| کد خبر: 38243 |

لزوم نقد و بررسی روند خصوصی سازی در کشور

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی | در گذشته دولت بخش خصوصی را همواره رقیب خود می دانست و دائم در این فکر بود که موجب تضعیف قدرت دولت در اقتصاد می شود، به همین خاطر نتیجه این تفکر موجب شد تا فرایند خصوصی سازی به شکلی افراطی و بدون شکل گیری بازار صورت گیرد. 

طبق مطالعات انجام شده در سال 91، 36 درصد از سهم سرمایه گذاری، به بخش عمومی و غیر دولتی محول شده و مجددا 30 درصد به دولت بازگشت که 19.36 درصد به سهام عدالت و 13 درصد به بخش های مختلف تبدیل شد. 

 تمامی بخش های اصلی و تاثیرگذار لایحه اصل 44 قانون اساسی در دولت گذشته حذف شد و آنچه به صورت قانون در مجلس تصویب شد موجب ایجاد انحصار و شکل گیری سیستم انحصارگری شد؛ در حالی که این قانون مسائل اصلی را پاسخ نداده است، در نتیجه چیزی که رخ داد موجب توسعه دانسته شد. 

در دولت گذشته 100 میلیارد دلار در راستای خصوصی سازی مطرح شده است اما چگونگی جابجایی و مصرف این حجم پول مشخص نیست لذا باید خصوصی سازی در ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد. 

سرمایه گذاری در بخش هوانوردی به گونه ای صورت گرفت که اگرچه 10 شرکت جدید متولد شد اما این شرکت ها در بدو تولد پیر بودند. همچنین در بخش حمل و نقل ریلی و به ویژه در بخش نوسازی ناوگان، سرمایه گذاری قابل توجهی صورت نگرفت و در حمل و نقل جاده ای به گونه ای بود که امروز شاهد 127 هزار کامیون با عمر بیش از 25 سال و مصرف سوخت 60 لیتر در هر 100 کیلومتر هستیم و همچنین طی 10 سال اخیر آمار حمل و نقل مسافر در حال کاهش بوده است. 

بر اساس بررسی های انجام شده، میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل در سال 91 نسبت به سال 76، حدود 40 درصد کاهش داشته است و در همین مدت در بخش مسکن نیز شاهد کاهش 60 درصدی بوده ایم اما در بخش مستقلات که دارای سود سوداگرانه است شاهد سرمایه گذاری تا 160 درصد نیز بوده ایم.

علت رشد سرمایه گذاری در بخش سودگرانه، اختلال اساسی در نحوه خصوصی سازی و رابطه دولت و بازار است و برای اصلاح آن نیز نیازمند بازآرایی در ساختار اجتماعی می باشیم زیرا در بخش اقتصاد، اصلاح آن امکان پذیر نیست. 

باید با سازوکارهای خاص عرضه در بخش حمل و نقل ساماندهی شود اما ساماندهی در بخش مسکن نیاز به سازوکار اجتماعی دارد.

برگرفته از خبر تین نیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.