| کد خبر: 383 |

ناگفته هایی از تاسیس و نیم قرن فعالیت " هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران " / اسناد و تصاویر

تین نیوز | بیش از پنجاه سال پیش،شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تاسیس شد.ایرلاینی مشهور که کمتر کسی در داخل کشور از افتخارات آن باخبر است و باشگاه خبرنگاران قصد دارد در این روز برخی از این افتخارات را بیان کند.
 صنعت هوانوردی تجاری در کشورمان سابقه ای طولانی و بیش از نیم قرن دارد.دهه بیست شمسی هواپیمایی ایرانین ایرویز و دهه سی ام شمسی شرکت پرشین ایر سرویس تاسیس شدند و نام خود را به عنوان اولین شرکت های هواپیمایی تجاری در ایران به ثبت رساندند.
 
اما این دو شرکت هواپیمایی در پنجم اسفند ماه سال 1340 ادغام شدند تا شرکت "ایران ایر" که با نام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود متولد شود.یک شرکت هواپیمایی جدید که توانست به کمک پرسنل مجرب و کارآزموده نام خود را به عنوان یکی از ایمن‌ترین ایرلاین های جهان مطرح کند.
 
از "ایران ایر" به عنوان سیمرغ خاورمیانه یاد می شود و بسیاری از توریست‌ها و جهانگردان علاقه دارند تا با آن پرواز کنند.از ابتدای تاسیس؛شعار این شرکت "امنیت شما،ماموریت ماست" بوده و تاکنون نیز طی سال های طولانی خدمت رسانی،ایران ایر همیشه در زمره امن‌ترین ایرلاین های دنیا بوده است.
 
اما قصد داریم در این روز که سالگرد تاسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می باشد برخی از افتخارات این ایرلاین معتبر را به اختصار بیان کنیم.
 
شرحی بر وضعیت ایران ایر در پنج دهه گذشته :
 اولین نکته در خصوص ایران ایر که با نام مخفف "هما" شناخته می شود،نماد بی همتای آن است که بر گرفته از یک نشان اساطیری اصیل ایرانی بوده که همان "پرنده هما" می باشد.این نماد که توسط یکی از هموطنان ارمنی با نام ادوارد زهرابیان طراحی شده ،سالیان سال است که لقب زیباترین نماد هواپیمایی جهان را یدک می کشد.
 در وصف زیبایی این نماد همان بس که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی صاحب نام در منطقه در پی خریداری آن به قیمت های گزاف بوده اند تا از نام "ایران ایر" برای خود اعتبار بخرند.
 

 
هواپیمای سمت راست داگلاس دی سی 6 - هواپیمای سمت چپ داگلاس دی سی 4

 
ایران ایر پروازهای خود را با هواپیماهای داگلاس دی‌سی 6 ، داگلاس دی‌سی 4 و Avro York آغاز کرد و چهار سال پس از تاسیس؛ اولین جت مسافربری بویینگ 727 خود را به خدمت گرفت و پرواز بین تهران - بیروت را با آن انجام داد.ورود این هواپیما شروعی برای اوج گرفتن ایران ایر بود.
 

هواپیمای جت مسافربری بویینگ 727

 
به دنبال ورود اولین جت مسافربری بویینگ 727 ، ایران ایر هواپیمای مدرن بویینگ 707 و بویینگ 737 را نیز به خدمت گرفت.با ورود این پرنده ها به ناوگان ایران ایر،این شرکت مسیرهای پروازی خود را گسترش داد و توانست دهها خط پروازی بین تهران و کشورهای اروپایی و آسیایی برقرار کند.
 

هواپیمای جت مسافربری بویینگ 707

 

دیگر پرنده های کوچک نمی توانستد نیاز‌های ایران ایر را برآورده سازند و زمان خرید یک هواپیمای پهن پیکر برای ایران ایر رسیده بود.به همین منظور هواپیمای فوق پیشرفته و غول پیکر بویینگ 747 به خدمت ایران ایر در آمد.این هواپیما می تواند بیش از 400 مسافر را 10000 کیلومتر حمل کند.
 

 

جت مسافربری بویینگ 747 ایران ایر با نام "آذرآبادگان"

 
اما مدل های اولیه بویینگ 747 هم پاسخگوی پروازهای دوربرد ایران ایر نبودند.پس این شرکت تصمیم گرفت هواپیمای دوربرد بویینگ 747 اس پی را که بسیار پیشرفته بود به خدمت بگیرد.هواپیمایی که با بیشترین سرعت می توانست با 300 سرنشین تا 12 ساعت در آسمان بدون توقف پرواز کند.
 

