و سهم آنان به تولید داده شود 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.