| کد خبر: 37453 |

◄ اتفاقات مهم دریانوردی در سال ۲۰۱۴ میلادی در آیمو

تین نیوز | سال 2014 سال اتفاقات و مصوبات مهم در آیمو به شمار می آید. از جمله این اتفاقات شیوع بیماری ویروسی "ابولا" بود که نام " تهدید امنیت و آرامش بین المللی" را از شورای امنیت سازمان ملل گرفت.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان بنادر و و دریانوردی در همین راستا، آیمو راهنماها و بروشورهایی در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت کشتی هایی که به کشورهای غرب آفریقا سفر می کنند، منتشر نموده است. علاوه بر صنعت دریانوردی، سازمان بهداشت جهانی نیز اقداماتی را بعمل آورد و در نهایت، با تلاشهای مشترک آیمو و WHO  و سایرگروههای ویژه(Task force) دخیل در امر حمل و نقل، شیوع بیماری ابولا، پایش و تحت کنترل قرار گرفت. آیمو در این خصوص اینفوگرافی را برای آشنایی و نحوه پیشگیری از شیوع بیماری ابولا در کشتی ها و بنادر منتشر نمود که در شکل ذیل مشاهده می شود:
 
از دیگر اقدامات مهم آیمو در سال 2014، تصویب آیین نامه بین المللی جهت شناور های متردد در آبهای قطبی بود که اصلاحاتی  را کنوانسیون سولاس ایجاد نمود. این اصلاحات در نوامبر 2014 تصویب و از اول ژانویه 2017  بصورت تصویب به شکل " اصلاحات ضمنی" لازم الاجرا می گردد. نکات مهم و اساسی که در آیین نامه  Polar Code در رابطه با ایمنی شناورها به آن پرداخته شده در شکل ذیل بصورت اینفوگراف نشان داده شده است.
 
تغییر در شیشه های پل فرماندهی،‌ نوع قایق های نجات، تجهیزات حفاظت گرمایی، لباسهای غوطه وری، ‌صدور گواهینامه و تهیه راهنماها و آموزش فرماندهان و افسران و دیده بانان از جمله مواردی هستند که در این آیین نامه پیش بینی شده است.
 
افزایش کار آیی انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از کشتی ها هم از دیگر مواردی بود که در سال 2014 مورد توجه آیمو قرار داشت. اصلاحات مصوب سال 2011  میلادی که مقرراتی را برای کاهش گازهای گلخانه ای ناشی از کشتیرانی بین المللی پی ریزی نمود، همراه با اجباری شدن شاخص طراحی کار آیی انرژی برای شناور های جدید و لزوم داشتن طرح مدیریت کارآیی انرژی برای کلیه کشتی ها، که از اول ژانویه 2013 لازم الاجرا شدند، همگی از اقدامات مهم آیمو بشمار می آید.
 
دزدی و سرقت مسلحانه علیه کشتی ها و انجام اقداماتی جهت مقابله با دزدی دریایی در آبهای سومالی و خلیج عدن، غرب و شمال آفریفای مرکزی و تهیه Best Management Practices for Protection Against Somalia Based Piracy( BMP4) از جمله اقدامات مهم آیمو در سال 2014 بشمار می آید.
 
پرداختن به ایمنی شناور های مسافری و تصویب اصلاحاتی به کنوانسیون سولاس متعاقب وقوع سانحه شناور مسافربری Costa Concordia در ژانویه 2012 از جمله اقدامات مهم آیمو در سال 2014 بود. این اصلاحات اول ژانویه 2015 لازم الاجرا می شوند و عبارتند از:
 
-  اصلاحیه به مقرره 19 فصل III  سولاس مبنی بر الزام جمع کردن (mustering)و لزوم آموزش به مسافرین جدیدالورود به کشتی، درست قبل یا بلافاصله بعد از ترک کشتی از بندر، در خصوص نحوه استفاده از جلیقه نجات و یا اقدامات لازم در زمان اضطرار در کشتی های مسافری ای که بیش از 24 ساعت سفر آن بطول می انجامد.
 
- همچنین اصلاحاتی در خصوص انجام مانور ها در زمان اضطرار به نحوی که با شرایط اضطرار واقعی مطابقت داشته باشد. در خصوص ورود به محفظه های بسته و یا وظایف نجات در زمان اضطرار، خدمه باید حداقل یکبار در طول هر دو ماه در مانور مربوطه شرکت نمایند.
 
-  علاوه بر موارد یادشده اصلاحاتی به آیین نامه های DSC Code, HSC Code و MODU Code در خصوص ورود به محفظه های بسته و نحوه ثبت و رکورد نمودن جزییات مانور ترک از کشتی در شرایط اضطرار ایجاد شده است.
در خصوص آموزش های روی کشتی و مانور های استفاده از وسایل نجات جان افراد در MODU ها موارد باید در یک Log Book که توسط مرجع دریایی توصیه می شود، ثبت و نگهداری شود.
 
تاکید دبیرکل به اجرای کنوانسیون آب توازن حاکی از اهمیت این کنوانسیون در جهت حفاظت از محیط زیست دریایی می باشد. ایشان در پیامی اعلام کردند که هزینه صرف شده برای از بین بردن اثرات نامطلوب ورود شانه دار مهاجم Mnemiopsis leidyi  به دریای خزر  سالانه بالغ بر 500 میلیون دلار می باشد.

این هزینه، شامل هزینه های اقتصادی و معیشتی برای صیادان حاشیه دریای خزر نمی شود.  از همین رو، دبیر کل آیمو ضمن تاکید بر الحاق به کنوانسیون آب توازنBWM))، اجرای موثر این کنوانسیون را راهی برای ایجاد "توسعه پایدار" که از اهداف سازمان  ملل می باشد، اعلام نمود.
 
 مهاجرت های غیرقانونی از طریق دریا، از جمله معضلاتی است که سازمان جهانی دریانوردی، در سال 2014 با آن روبرو بوده است. اطلاعات و آمارهای سال 2014، خبر از افزایش مهاجرت های غیر قانونی از طریق دریا می دهد. این افزایش، بالا رفتن ریسک برای جان مهاجرین و بالا رفتن تعداد عملیات جستجو و نجان در دریا برای خدمات رسانی به آنها را به دنبال دارد.

در سال 2014، 4272 مورد مرگ و میر ناشی از مهاجرت های غیر قانونی گزارش شده است. آمار ها همچنین حاکی از آن است که از اول ژانویه 2014، حداقل348,000 نفر خطر مهاجرت غیر قانونی از طریق دریا را به جان خریده اند.

آیمو معتقد است اگر چه سهم خود را در رابطه با جلوگیری از این مهاجرت های غیر قانونی می تواند ایفا کند، اما معتقد است که همکاری و هماهنگی بین سایر ارگانهای ذیربط و آژانس های سازمان ملل، پلیس اینترپل و کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا و سایر نهادهای ذیمدخل ضروری است.

لازم به ذکر است، سازمان ملل بمنظور جلوگیری از مهاجرت های غیرقانونی، "پروتکل مقابله با مهاجرت از طریق زمین، دریا و هوا" را که ضمیمه کنوانسیون سازمان ملل در خصوص مقابله با "جرایم سازماندهی شده فرا ملی" است را تصویب نموده است.

به اطلاع می رساند که در سانحه حریق کشتی مسافربری Norman Atlantic که در 28 دسامبر 2014 یعنی در تاریخ  تهیه این گزارش اتفاق افتاد، بیش از 100  نفر مسافر قاچاق در کشتی مورد نظر حضور داشته اند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.