| کد خبر: 37483 |

سه مانع اصلی صدورشناسنامه فنی ملکی ساختمان

تین نیوز | رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمانها نماد حضورمتخصصان در این صنعت است گفت: نبودمصالح ساختمانی استاندارد،کمبود نیروی انسانی ماهر ونیزعدم بکارگیری مجری ذی صلاح سه عامل اصلی عدم صدورشناسنامه فنی ملکی واقعی درساختمانها است.
 
به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی، اسدلله جلال زاده ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت:حفظ و صیانت از حقوق شهروندان و وجود ساختمان های پایدار و حفظ سرمایه های ملی از اهیمت ویژه ای برخوردار است.
 
وی افزود: به منظور دست یافتن به این مهم صدور شناسنامه فنی ملکی واقعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اهمیت این امر به اندازه ای است که قانون گذار، صدور پایان کار و نقل و انتقال را منوط به ارائه شناسنامه فنی ملکی ساختمان کرده است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان با اشاره به ماده 21 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده 114 آیین نامه جرایی آن، و آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون مذکور، اظهار داشت: شناسنامه فنی ملکی ساختمان در سه بخش اطلاعات ثبتی و ملکی، اطلاعات اشخاص مسئول طراحی، نظارت و اجرای ساختمان و اطلاعات فنی تنظیم و صادر می شود.
 
جلال زاده بااشاره به اینکه استان های مختلفی ازجمله خراسان جنوبی درصدورشناسنامه فنی ملکی پیشرو بوده اند اظهارداشت: در پروسه ساخت و ساز دستگاه های اجرایی زیادی به موازات یکدیگر در حال انجام کار هستندو بدین ترتیب باتوجه به حضور متولیان متعدد درپروسه ساخت وساز نمی توان به صورت صد درصد ادعا کرد که اطلاعات فنی مندرج درشناسنامه  فنی اطمینان جامع و کاملی را دراختیار بهره بردارقراردمی دهد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی حضور مجری ذی صلاح واقعی، دسترسی به مصالح استاندارد و... را از جمله موارد موثر در  صدورشناسنامه فنی ملکی واقعی برشمرد و گفت: متاسفانه هنوز در برخی از استان ها درروند اجرای ساختمانها مصالح غیر استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد وبنابراین صدورشناسنامه فنی برای ساختمانها به معنای رعایت استانداردهای فنی واصول ایمنی درساخت وسازها نیست.
 
به باورجلال زاده به جرات می توان ادعا کرد شناسنامه فنی ملکی که به دست مالک داده می شود نسبت به پیشینه ساختمان صد در صد اطلاعات می دهد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه بازرسی های دوره ای درفرآیند ساخت وساز احتمال بروز تخلفات ساختمانی را افزایش می دهدتصریح کرد: برای حل این مشکل لازم است که از ناظران و مجریان حرفه ای که نقش شاخصی در کاهش تخلفات ونیزمشکلات فنی  دارند بهره گرفته شود.
 
جلال زاده در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری همایش ها وسمینارهایی تخصصی تاثیر مثبتی در سرعت نهادینه شدن اجرای شناسنامه فنی ساختمان دارد خاطر نشان کرد: بدون شک برگزاری چنین گردهمایی ها وهمایش های نقش بسیار برای قشر متخصص و هم برای عامه مردم بازخورد چشمگیری دارد، کما اینکه از سال گذشته که اولین همایش شناسنامه فنی ملکی برگزار شد تا امسال ما شاهد پیشرفت خوبی در این زمینه بوده ایم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.