| کد خبر: 37539 |

تورم ۹ درصدی هم مشکل ما را حل نخواهد کرد

تین نیوز | فرهاد نیلی عنوان کرد: تصور نکنیم تورم 9 درصد شد، مشکل ما حل شده است. ما اگر می‌خواهیم به هدفگذاری تورم برسیم، باید تورم پنج‌درصدی را هدف قرار دهیم. تورم 9 درصد ثبات قیمت نیست.
فرهاد نیلی  درباره راه‌های بهبود سیاست‌های پولی و هدف‌گذاری تورم تک رقمی عنوان کرد: به رغم کاهش قیمت نفت و اثری که روی متغیرهای مالی به‌خصوص بودجه و بازار ارز خواهد گذاشت، پیش‌بینی بانک مرکزی این است که تورم تا پایان سال 1393 در محدوده 16 درصد خواهد بود.  فراموش نکنیم که تعهد دولت برای سال 1393، تورم 25 درصد بود و بعد از آن تعدیل شد و به عدد 20 درصد رسید، در حال حاضر و با توجه به کاهش قیمت نفت، تورم در حدود 16 درصد پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر این در سال 1393 معادل 207 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری به بانک‌ها پرداخته شده و این را نباید به عنوان سیاست پولی انبساطی دانست و نباید سیاست پولی انقباضی پنداشت. دولت در کنترل تورم با وجود اینکه در دوره رکود اقتصادی بودیم با استفاده از سیاست‌های انضباطی به هدف‌گذاری تورم رسید.
 
 نیلی ادامه داد: نمی‌توان برای هدف‌گذاری تورم برای بانک مرکزی ایران تعهد ایجاد کنیم و از بازار ارز و متغیرهای مرتبط با ارز غافل باشیم، بنابراین باید در هدف‌گذاری بانک مرکزی به تحولات بازار ارز توجه کنیم. متغیری که اقتصاددانان برای آن پیشنهاد می‌دهند، نرخ واقعی ارز است. با توجه به اینکه اقتصاد ایران به دلایل مختلف شوک‌پذیر و صادرکننده نفت است، اقتصادی در حال توسعه دارد، اقتصاد ایران در مقیاس جهانی و بازیگری آن در جهان، اقتصادی کوچک است (سهم اقتصاد ایران از GDP دنیا حدود یک درصد است) و اقتصاد ایران به لحاظ مالی آسیب‌پذیر است، اگر در تابع هدف بانک مرکزی، نرخ واقعی ارز را وارد کنیم، سازوکار سیاست پولی بهبود پیدا می‌کند.
 
نیلی با اشاره به اینکه ظرف 15 سال گذشته سوار یک الاکلنگی بودیم، گفت: در این الاکلنگ، هر زمان که درآمد ارزی زیادی داشتیم، ریال را در مقابل همه ارزهای خارجی تقویت کردیم و عملاً برای صادرات عدم مزیت ایجاد کردیم و برای واردات مزیت. هر زمانی که نتوانستیم ارز تزریق کنیم و وضع بازار نفت بد بوده با دلایل دیگر ما ناچار شدیم، به تضعیف ریال تن دهیم. نکته مهم این است که تقویت ریال را ارادی انجام دادیم، پس تدریجی و مدیریت‌شده بوده اما تضعیف ریال جهشی بوده و به ما تحمیل شده است. بنابراین الان باید حواس‌مان باشد که تجارب گذشته را تکرار نکنیم.
 
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به الزامات تعهد تورم تک‌رقمی در هدفگذاری دولت گفت: پایبندی به این الزامات و پایداری تورم تک‌رقمی اهمیت ویژه‌ای دارد. تجارب کشورهای در حال توسعه به‌خصوص ترکیه، نشان می‌دهد، که تجربه دوران گذار ترکیه برای ما می‌تواند درس‌آموز باشد.
 
نیلی در همین زمینه افزود: تصور نکنیم تورم 9 درصد شد، مشکل ما حل شده است. چون ما یک سازوکاری در داخل کشور داریم و آن، این است که تا زمانی که تورم هنوز به طور معنی‌داری پایین نیامده و از شناور کردن نرخ ارز ترس داریم، در دل این نرخ ارز یک انرژی متراکمی را جمع می‌کنیم و این انرژی متراکم به محض اینکه قیمت نفت پایین می‌آید، تخلیه می‌شود. ما اگر می‌خواهیم به هدفگذاری تورم برسیم، باید تورم پنج‌درصدی را هدف قرار دهیم. تورم 9 درصد ثبات قیمت نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.