| کد خبر: 37545 |

توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت های اساسی دولت است

تین نیوز |  معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت های اساسی دولت است .

 سعید رسولی شنبه در نخستین همایش سرمایه گذاری و توسعه حمل و نقل ریلی در استان فارس با تاکید براینکه توجه به این مهم یک باور برای ما در راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: منظور از توسعه حمل و نقل ریلی نفی حمل و نقل جاده ای نیست بلکه حمل و نقل ترکیبی مورد نظر راه آهن در این بخش است.
 
وی افزود: در واقع به دنبال سهم بهینه ای در توسعه انتقال بار و مسافر به وسیله قطار و خطوط ریلی در کشور هستیم که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برای تحقق این مهم برنامه هشت ساله تنظیم کرده است.
 
رسولی اظهارکرد: از تمام ظرفیت ها برای اجرای سیاست های هشت ساله راه آهن کشور استفاده می کنیم تا به افق های تعیین شده در این برنامه برای بخش های گشایش ایستگاه ها درمسیرهای پرتردد، دو خطه کردن خطوط، تراکت بندی خطوط پر تردد، برقی کردن و توسعه و بهسازی ایستگاه های باری و مسافری برسیم که سهم اجرای برنامه در هر سال در برنامه مشخص شده است.
 
وی با بیان اینکه این برنامه توسعه ای برای اجرا از امسال تا سال هزار و 400 تدوین شده است، اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده برای اجرای این برنامه هشت ساله 27 میلیارد دلار اعتبار نیاز است که از حضور بخش خصوصی در تحقق این برنامه حمایت جدی می کنیم.
 
رسولی ادامه داد: با اجرای این برنامه مدون هشت ساله 55 هزار دستگاه ناوگان جدید، دو هزار و 128 دستگاه در بخش مسافری، 53 هزار و 760 دستگاه در بخش باری و هزار و 424 لوکوموتیو به سیستم ریلی کشور اضافه و تعدادی نیز از سیستم خارج می شود.
 
او عنوان کرد: در 10 ماه سال جاری به عنوان نخستین سال اجرای این برنامه با ارتقای بهره وری، مدیریت بهینه و انجام برخی پروژه ها شاهد افزایش حمل بار و مسافر در سیستم ریلی کشور بودیم.
 
وی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ناوگان مسافری، باری و لوکوموتیو در کشور از حد مورد نیاز بسیار کمتر است که توجه به این بخش ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی در کشور است.
 
رسولی بیان کرد: افزایش سهم راه آهن در حمل و نقل کشور، چابک سازی ساختاری و ارتقای بهره وری و بهبود کیفی خدمات و ارتقای ایمنی از ضرورت های اجرایی برنامه هشت ساله تدوین شده در راه آهن جمهوری اسلامی است.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: امسال برای نخستین بار ردیف بودجه ای معادل هزار و 500 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات و کمک های فنی و اعتباری به راه آهن جمهوری اسلامی اختصاص داده شد.
 
رسولی با بیان اینکه امیدواریم این ردیف بودجه برای سال 94 نیز در نظر گرفته شود اضافه کرد: هم اکنون دو قانون در بخش راه آهن ایران در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در حال رسیدگی است که با تصویب این قانون ها شاهد تحول در بخش ریلی کشور خواهیم بود.
 
رسولی عنوان کرد: تاکنون صنعت حمل و نقل ریلی کشور بر منابع عمومی کشور متکی بوده که با توجه به فراز و فرود های حوزه درآمدی دولت، شاهد فعالیت پویایی در این بخش نخواهیم بود لذا سرمایه های مردمی و بخش خصوصی باید صنعت ریلی کشور را یاری دهد.
 
او افزود: در قانون سیاست های اصل 44 به برون سپاری تصدی گری ها تاکید شده است که این مهم در راه آهن جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته و به خوبی اجرایی شده است.
 
نخستین همایش سرمایه گذاری و توسعه حمل و نقل ریلی در استان فارس با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی و سرمایه گذاران این بخش در شیراز برگزار شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.