| کد خبر: 38195 |

با فقدان قوانین بازدارنده رو به رو هستیم

وبلاگ تین نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی | ترافیک، سه رکن اساسی دارد که به اصطلاح به آن مثلث ترافیک می گویند و سه ضلع این مثلث شامل ترافیک، آموزش و اجرای قانون است، بخش هایی از وظایف دستگاه‏ های دست اندرکار و تکالیف شهروندان در مورد ترافیک و لزوم توجه به فرهنگ ترافیک را تشریح کرد. 

مهندسی ترافیک به عنوان اولین رأس این مثلث، با برنامه ریزی، طراحی، مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط است و روابط بین وسایل نقلیه و شبکه ارتباطی را در جهت رسیدن به ترددهای راحت، کارآمد و ایمن مورد مطالعه قرار می دهد. 

هدف اساسی مدیریت ترافیک، کاربرد روش ها و مجموعه اقداماتی برای استفاده بهینه و حداکثری از امکانات و تأسیسات موجود و بهبود وضعیت راه ها و معابر است، در این زمینه مسئولیت هایی بر عهده دستگاه های مختلف از شهرداری ها گرفته تا پلیس و از وزارت راه تا وزارت صنعت و خودروسازان گذاشته شده است. 

آموزش و فرهنگ سازی به عنوان دومین رأس مثلث ترافیک، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر یک از نهادهای فرهنگی در این خصوص وظیفه دارند تا در حوزه مسئولیت های خود، آموزش اقشار مختلف جامعه را بر عهده گرفته و تلاش کنند تا این آموزش ها در اذهان شهروندان نهادینه شود. 

قوانین و مقررات و اجرای آن به عنوان رأس دیگر این مثلث که مسئولیت آن علاوه بر قوای تقنینی و قضایی، بر عهده نیروهای خدوم پلیس نیز گذاشته شده، نیر بسیار حایز اهمیت است. پایبند نبودن به قانون، از عوامل مهم بی انضباطی در ترافیک است و هر یک از شهروندان با عدم رعایت قوانین و مقررات، در به وجود آمدن این بی نظمی سهم دارند. 

نه تنها با فقدان قوانین بازدارنده رو به رو هستیم، بلکه از عدم ضمانت لازم در اجرای مقررات موجود برای برخورد با متخلفان نیز رنج می بریم، شهروندان نباید انتظار داشته باشند بدون احترام به قانون و صرفاً بر اساس شانس و اقبال، نظم و انضباط ترافیکی در سطح شهر حاکم گردد. 

پدیده ترافیک، پدیده مبهم، ناشناخته و پیچیده ای نیست و معلول عوامل متعدد اما مشخصی است که مانند خود جریان ترافیک ملموس و عینی هستند، دستگاه های مسئولی همچون شورای ترافیک شهر تهران و شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به منظور هماهنگی در این خصوص تعریف شده اند تا موضوع ترافیک را از ابعاد و زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و وظایف بخش‏های مختلف را تبیین نمایند.

نبود مدیریت یکپارچه شهری، یکی از مهم ترین عوامل پیچیده شدن مشکل ترافیک تهران است، در حال حاضر دستگاه‌های متعددی برای رفع ترافیک و آسان کردن تردد در تهران تلاش می‌کنند اما تصمیم‌گیری، اجرا و مدیریت ترافیک بر عهده یک نهاد مشخص نیست و همین امر موجب تشدید بی ‌نظمی در ترافیک شده است. 

به منظور کاهش ترافیک و کاستن از آلودگی هوای تهران به شدت نیازمند رویکردهای فرهنگی هستیم، تا نیازی وجود نداشته باشد، تلاشی هم در سمت و سوی رفع آن نیاز شکل نخواهد گرفت و امروز مهم ترین مسأله تهران، مشکل ترافیک و نابسامانی های ناشی از آن است که مردم و مسئولان با مشارکت هم می توانند برای حل این دغدغه مشترک اقدام کنند.

آن چه امروز واضح است، حساسیت و دلواپسی جدی مردم نسبت به مشکل ترافیک تهران و پیآمدهای ناشی از آن است که سلامت جسم و بهداشت روان آن ها را به خطر انداخته، به این منظور جلسات متعددی را با متخصصان ترافیک و اساتید علوم انسانی و اجتماعی برگزار کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که پس از تکمیل حوزه زیرساختی و سخت افزاری، لازم است به صورت جدی به سمت حوزه نرم افزاری و رفتاری تک تک شهروندان در جریان ترافیک حرکت کنیم.

وی با تأکید بر این که عوامل روان شناختی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری به عنوان عوامل حفظ سلامت فردی و اجتماعی عمل می‏کنند، در این شرایط، لزوم توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت، احترام به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، رعایت قانون، تأمل در مسائل شهری از جمله مسأله ترافیک و ده ها موضوع دیگر در حوزه فرهنگ عمومی و شهری، به شدت مورد نیاز بوده و بی توجهی به هر یک از آن ها، می تواند آثار زیان باری بر توسعه شهر و سلامت شهروندان بر جای بگذارد.
صرف نظر از جایگاه فرهنگ و میزان اثرگذاری عوامل فرهنگی بر رفتار افراد، آن چه در این میان حیاتی به نظر می رسد، میزان تأثیرگذاری ارزش های مورد احترام افراد و جامعه است، مسلماً همین ارزش های اجتماعی بر تصمیم ها و انتخاب های فردی تأثیر به سزا دارد و باید در آموزش های عمومی به طور خاص مورد توجه قرار گیرد. 
امروز همه ما به فراخور نقش هایی که برای خود قائل هستیم، به بازنگری و تغییر رفتارمان در قبال سلامت جامعه احتیاج داریم و باید رفتاری قاعده مندتر و منضبط تر را در سطح جامعه به نمایش بگذاریم تا در سایه آن آرامش و ایمنی را احساس کنیم. 

دستگاه های دست اندرکار در زمینه فرهنگ عمومی از جمله فرهنگ ترافیک تا کنون نقش کم‏ رنگی ایفاء کرده‏اند و آموزش قوانین و مقررات ترافیکی به حفظ کتابچه آیین نامه راهنمایی به منظور قبولی در آزمون دریافت گواهی نامه رانندگی خلاصه شده و  متأسفانه برخی شهروندان با توجه به تئوری هزینه - فایده ، صرفاً منفعت آنی خود را در انجام تخلف مورد توجه قرار می دهند و احساس می‏کنند انجام آن تخلف در مقایسه با هزینه احتمالی که باید بابت آن بپردازند، مقرون به صرفه است. 

کسانی که امروز قانون را به طور جدی و با تمام ملاحظات آن رعایت می کنند، نباید احساس کنند اگر در صف های طولانی خودروها با صبوری و قانونمندی به انتظار می نشینند، متضرر شده اند، بلکه افراد جامعه باید به آن درجه از بالندگی فرهنگی برسند که با راننده خاطی که از راه زیر پا گذاشتن قانون، می خواهد زودتر به مقصد برسد، به عنوان فردی که در حوزه فرهنگی به بلوغ کافی و رشد لازم نرسیده، برخورد کنند.

برگرفته از خبر روابط عمومی حمل و نقل و ترافیک تهران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.