| کد خبر: 38238 |

خیز ایران خودرو برای بازگشتن به بازارهای خارجی

تین نیوز | طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال ١٤ ٤، یك سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یك میلیون دستگاه) صادر شود و این در شرایطی است كه خودروسازان كشور در یك دهه گذشته كمتر از ٥ هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای كشور فرستاده اند.

برای بسیاری از خودروسازان دنیا «صادرات» یك اصل به حساب می آید و بخش بزرگ و قابل توجهی از درآمد آنها را بازارهای صادراتی تامین می كند. این درحالی است كه درشرایط محدودیت های بین المللی و عضو نبودن در پیمان های منطقه ای، صادرات خودرو های ایرانی از شتاب كمی برخوردار است. طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال ١٤ ٤، یك سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یك میلیون دستگاه) صادر شود و این در شرایطی است كه خودروسازان كشور در یك دهه گذشته كمتر از ٥ هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای كشور فرستاده اند.

 در واقع نه اینكه خودروهای ایرانی قدم به خارج از مرزهای كشور نگذاشته باشند، اما آمار صادرات آنها درشرایط موجود درمقایسه با رقبای منطقه ای و جهانی زیاد نیست.

در این شرایط، كارشناسان معتقدند، خودروسازها باید علاوه بر حفظ بازارهای خارجی خود، به دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند در عین حال این كار را بسیار سخت می دانند.

كارشناسان بر این باورند كه صادرات خودرو به میزان زیادی با شرایط سیاسی كشور مرتبط است، تا زمانی كه هر لحظه شرایط سیاسی ایران با كشورهای بازار هدف با افت و خیز همراه باشد، نمی توان روی صادرات نیز حساب باز كرد.

ثبات سیاسی و ارتباط طولانی با كشورهای هدف، ارتباطی كه حداقل تا یك دهه آینده اش قابل پیش بینی باشد لازمه داشتن یك صادرات موفق است. با این وجود گروه صنعتی ایران خودرو توانسته خط تولید خودروی ملی سمند را در چهاره قاره جهان راه اندازی كند و محصولات خود را به فراسوی مرزها بفرستد و طعم رقابت با بزرگان خودروسازی را به خصوص در بازار روسیه چشیده است.

آن طور كه كارشناسان می گویند، اگر به صادرات به عنوان یك رویكرد بلندمدت و ماندگار نگاه نكنیم و از طرفی محصولاتی به روز و با كیفیت نداشته باشیم، نمی توانیم نگاهی امیدوارانه به آینده صادرات خودروهای ایرانی داشته باشیم.

  بدون تردید اگر خودروسازی ایران می خواهد در سال ١٤ ٤ یك میلیون دستگاه صادرات داشته باشد، این هدف تنها با افزایش كیفیت، قیمت مناسب و توسعه سریع تر محصول و صد البته حمایت ها و مشوق های دولت محقق خواهد شد، چه آنكه در دنیای امروز خودروسازی، بزرگان صنعت خودروی جهان و حتی چینی ها از كوچك ترین فرصت برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره می برند.

گروه صنعتی ایران خودرو با تشكیل شورای عالی صادرات درصدد خیزش دوباره در بازار های خارجی است و برای حضور ماندگار در بازار های هدف، فعال سازی سایت های خارجی در دستور كار قرار گرفته است.

قرار است فعال سازی این كارخانه ها، البته نه در همه موارد، انجام شود. خط تولید خودرو توسط ایران خودرو در ونزوئلا، سنگال و عراق راه اندازی شده بود و این شركت به روسیه نیز محصولات خود را صادر می كرد كه فعالیت خط تولیدهای خارجی متوقف و در صادرات به روسیه و عراق نیز محدودیت هایی ایجاد شد. اما با تدابیر اتخاذ شده، این شركت در برنامه صادراتی خود، صادرات سالانه ١ هزار دستگاه خودرو به روسیه و ٢ هزار دستگاه به عراق را در برنامه دارد. همچنین سایت ونزوئلاقرار است به زودی فعال شود.

اولین محموله نیز برای این سایت فرستاده شده اما مشكلی كه در این بین وجود دارد، موضوع تحریم ها است. تحریم ها موجب شد نتوانیم حمل مستقیم به ونزوئلاداشته باشیم. همین موضوع كمی كار را با تاخیر مواجه كرده اما نمی تواند مانعی برای جلوگیری از فعالیت گروه صنعتی ایران خودرو باشد. پیش بینی می شود تا نیمه اول بهمن ماه (اواخر ژانویه)، كشتی حامل محموله دیگری برای ونزوئلافرستاده شود كه حدود ١٧ دستگاه است.

در سایت ونزوئلادو خط تولید وجود دارد كه ایران خودرو از یك خط استفاده می كند و سایپا از خط دیگر. البته ایران خودرو می خواهد ساخت خودرو در ونزوئلارا از مرحله CKD آغاز كند. ظرفیت تولید در این سایت، ١ هزار دستگاه در یك شیفت و ٢ هزار دستگاه در دو شیفت است. سمند و پراید درسایت ونزوئلاتولید می شود البته خودرو رانا نیز به خط تولید اضافه خواهد شد.

ایران خودرو یكی از صادر كنندگان خودرو به عراق است و در بازارهای خارجی به خواست و نیاز مشتری توجه دارد. اكنون عراق در حال وضع قوانینی است كه فقط خودرو یورو٤ به این كشور وارد شود، ایران خودرو نیز هیچ مشكلی درصادرات خودرو با استاندارد یورو٤ به عراق ندارد.

گروه صنعتی ایران خودرو به دنبال بازار های تازه صادراتی نیز بوده و در حال مطالعه بر روی بازار آذربایجان است تا بتواند در این بازار فعال شود. این درحالی است كه حتی در سفر اخیر وزیر صنعت به آذربایجان طرف آذربایجانی پیشنهاد راه اندازی یك كارخانه مشترك تولید خودرو را داده است. در بازار روسیه تلاش های ایران خودرو درحال به ثمر نشستن بود كه تحریم ها كمی این امر را به تاخیر انداخته است. برگ برنده ایران خودرو در رقابت با سایر كشورها در بازارهای هدف ایران خودرو، كیفیت مناسب، قیمت رقابتی و سهولت دست یابی به قطعات یدكی است.

در عین حال با برنامه های تدوین شده سعی شده سرعت تحویل نیز افزایش یابد كه خود باعث افزایش گردش نقدینگی نمایندگان ایران خودرو شده است. در برنامه استراتژی ایران خودرو صدور برندملی از جایگاه خاصی برخوردار است. با تولید رانا و دنا و پیوستن آنها به سبد محصولات صادراتی ایران خودرو، جهشی تازه در صنعت و اقتصاد كشور رخ خواهد داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.