| کد خبر: 38161 |

اثر ارز بر بازار مسکن؛ روانی یا واقعی؟

تین نیوز |  در روزهای سکون بازار مسکن هر اتفاقی می‌تواند کمی شاخص‌های قیمت را جابه‌جا کند. در قالب همین فرضیه كه واسطه‌های بازار و برخی مشاوران املاك آن را مطرح می‌كنند، تحقیقات نشان می‌دهد: در ماه آخر فصل پاییز نوسانات ارزی در بازار تاثیر اندکی بر بازار مسکن گذاشت؛ هر چند برخی از کارشناسان معتقدند تاثیر تغییر قیمت ارز بر بازار مسکن در دراز مدت خود را نشان می‌دهد اما دلالان مسكن می‌گویند در آذر امسال ایجاد جو روانی ناشی از التهاب ارز، باعث شد متعاملین مسكن تصور كنند وقایع اقتصادی سال91 در شرف وقوع است. در سال91، سوداگری در بازارهای زود نقدشونده همچون ارز و طلا، باعث حباب قیمت دلار و سكه شد. آن زمان، در بازار مسكن نیز آثار روانی جهش قیمت سایر بازارها، بروز كرد و قیمت مسكن در شهر تهران به‌طور متوسط 50درصد افزایش یافت.
 
البته در حال حاضر، با توجه به فروكش شدن تبی كه ماه پیش در بازار دلار ایجاد شده بود، مجموعه بازارها در ركود نسبی قرار دارند. خسروی کارشناس بازار مسکن درباره میزان اثرگذاری روانی نوسانات بازار ارز بر بخش مسکن گفت: نوسانات قیمت ارز، اثرات طولانی مدت بر بازار مسکن دارد و در فاصله زمانی کوتاه اثری بر این بخش ندارد، بنابراین نمی‌توان گفت که افزایش یا کاهش جزئی قیمت مسکن در مدت اخیر به دلیل تغییرات قیمتی بازار ارز رخ داده است. متوسط قیمت مسكن در آذرماه امسال حدود 5/0 درصد افزایش پیدا كرد.

خسروی ادامه داد: 80 درصد مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت‌وسازها تولید بخش داخل است بنابراین، بازار ارز اثرچندانی هم نمی‌تواند بر قیمت‌ها در بخش ساخت مسکن داشته باشد. این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: متغیرهای بازار مسکن برخلاف سایر بازارهایی همچون ارز، سکه و بورس، وابستگی به بازارهای جهانی ندارد؛ چراکه نهاده‌های اصلی ساخت مسکن شامل زمین و مصالح پرمصرف، بی‌ارتباط با واردات است. خسروی اظهار کرد: بعد از مذاکرات اخیر هسته‌ای برخی شیطنت‌هایی را در بازار مسکن آغاز کردند و منتظر بودند اتفاقاتی بیفتد تا قیمت‌ها را بالا ببرند که خوشبختانه چنین نشد.

هر چند میزان مراجعه متقاضیان به بنگاه‌های املاک تا حدی افزایش یافت، اما پس از مدتی تمدید مذاکرات هسته‌ای منجر به خروج این گروه از جامعه خریداران مصرفی در بازارهایی همچون مسکن شد. این در حالی است كه یکی از فعالان بازار مسکن در شمال پایتخت معتقد است: افزایش قیمت ارز در قیمت فروش و اجاره خانه‌های مناطق شمالی پایتخت تاثیر زیادی می‌گذارد، زیرا بیشتر آپارتمان‌ها لوکس و دارای مصالح خارجی هستند، بنابراین با افزایش قیمت ارز ارزش این خانه‌ها در بلندمدت افزایش می‌یابد. 

از طرفی، چون اجاره‌بهای برخی خانه‌های لوكس در منطقه یك كه به خارجی‌ها اجاره داده می‌شود، با نرخ «دلار» محاسبه می‌شود، افزایش قیمت ارز، باعث گرایش بیشتر موجران به اجاره دلاری می‌شود. صالحی یکی از مشاوران املاک شرق تهران نیز در خصوص تاثیرات نوسانات ارز بر بازار مسکن گفت: این تغییرات قیمت بیشتر تاثیرات روانی داشت تا تاثیرات واقعی. برخی دلالان تلاش کردند وانمود کنند با گران شدن ارز قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده بنابراین رفت و آمد به دفاتر مشاورین املاک بیشتر شد.

اما این تاثیر روانی کوتاه‌مدت بود و بازار دوباره به حالت عادی بازگشت. او درباره وضعیت بازار مسکن گفت: خریدهای شب عید در حوزه بازار مسکن آغاز شده و مشتریان واقعی بیشتر به ما مراجعه می‌کنند.  او افزود: به نظر می‌رسد در روزهای آینده وضعیت بازار مناسب‌تر شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.