| کد خبر: 37964 |

چالش‌های بنیان‌گذاری و رشد کسب‌وکارهای کوچک

تین نیوز | سرمایه‌گذاری و یافتن سرمایه‌گذار برای بنیان‌گذاری یک کسب‌وکار تازه یا گسترش یک تجارت کوچک، یک چالش و تجربه هیجان‌انگیز است. قبل از اینکه سرمایه‌گذار یا وام‌دهنده بخواهد سرمایه‌اش را روانه کار کند باید شانس موفقیت پروژه موجود را بررسی کند. سرمایه‌گذار باید بداند هزینه‌ای که پرداخت می‌کند شانس قابل‌توجهی برای بازگشت سرمایه‌اش دارد.
 
شرایط امن برای سرمایه‌گذاری، نیازمند داشتن برنامه‌ای منسجم و فراگیر است. برنامه‌ای که باید شامل مواردی نظیر روش‌های بازاریابی، برنامه مدون مالی، محصول یا خدمات پیشنهادی، تحلیل و شناخت بازار و عملکرد رقبا و استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای گسترش شرکت باشد. جذب سرمایه برای رشد شرکت‌های کوچک فواید بسیاری دارد. این در حالی است که در کنار این فواید باید حواستان به مشکلات این روش هم باشد.
 
 فایده‌های جذب سرمایه 
گام اول را با آسایش بیشتر برمی‌دارید. جذب سرمایه از سرمایه‌گذار یا وام‌دهنده، سرعت اولیه شما را برای پیشرفت افزایش می‌دهد. در واقع می‌تواند یک تخته پرش برای شروع حرکت شما باشد، البته هزینه‌هایی که برای یک کسب‌وکار جدید نیاز است، به عوامل زیادی از قبیل نوع کار و میزان صنعتی بودن آن، شرایط منطقه‌ای، محصول و خدماتی که هدف شرکت است و همچنین تکنولوژی و نیروی انسانی مورد احتیاج آن شغل بستگی دارد. از آنجا که هزینه‌های اولیه به عوامل مختلف بستگی دارد برای هر تجارت می‌تواند رقم متفاوتی باشد. ولی در اغلب موارد هزینه‌های اولیه به عوامل زیر بستگی دارد: میزان حقوق ماهانه کارمندان، هزینه اجاره یا خرید ملک، خرید کامپیوتر، بیمه، راه‌اندازی نرم‌افزارهای مورد نیاز، پرداخت‌های مشارکت و موارد دیگر.
جذب سرمایه در آغاز کار، می‌تواند کار بسیار سختی باشد، چراکه به‌دلیل نقدینگی و گردش کار پایین مالی، بانک یا فرد سرمایه‌گذار نمی‌تواند اطمینانی به بازپرداخت پولش داشته باشد. برای این کار شما باید تمام تلاشتان را برای تاثیر گذاشتن روی سرمایه‌گذار معطوف کنید. جذب سرمایه یعنی قانع کردن سرمایه دار. اگر سرمایه‌گذار منابع درآمدی و کارکرد شرکت را بداند، بهتر می‌تواند به درآمدزایی و جلب مشتری ناشی از آن کار ایمان پیدا کند.
جذب سرمایه برای گسترش شرکت. وقتی هدف یک شرکت از جذب سرمایه، گسترش و توسعه باشد، این به آن معنی است که شرکت به حد قابل قبولی از فروش محصول یا ارائه خدمات رسیده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران یا بنگاه‌های اقتصادی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این طیف از شرکت‌ها دارند، چراکه شرکتی که در جریان باشد نسبت به یک شرکت که در قدم اول تاسیس قرار دارد، احتمال بیشتری برای بازپرداخت وام خود دارد. برای جذب سرمایه به جهت توسعه یک شرکت، سرمایه‌گذار باید اطمینان خاطر نسبت به بازگشت سرمایه خود داشته باشد. برای مرتفع ساختن این مشکل، شرکت باید لیستی از درآمدها، تعادل هزینه و درآمد و بیانیه‌ای از گردش مالی خود را برای سرمایه‌گذار ارائه کند.
 
 مضرات جذب سرمایه
بدهکاری. اگر سرمایه‌ای که برای شرکت در اختیار شما قرار می‌گیرد از طریق وام گرفتن از بانک باشد، می‌تواند برای یک دوره کوتاه یا یک برنامه بلندمدت، روی تعادل مالی شرکت تاثیر منفی بگذارد. افزایش سرمایه از این طریق به معنی افزایش بدهی شرکت هم هست. تاخیر در بازپرداخت‌های ماهانه جریمه‌های دیرکرد به همراه دارد و می‌تواند مشکلات قانونی هم در پی دارد. در نتیجه، حواسمان باشد که کار کردن با بانک و جذب سرمایه از طریق وام نیاز به الزامات خاص و برنامه‌ای مدون برای پرداخت منظم قسط‌های ما دارد. 
وثیقه. یکی از ضمانت‌هایی که بانک به پشتوانه آن حاضر می‌شود تا وام را در اختیار شما قرار دهد، گذاشتن وثیقه در بانک است. اگر به هر دلیلی شرکت نتواند وام خود را در زمان مقرر پرداخت کند، وام‌دهنده اختیار دارد تا وثیقه شرکت را توقیف کند. در این موقعیت، معمولا شرکت به مقدار بسیار بیشتری نسبت به وامی که دریافت کرده، متضرر خواهد شد. 
 
 مواردی که قبل از جذب سرمایه باید مد نظر قرار دهیم
چه مقدار پول نیاز شما را برطرف می‌کند؟ قبل از اینکه اقدامی برای درخواست سرمایه‌گذاری یا گرفتن وام از بانک انجام دهید، میزان احتیاجتان را به درستی برآوردکنید. مقدار دقیق هزینه‌های مربوط به هر بخش از کارتان را مشخص کنید و علاوه‌بر آن مقداری را هم به هزینه‌های از پیش تعیین نشده و مواردی نظیر مالیات اختصاص دهید. البته برای دریافت وام، هر شخص ناخودآگاه تخمین‌های کذایی را کاهش می‌دهد، زیرا افزایش بی‌دلیل وام به معنی افزایش بی‌مورد بازپرداخت‌های شما است.
عجله نکنید! همیشه قبل از قبول پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا امضای یک قرارداد مالی، به خودتان فرصت دهید. اگر در کنارتان یک فرد دیگر هم بتواند این مساله را بررسی کند، احتمالا نتیجه بهتری خواهید گرفت. نظر یک وکیل می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما محسوب شود. مضافا که وجوه قانونی کارتان را هم به شما یادآور می‌شود. 
با خانواده و دوستانتان مشورت کنید. شاید در اطراف شما افرادی باشند که می‌توانند نیاز مالی شما را برطرف کنند. اگر آشنایانتان اشتیاق شما به گسترش کارتان را ببینند، دردسرتان برای به دست آوردن سرمایه اولیه بسیار کاهش خواهد یافت. فایده بسیار مهم در این معامله، بازپرداخت آن است که طبیعتا نسبت به سایر موارد انعطاف بیشتری خواهد داشت. 
آینده را شفاف کنید. در نهایت باید با خودتان روراست باشید که سرمایه ورودی را چگونه مدیریت خواهید کرد. برای انجام هزینه‌ها خودتان دست به‌کار می‌شوید یا از یک حسابدار کمک می‌گیرید. با رشد کسب‌وکارتان تلاش کنید تا وامتان را هرچه سریع‌تر پرداخت کنید، زیرا با کاهش بدهکاری‌هایتان انعطاف و آزادی عمل شما هم بیشتر می‌شود. 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.