| کد خبر: 37430 |

جهان در حال گذار در سال ۲۰۱۵ + نمودار

تین نیوز  |مشخص ترین تغییرات پیش رو، جغرافیایی-اقتصادی هستند. آمریکا به لطف انقلاب گاز شیل و با در اختیار گرفتن جایگاه عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت دنیا خواهد شد (شکل ۱). بسیاری از جنبه های روابط بین الملل حول دستیابی آمریکا به نفت، دستخوش تغییر خواهد. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که برتری نفتی آمریکا تا سال ۲۰۵۰ و پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.

در همین حال آسیا همچنان رو به رشد است و اعداد و ارقام نشان دهنده آن است. ثروت ترکیبی افراد با ثروتمند آسیایی (کسانی که دست کم ۱ میلیون دلار دارند) در سال ۲۰۱۵، از شمال آمریکا بیشتر خواهد بود. بسیاری از کارشناسان مدرسه اقتصاد لندن ارزیابی کرده اند که مرکز جاذبه اقتصادی دنیا به دلیل رشد آسیا در طی ۷۰ سال و از ۱۹۸۰ تا ۲۰۵۰ از آتلانتیک به جایی میان هند و چین منتقل خواهد شد. تا سال ۲۰۱۵ میانه این مسیر (جابجایی جاذبه اقتصادی دنیا) در بندر ماهشهر در شمال شرقی خلیج فارس در ایران قرار خواهد داشت (شکل ۲).

چین دو نقطه عطف را پشت سر خواهد گذاشت. نخست سرمایه گذاری مستقیم خارجی آن به سمت داخل خواهد رفت ( شکل ۳) این  امر نشان دهنده درجه ای است که چین به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی رشد یافته است. دوم اینکه چین برای نخستین بار در تاریخ معاصر، سال را به عنوان بزرگ ترین اقتصاد آغاز کرده و آمریکا را دست کم در زمینه برابری قدرت خرید (شکل ۴) شگفت زده کرده است.

هزینه های دفاعی در منطقه آسیا – پاسیفیک همچون چین با هزینه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ برابری می کند ( شکل ۵).

فن آوری نیز همواره در جریان است. در سال ۲۰۱۵ فروش تبلت از کامپیوترهای شخصی پیشی می گیرد (شکل ۶). درآمد حاصل تبلیغات اینترنتی در آمریکا از مجموع ارزش تبلیغات روزنامه ها، مجلات و بیلبوردها پیشی خواهد گرفت (شکل ۷). اشتراک تلفن همراه از جمعیت جهان بیشتر خواهد شد (شکل ۸): برخی از افراد چندین حساب کاربری خواهند داشت خصوصا در کشورهای با ارتباطات آلوده و مشکوک.

در سال ۲۰۱۵، افرادی که در فیس بوک فعال هستند از آنهایی که در چین زندگی می کنند بیشتر خواهد بود (شکل ۹). اگر این شبکه اجتماعی یک کشور بود، پرجمعیت ترین کشور دنیا محسوب می شد.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.