| کد خبر: 38227 |

نقش کمرنگ بخش خصوصی در بهبود معیشت مردم

تین نیوز |  اجرای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بدون پشتوانه بخش خصوصی امكانپذیر نبوده و این در حالی است كه طبق اصل 44 قانون اساسی در بسیاری از فعالیت‌ها باید برون سپاری صورت گیرد. در این راستا نقش اتاق‌های بازرگانی به عنوان پیشگامان بخش خصوصی بسیار مهم است اما این بخش تاكنون نتوانسته در حد توان نهفته خود ظاهر شود. به عقیده بعضی از افراد، امكان فعالیت بخش خصوصی تابحال مقدور نبوده و این در حالی است عده‌ای دیگر عدم توانایی بخش خصوصی را از دلایل عدم رشد این بخش در فعالیت‌های اقتصادی كشور ذكر می‌كنند.

این در حالی است كه چندی دیگر انتخابات اعضای هیات نمایندگان بخش خصوصی برگزار می‌شود ، البته در دوره گذشته این انتخابات با عدم استقبال مردم مواجه شد. به گفته فعالان این دوره پیش بینی حضور 25 تا 30 درصدی در انتخابات می‌رود اما این امر نیز در صورت تحقق قابل قبول نیست.

در همین رابطه در نشستی تحت عنوان ائتلاف بزرگ برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسائل اقتصادی كشور پرداختند به گونه‌ای كه یكی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جمعیت 70 میلیونی ایران، گفت: تعداد صادركنندگان باید بیش تر از 7 هزار كنونی باشد بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود که صادرکنندگان بیش از هر زمان دیگری بتوانند در اقتصاد کشور نقش آفرینی كنند.

ابراهیم جمیلی همچنین گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد تا كارت بازرگانی در كوتاه ترین و سریع ترین زمان ممكن صادر شود.

وی با بیان آن كه اتاق بازرگانی مسوول دریافت مفاصا حساب یا مالیات افراد و شركت ها نیست، خاطرنشان ساخت: دارندگان كارت بازرگانی باید هم در اتاق و هم در زندگی مردم اثر بخش باشند به طوری كه مردم باید آثار تحركات اعضای نمایندگان بخش خصوصی را در زندگی روزمره خود شاهد باشند.

وی با تاكید بر آن كه بخش خصوصی باید در بهبود وضعیت زندگی مردم و افزایش درآمد آن ها اثر گذار باشد، گفت: اعضای آینده اتاق بازرگانی باید از تمام ظرفیت هایش در تمام مسائل استفاده كند و بر همین اساس مكانیزمی تعریف شده تا اعضای اتاق پس از رای آوردن، تعامل مطلوبی با اتاق داشته باشند.

در همین رابطه، محمد مهدی راسخ، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، با انتقاد از روند خصوصی سازی در كشور گفت: آمارها نشان می‌دهد که خصوصی سازی واقعی تنها در 13 درصد از خصوصی سازی های انجام شده به چشم می‌خورد و بر این اساس یکی از برنامه های اتاق بازرگانی این است که این خواسته مهم فعالان اقتصادی کشور را پیگیری و به سرانجام برساند.

راسخ ادامه داد: تقاضای ما از دولت این است که به معنای واقعی اقتصاد کشور را به دست بخش خصوصی بسپارند و البته به موازات نیز بخش خصوصی باید توانمندسازی خود را صورت دهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: توقع ما این است که دولت از تصدی گری دست برداشته و توسعه کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته وی، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران رتبه مناسبی در شاخص های فضای کسب و کار ندارد و از بین 185 کشور، رتبه 132 را به خود اختصاص داده است که بر این اساس برنامه داریم با ائتلاف بزرگ اقتصادی اتاق، فضای کسب و کار را در کشور بهبود داده و توسعه کارافرینی را که منجر به حل مشکل بیکاری است، در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه مسعود دانشمند، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: تلاش ما این است که همه فعالان اقتصادی در عرصه های مهم تصمیم گیری از جمله انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی فعال شوند و بر این اساس، همچون دوره گذشته اتاق، قصد داریم تا رای های وکالتی را باطل اعلام کنیم تا فضا شفاف تر و هر فرد با کارت بازرگانی خود شخصا شرکت کند.

دانشمند گفت: پیش بینی می‌شود که این دوره احتمال مشارکت فعالان اقتصادی از 16 درصد به 25 تا 30 درصد افزایش یابد.به گفته وی، اتاق مشاور سه قوه است و در قانون بهبود مستمر به فضای کسب و کار نقش اساسی داشته است و بنابراین باید از تمام ظرفیت آن در مراجع تصمیم‌گیر استفاده شود.حال باید دید آیا بخش خصوصی خواهد توانست با توجه به فضای كنونی اقتصادی كشور به نقش‌‌ آفرینی در اقتصاد بپردازد یه خیر؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.