مدل پیشرفته و دور برد جت مسافربری بویینگ 747 با پسوند اس پی و با نام "خلیج فارس"

 
اما با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی،موج دیگری از پیشرفت به سوی ایران ایر آمد.نام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال های آغازین انقلاب اسلامی به عنوان اولین بهره بردار ایرباس آ300 که اولین هواپیمای ساخت کمپانی ایرباس بود در غرب آسیا به ثبت رسید و هواپیمای میان‌برد Airbus A300 که توانایی حمل 290 سرنشین را داشت به ناوگان ایران ایر پیوست.
 

مدل میان‌برد ایرباس A300 با علامت ثبتی EP-IBT

 
سال های دفاع مقدس نیز ایران ایر تلاش کرد تا با پروازهای به موقع پاسخگوی مسافران باشد و با کمک پرنده های باری نیاز جبهه های نبرد را به تجهیزات لازم برطرف کند.حتی زمانی که ناو آمریکایی، ایرباس ایران ایر را با بیش از 290 سرنشین هدف حمله موشکی قرار داد،باز هم این شرکت از مسیر پیشرفتی که در پیش گرفته بود عقب نشینی نکرد.
 

مدل پیشرفته ودور برد هواپیمای پهن پیکر ایرباس A300 با علامت ثبتی EP-IBB

 
اگرچه دشمنان قسم خورده میهن اسلامی ما تلاش خود را برای انزوای ایران ایر به کار بستند،اما بازهم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت عقب نماند و در سال های سخت تحریم توانست مدل پیشرفته هواپیمای ایرباس آ300 را خریداری نماید.این هواپیما که Airbus A300-600 نام دارد می تواند بیش از 6000 کیلومتر را بدون توقف پرواز کند.
 

هواپیمای باریک پیکر ایرباس 320 با علامت ثبتی EP-IEG

 
یکی دیگر از پیشرفت های ایران ایر خریداری هواپیماهای مدرن ایرباس 310 و 320 بود.ایرباس 310 می تواند مسافت 10000 کیلومتر را بدون توقف پرواز کند و ایرباس 320 نیز یک هواپیمای باریک پیکر مناسب برای پروازهای داخلی می باشد.اما پرنده ای دیگر که در ناوگان هما به چشم می خورد هواپیمای کوتاه برد فوکر 100 است.این هواپیما دارای سیستم های الکترونیکی بسیار قوی می باشد و با ظرفیت 100 نفری یک گزینه مناسب برای انجام پرواز های داخلی است.
 

هواپیمای دوربرد ایرباس 310 با علامت ثبتی EP-IBK

 
ایران ایر و امنیت مسافران:
 در خصوص حوادث و سوانح ایران ایر نیز باید بگوییم که این شرکت در نیم قرن فعالیت خود تنها دو سانحه منجر به مرگ مسافران داشته است.یکی از این سوانح مربوط به سال 1358 می باشد که هواپیمای بویینگ 727 ایران ایر در طوفان رشته کوه البرز گرفتار شد و سقوط کرد و حادثه دیگر نیز در سال 89 اتفاق افتاد که بار دیگر بویینگ 727 ایران ایر در هوای طوفانی ارومیه گرفتار شد و پس از سقوط 77 نفر از هموطنانمان در آن فوت شدند.
 
اما نمونه‌های مهارت پرسنل ایران ایر زبان زد خاص و عام صنعت هوانوردی است که نمونه اخیر آن فرود موفقیت آمیز بویینگ 727 بدون چرخ جلو در فرودگاه مهرآباد می باشد.فرودی که به اعتراف بسیاری از صاحب نظران و حتی کمپانی های ساخت و طراحی هواپیما بسیار بی نظیر بود و با کمترین میزان خسارت به هواپیما انجام شد.

 
هواپیمای بویینگ 727 ایران ایر که بدون چرخ جلو در فرودگاه مهرآباد با کمترین خسارت فرود آمد و در مدت کوتاهی پس از تعمیرات و انجام آزمایش‌ها به ناوگان بازگشت

 
 
البته تمام هواپیماهای بویینگ 707 ، 727 و 737 برای نوسازی هواپیماها و حفظ ایمنی بیشتر از ناوگان ایران ایر کنار گذاشته شدند.
 
