| کد خبر: 38164 |

آغاز پویایی در اتاق‌ها

تین نیوز | انتخابات اتاق بازرگانی یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های بخش خصوصی محسوب می‌شود. ترسیم یک اتاق بازرگانی پویا و نقش‌آفرین در توسعه اقتصادی کشور تنها فارغ از مسائل سیاسی و جناحی امکان‌پذیر خواهد بود. به عبارتی دیگر، اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی باید از مسائل سیاسی و جناحی، همچنین دسته‌بندی‌های اینچنینی فاصله گیرد.
 
تنها افرادی می‌توانند یک اتاق بازرگانی را به بهترین و ایده‌آل‌ترین وضعیت ممکن برسانند که دست‌اندرکاران اقتصادی به‌خصوص در زمینه تجارت بوده و آن را لمس کرده‌اند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اتاق بازرگانی ایده‌آل را می‌توان تجربه اعضا و هیات نمایندگان درخصوص بازرگانی و تجارت دانست.  حضور افراد خوشنام در اتاق بازرگانی می‌تواند اعتماد بخش خصوصی و موکلان را به خود جلب کند. با جلب اعتماد مردم، بدیهی است دولت نیز با اعتماد بیشتر، مطالبات بخش خصوصی را پیگیری خواهد کرد. در گذشته تنها برگزیدگان بخش تجارت کشور به پارلمان بخش خصوصی به نام اتاق بازرگانی راه می‌یافتند. بنابراین تصمیماتی که در اتاق بازرگانی گرفته می‌شد، همواره مورد تایید کلیه تجار کشور بود. هم‌اکنون نیز انتظار می‌رود همان‌گونه که در ادوار گذشته در اتاق‌های بازرگانی شاهد حضور افراد با تجربه و خوشنام بوده‌ایم، این دوره نیز این امر حاصل شود.  از سویی اتاق بازرگانی همان‌گونه که جامعه نیز واقف است، به‌عنوان مشاور سه قوه در تصمیم‌گیری‌های دولت تاثیرگذار است. در چنین شرایطی که اقتصاد کشور نیاز به همکاری و همفکری دارد، اتاق بازرگانی می‌تواند در این خصوص یاری‌رسان دولت باشد و در کنار این قوه قرار گیرد. بنابراین یکی دیگر از شاخص‌های اتاق بازرگانی موثر و کارآمد را می‌توان مشاوره صحیح و به موقع اتاق بازرگانی به سه قوه دانست.
یکی دیگر از مسائلی که به نظر می‌رسد وجود آن در اتاق‌های بازرگانی می‌تواند ماهیت فعالیت اعضا را زیر سوال ببرد، استفاده از رانت‌هایی است که افراد به‌واسطه اتاق کسب می‌کنند و سوءاستفاده از کسانی که در اتاق در منصب‌های بالاتر قرار دارند. در نتیجه اتاق بازرگانی پویا باید به دور از رانت و سوءاستفاده از منصب‌ها باشد.
پیگیری اخبار اقتصادی کلان کشور به اعضا و نمایندگان اتاق بازرگانی کمک می‌کند که بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها و ارائه پیشنهادها و حتی تذکرهایی که موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود، بهتر عمل کنند و در این راستا وضعیت اقتصادی کشور، را بهبود ببخشند. بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور پویایی را از اتاق بازرگانی سلب خواهد کرد.
خوشبختانه در چند ماه اخیر در اتاق بازرگانی در راستای پویایی و تحقق اهداف داشتن اتاق مطلوب، اقدامات اجرایی موفقی صورت پذیرفته است که می‌توان از برگزاری شوراهای گفت‌وگو در این خصوص نام برد. در شورای گفت‌وگو به بررسی برخی از مسائل عمومی بخش خصوصی پرداخته می‌شود. در برخی مواقع حتی انتقادها به برخی از سیاست‌های اقتصادی توسط پارلمان بخش خصوصی در این شورا داده می‌شود که امید می‌رود این اقدامات همچنان ادامه یابد.  
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.