| کد خبر: 37463 |

راه‌اندازی آزمایشی سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور همزمان با روز هوای پاک

تین نیوز | معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرایط دریافت و مدت اعتبار برگه معاینه فنی خودروها تغییر کرد.
 
 سعید متصدی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودروها افزود: بر این اساس انجام بازدیدهای کارشناسی و آزمایش‌های فنی برای تأیید سلامت فنی، صحت عملکرد تجهیزات و سامانه‌های ایمنی و انطباق میزان انتشار آلایندگی وسایل نقلیه موتوری با شاخص‌های مصوب محیط زیستی به عنوان وظایف اصلی مراکز معاینه فنی خودروها تعیین شده است. 

وی با بیان این که بر اساس این آیین‌نامه رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است افزود: دارندگان وسایل نقلیه موتوری مکلفند وسایل نقلیه خود را جهت انجام دوره‌ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند و در صورت بروز نقص فنی، در مدتی که گواهی معاینه فنی اعتبار دارد، مالک موظف است نسبت به رفع نقص اقدام کند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروهی با مسئولیت وزارت کشور و عضویت وزارتخانه‌های راه وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای نظارت بر مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: این کارگروه موظف است ضوابط ایجاد و تشخیص صلاحیت متقاضیان تأسیس مراکز معاینه فنی، نحوه صدور، ابطال، تمدید و تعلیق مجوز و نظارت بر مراکز معاینه فنی، نحوه تشخیص و رسیدگی به تخلفات، نحوه درجه‌بندی مراکز و خطوط معاینه فنی، ضوابط به کار‌گیری و آموزش کاربران و کارشناسان مراکز معاینه فنی، طبقه‌بندی وسایل نقلیه سبک و سنگین و همچنین قسمت‌هایی که باید در وسایل نقلیه سبک و سنگین مورد معاینه قرار گیرند را تهیه و ابلاغ کند.
 
وی به دوره‌های معاینه فنی انواع وسایل نقلیه با هر نوع سوخت اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه جدید از این پس دوره اعتبار معاینه فنی خودروهای عمومی سبک و سنگین درون و برون شهری با عمر 10 سال به پایین 6 ماه و بالای 10 سال 3 ماه است. همچنین دوره اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت یکسال و سنگین 6 ماه تعیین شده است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به خودروهای امدادی مانند آمبولانس، آتش‌نشانی و امداد خودرو اشاره کرد و گفت: اعتبار معاینه فنی برای تمامی وسایط نقلیه امدادی اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت 6 ماه تعیین شده است. وی از تفکیک خودروهای دوگانه‌سوز برای دریافت برگه معاینه فنی خبر داد و گفت: مراکز معاینه فنی در مورد خودروهای دارای سوخت CNG موظفند در هر دوره معاینه فنی، ابتدا نسبت به بازرسی چشمی تجهیزات و قطعات گازسوز اقدام کرده و در صورتی که مخازن این نوع وسایل نقلیه به تشخیص کارشناسان مربوط نیازمند انجام آزمایش های هیدرواستاتیک یا سایر آزمایش‌های تعیین شده در استاندارد ملی مرتبط باشد، نسبت به معرفی به واحدهای تعیین صلاحیت شده اقدام کنند.
 
متصدی با اشاره به این که آزمایشات هیدرواستاتیک این خودروها هر 6 سال یکبار انجام می‌شود افزود: در عین حال بازرسی چشمی خودروهای سبک شخصی و دولتی با سوخت CNG هر 3 سال یکبار و سبک پلاک عمومی و سنگین با هر نوع پلاکی هر 2 سال یکبار انجام می‌شود. وی افزود: چنانچه ضمن معاینه وسیله نقلیه‌ای معیوب یا دارای نقص تشخیص داده شود، راننده یا مالک فقط می‌تواند وسیله نقلیه را تا تاریخی که کتبا به وی اعلام می‌گردد به تعمیرگاه منتقل و پس از رفع عیوب یا نواقص مذکور مجددا برای انجام معاینه فنی به مرکز مربوطه مراجعه کند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که یکی از مشکلات در این زمینه مربوط به وسایل نقلیه‌ای بود که در تصادفات دچار نقص فنی می‌شدند افزود: بر این اساس در صورت وقوع سانحه یا تصادف برای وسیله نقلیه دارای گواهی معاینه فنی، مالکان خودروهای سانحه دیده موظفند برای اخذ مجدد معاینه فنی حسب نظر کارشناس تصادف پلیس راهنمایی و رانندگی به مراکز مربوط مراجعه کنند. وی از راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی در کشور و اتصال کلیه مراکز معاینه فنی به این سامانه تا خرداد 94 خبر داد و گفت: در عین حال این سامانه قرار است همزمان با 29 دی ماه، روز هوای پاک به صورت آزمایشی افتتاح شود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه یکپارچه، گواهی معاینه فنی که از طریق مراکز معاینه فنی در چارچوب این سامانه ملی صادر می شود در سراسر کشور معتبر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.