ایران ایر و تعمیرات هواپیما :
 یکیدیگر از افتخارات ایران ایر توانایی انجام تعمیرات سنگین و سبک هواپیماها توسط تکنسین‌های این شرکت می باشد.تعمیرات هواپیماها در ایران ایر با جدیدترین استاندارهای اروپایی انجام می شود و ارگان‌های امنیت پرواز در اروپا اجازه تعمیرات هواپیما‌ها را به ایران ایر داده‌اند.
 

هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747 ایران ایر که در داخل کشور تعمیرات سنگین آن انجام شده در حال فرود در فرودگاه مهرآباد - تصویر از علیرضا شیرزاد

 
تعمیر هواپیما در داخل کشور باعث شده تا سالانه از هدر رفتن میلیون ها دلار منابع ارزی جلوگیری شود.البته برخی تعمیرات سنگین هواپیماهای ایران ایر توسط شرکت‌های داخلی که برای این منظور تاسیس شده‌اند با بالاترین ضریب ایمنی انجام می شود.
 

کابین هواپیمای بویینگ 747 که در داخل کشور مراحل تعمیرات سنگین را گذرانده است

 
و نیم قرن با ایران ایر...
 هم اکنون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،با ناوگانی ایمن تلاش می کند تا بهترین سرویس دهی را به مسافران خود ارائه کند.پذیرایی این شرکت از مسافران در بخش هما کلاس (فرست کلاس) نیز در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر است.این شرکت در بسیاری از موارد خدمت رسانی همپای ایرلاین‌های بزرگ دنیا فعالیت می کند.

 
پذیرایی هما در "هما کلاس" 

هم اکنون از شرق آسیا تا دور‌ترین نقاط اروپا زیر بال‌های هما می باشند و این شرکت به اکثر پایتخت‌های آسیایی و اروپایی پرواز مستقیم دارد.تعداد خطوط پروازی ایران ایر برای مقاصد داخلی و خارجی بیش از 80 مسیر است.یکی دیگر از مهمترین فعالیت‌های این شرکت جابجایی زائران خانه خدا می باشد.
 
همه ساله در ایام حج تمتع بیش از دهها هزار زائر خانه خدا توسط هواپیماهای پهن پیکر موجود در ناوگان هما به فرودگاه‌های عربستان می روند.البته بسیاری از پروازهای حج عمره نیز توسط ایران ایر انجام می شود.

 
هواپیمای بویینگ 747 ایران ایر با نام "خوزستان" در بازگشت از جده - فرودگاه بین المللی مهرآباد

 
امروز و در سالروز پنجاه و دو سالگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،این شرکت در تلاش است تا با رفع تحریم‌ها و از طریق تکیه بر دانش بومی هرچه بیشتر و بهتر به مسافران داخلی و خارجی سرویس دهی کرده و نام جمهوری اسلامی ایران را در آسمان شرق و غرب عالم طنین انداز کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسافر 0 1

    یکی دیگه از افتخارات هما رو نگفتید: رکورد دار بیشترین تاخیر پرواز بین ایرلاین ها… ناوگان فرسوده رو هم به افتخارات اضافه کنید

  • هستی 1 0

    چرا از افتخارات قبل از انقلاب مثل رکورد طولانی ترین پرواز چیزی ننوشتید؟!!! سال ۱۳۵۴ پرواز بدون توقف تهران - نیویورک با بویینگ ۷۴۷ اس پی رکورد شکنی کرد. یا در سال ۱۳۵۳ ایمن ترین خط هوایی دنیا بعد از کانتاس(استرالیا) شد.

  • سامان 0 0

    سلام. نویسنده این مقاله کاملا مشخصه که سفارشی این مطلب رو نوشته. برای روشن شدن وضعیت اسفناک ایرلاینهای ایران و بخصوص هما مطالعه لینک زیر رو به شما پیشنهاد میکنم http: / / www. asriran. com / fa / news / ۱۵۲۵۷۰ / %D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۹%۸۴%D۸%A۷%DB%۸C%D۹%۸۶ - %D۹%۸۷%D۸%A۷ - %D۹%۸۸ - %D۹%۸۷%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%BE%DB%۸C%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۷%D۸%A۷%DB%۸C - %D۸%AE%D۸%B۷%D۸%B۱%D۹%۸۶%D۸%A۷%DA%A۹ - %D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶ - %D۸%B۱%D۸%A۷ - %D۸%A۸%D۸%B۴%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%AF