| کد خبر: 37440 |

مصایب زندگی در کنار خطوط ریلی

تین نیوز | پیرمردی که عصا به‌دست دارد پله‌های زیرگذر محل را به‌سختی طی می‌کند که مار آهنی فرا می‌رسد و لرزه به اندامش می‌اندازد.
 
او از كنار دستفروشان زیرگذر عبور می‌كند و هنگامی كه به پله‌های آن طرف بلوار خلیج‌فارس می‌رسد نگاهی به قطار و نگاهی به بلدوزری می‌اندازد كه جاده را برای ریل‌گذاری‌های بعدی صاف می‌كند. چند كودك هم در كوچه پایینی ریل قطار، توپ بازی می‌كنند؛ همان كوچه‌ای كه این روزها اهالی‌اش از اینكه قرار نیست ریل راه‌آهن به زیر ‌زمین برود حسابی شاكی هستند. كودكان محل به بالای زیرگذر خودرویی می‌آیند و یكی از آنها بازیگوشی‌ كرده و پا روی نرده‌های بالای زیرگذر می‌گذارد. خطر بیخ گوش آنهاست؛ سقوط به داخل زیرگذر خودرویی یك‌طرف و خطر عبور دست‌كم 15 قطار در طول روز ‌طرف دیگر. تازه باید خطر احتمالی سقوط هواپیماها را هم در نظر گرفت.
 
خانه‌ها حریم ریل را حفظ نكرده‌اند 
از كنار فنس‌های باز، به‌راحتی به كنار خط آهن می‌رویم. این بدان معناست كه كودكان هم به‌راحتی می‌توانند پا روی ریل قطار بگذارند. طبق آنچه كه دولت قبلی وعده داده بود خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 تهران باید به زیر زمین می‌رفت تا هم مشكلات اهالی رفع‌شود و هم فضایی برای ایجاد محیط‌های فرهنگی و تفریحی در سطح به وجود آید. اما در اواخر كار دولت پیشین، فقط قسمتی از ریل در منطقه 17 آن هم به‌صورت ضرب‌الاجلی به زیر زمین انتقال یافت و مابقی كار به دست دولت یازدهم سپرده شد. حالا كلاف ادامه كار دقیقا مثل جایی كه ریل‌های قطار روی هم می‌روند، در منطقه 18 در‌هم پیچیده شده است چرا‌كه گویا نه‌تنها ریل‌های قبلی به زیر ‌زمین نمی‌روند بلكه قرار است چند ریل جدید نیز به تعداد آنها اضافه شود.
 
به كارگاه پیمانكار پروژه ریل‌گذاری‌های جدید می‌رویم. رحمتی، رئیس كارگاه می‌گوید، از 4خطی كه روی زمین قرار است احداث شود، 2خط باند شمالی تا 22بهمن و یك‌خط جنوبی هم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. اینطور كه وی عنوان می‌‌كند این خط‌ها برای تردد متروهای اقماری تا كرج احداث می‌شوند و همزمان خط قدیمی تهران- تبریز نیز نوسازی می‌شود. وی بر این عقیده است كه ریل حریم خود را حفظ كرده و چون قطار مسافری از روی آن عبور می‌كند صدای چندانی ندارد! با او كمی اطراف ریل و ایستگاه نیك‌پسندی قطار قدم می‌زنیم. آمبولانس‌های داخل حیاط بیمارستان فیاض‌بخش 2 جلب نظر می‌كند؛ وجود بیمارستان در كنار ریل‌آهن تعجب‌برانگیز است و اینكه چرا حریم ریل رعایت نشده است؟! رحمتی می‌گوید قدمت خط آهن خیلی بیشتر از منطقه مسكونی اطرافش است و از اول نباید خانه‌ای اینجا بنا می‌شد. وقتی از او می‌پرسیم چرا وعده دولت قبل برای احداث تونل عملی نمی‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «ساخت تونل در زیر و اطراف رودخانه كن، كار اقتصادی و حساب‌شده‌ای نیست و ممكن است با پرآب شدن رودخانه، فاجعه به‌بار آورد. »
 
زیرزمینی شدن خط آهن كار كارشناسی‌شده است 
این در حالی است كه دبیر شورایاری محله خلیج‌فارس و شهرك سینا  می‌گوید: «گزارش كارشناسی‌شده مشاور انتقال ریل به زیر‌زمین برای حدفاصل رودخانه كن تا ایستگاه نیك‌پسندی به‌طول یك‌كیلومتر وجود دارد و مشاور پروژه در زمان دولت قبل تاكید كرده كه احداث این تونل هیچ خطری نخواهد داشت. با وجود این الان كار گره‌خورده و دارند پروژه ریل‌گذاری از روی زمین را هم انجام می‌دهند.» گوهری اضافه می‌كند كه مطرح كردن خطرات احداث تونل در حوالی رودخانه كن نیز توان مهندسی كشور را زیر سوال می‌برد چراكه با همین توان مهندسی، تونل توحید و نیایش و پل صدر احداث شده است.
 
موارد توافق شده دولت قبلی اجرا شود 

گوهری، دبیر شورایاری محل همچنان تاكیدش روی دستور دولت دهم و وزیر راه و شهرسازی دولت پیشین است. اهالی محل هم به شدت از بی‌توجهی به این مسئله ناراضی هستند. این نارضایتی باعث شد تا مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس چندی پیش با تعدادی از آنها و 3تن از امامان جماعت در جهت بررسی دقیق‌تر ماجرا جلسه‌ای را برگزار كند. وی ماحصل این جلسه را پیگیری موارد توافق‌شده برای زیرزمینی شدن خط‌آهن عنوان می‌كند. رحماندوست به همشهری می‌گوید: «پیمانكاری در زمان دولت قبل كار انتقال ریل به زیرزمین را در منطقه 18 شروع كرد و دولت فعلی هم شمع‌كوبی‌هایی را برای این منظور انجام داد اما این كار به دلایلی متوقف شد و مردم از این موضوع دلخور هستند.» وی با اشاره به بررسی موضوع در جلسه‌ای همراه با پورسیدآقایی، مدیرعامل شركت راه‌آهن اضافه می‌كند:‌ «میان مردم و مسئولان محل و راه‌آهن توافق شده كه كار به همان صورت كارشناسی‌شده قبل صورت بگیرد؛ با این حال مشخص نیست كه چرا این اقدام صورت نمی‌گیرد و باید ابعاد دیگر قضیه نیز بیشتر بررسی شود.» به هر ترتیب همچنان معضل خط‌نشینان منطقه 18 پابرجاست و آنها با مشكل گذر مار آهنی از كنار خانه‌هایشان دست‌و‌پنجه نرم می‌كنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.