| کد خبر: 37498 |

موافقت ایران با پیشنهاد گازی ترک‌ها / صادرات گاز به ترکیه افزایش یافت

تین نیوز | ایران با درخواست شرکت بوتاش ترکیه برای افزایش واردات گاز از کشورمان به دلیل ورود یک جبهه هوای سرد زمستانی و بارش شدید برف در شهرهای مختلف این کشور موافقت کرد.
 
با ورود یک جبهه هوای سرد زمستانی و بارش شدید برف در شهرهای مختلف ترکیه، شرکت بوتاش ترکیه با ارائه درخواستی به شرکت ملی گاز ایران خواستار افزایش واردات گاز طبیعی از ایران شده است.
 
بر این اساس در طول چند روز گذشته و با بحران سرمای شدید در ترکیه، جمهوری اسلامی ایران به طور متوسط روزانه حدود 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به این کشور همسایه صادر کرده است.
 
افزایش صادرات گاز طبیعی به ترکیه در حالی رقم خورده است که با بهره برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس از تحقق افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز در پارس جنوبی خبر داده بود.
 
از سوی دیگر، حجم صادرات گاز زمستانی ایران به ترکیه در حالی افزایش یافته است که دولت آنکارا پائیز سال گذشته با ادعای گران فروشی و کم فروشی گاز طبیعی توسط ایران به ترکیه، این ادعا را در قالب پرونده ای به دادگاه لاهه ارائه کرد.
 
مسئولان شرکت ملی گاز ایران در تشریح دلایل شکایت گازی ترک‌ها از گاز ایران به دادگاه لاهه، گفته بودند: مطمئن نبودن در روند عرضه گاز به ترکها و بالا بودن بهای گاز صادراتی ایران دو ادعای ترکیه برای شکایت گازی از ایران بوده است.
 
در همین حال، گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می دهد ادعای کم فروشی و به اصطلاح عرضه ناقص گاز از سوی ایران به ترکیه توسط داوری بین المللی لاهه رد شده است.
 
به نوشته روزنامه زمان، بخش اول رسیدگی به شکایت ترکیه مربوط به تحویل ناقص گاز بود که آنکارا این دعوا را باخته است.
 
این در حالی است که سال گذشته شرکت دولتی بوتاش ترکیه با طرح شکایت گرانی گاز صادراتی ایران و تحویل ناقص گاز در فصل زمستان نزد دیوان داوری بین المللی، خواهان تعدیل نرخ گاز ایران به میزان ۳۲ و نیم درصد شده بود.
 
براساس قرارداد ۲۵ ساله گازی بین تهران و آنکارا، شرکت ملی گاز ایران باید سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به شرکت بوتاش ترکیه تحویل دهد. در صورتی که هریک از دو طرف به دلیلی در تحویل یا برداشت گاز وقفه ایجاد کنند، موظف به پرداخت غرامت می‌شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.