| کد خبر: 37412 |

سامانه ملی معاینه فنی ۲۹ دی راه‌اندازی می‌شود

تین نیوز | در پی افزایش اقدامات محیط‌زیستی مدیریت شهری در تهران به نظر می‌رسد دولت نیز تلاش خود را برای رفع معضل آلودگی هوا آغاز کرده است.
 
بدین‌منظور دولت پس از آغاز طرح جهادی پایش شبانه صنایع تهران، قرار است به‌زودی با بهره‌گیری از تجربیات تهران، سامانه ملی معاینه فنی را در كشور راه‌اندازی كند. آنگونه كه اعلام شده این سامانه 29دی‌ماه در كشور راه‌اندازی می‌شود. آغاز موج جدید اقدامات دولتی برای بهبود آلودگی هوا در شرایطی رخ می‌دهد كه از هفته گذشته بزرگ‌ترین كمپین محیطی زیستی كشور با حضور مدیریت شهری و شهروندان در قالب عنوان « آسمان آبی- زمین پاك» اجرایی شد. این كمپین گامی عملی برای كاهش آلاینده‌های جوی محسوب می‌شود كه در سال‌های اخیر موجب مشكلات بسیاری در روند زندگی شهری شده بود. سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در این‌باره اعلام كرد كه سیستم یكپارچه معاینه فنی خودروها در كشور همزمان با 29دی‌ماه (روز هوای پاك) رونمایی می‌شود و امیدواریم این اقدام منجر به رفع نواقص كنونی معاینه فنی خودروها و آلاینده‌های جوی در كشور شود. سخنان وی در حالی عنوان شده كه انسجام عمل دستگاه‌ها ضامن موفقیت طرح مقابله با آلودگی هواست.
 
لزوم تحقق زیرساخت‌ها
 موضوع سامانه ملی یكپارچه برای معاینه فنی در سال‌جاری مورد تأكید مسئولان شهری قرار گرفته است. ولی‌الله آذروش مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با همشهری تصریح كرد كه نخستین گام در زمینه اجرایی شدن این سامانه تصویب آیین‌نامه آن در هیأت دولت است. همچنین كارهای انجام شده در تهران می‌تواند به‌عنوان یك پایلوت بزرگ برای پیاده‌سازی در شهرهای كشور به‌كار گرفته شود. وی اظهار كرد: اعتقاد ما بر این است كه در كنار سامانه ملی باید زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها هم انجام شود. از سویی نهادهای دخیل نظیر پلیس و سازمان حفاظت‌محیط‌زیست نیز باید نقش اجرایی و نظارتی خود را با جدیت و دقت دنبال كنند. سامانه ملی باید در معنا و ماهیت واقعی تحقق یابد. بحث از این سامانه تنها چاپ برچسب و المان‌های ظاهری نیست. بی‌شك نگرش درست به موضوع آن مهم‌تر است. این نگرش باید یك نگاه ملی باشد. به گفته وی، مسائل مورد نیاز و ابتدایی برای برپایی این سامانه در جلسات مختلف به مسئولان اجرایی كشور اعلام شده و تجربه پایتخت در اختیار آنان قرار گرفته است. زیرساخت‌های سامانه ملی معاینه فنی باید در كلانشهرها و بسیاری از شهرهای كشور تحقق یابد تا بتوان تصمیم دولت برای یكپارچه‌سازی معاینه فنی را اجرا شدنی دانست. بنابر اظهارات آذروش، مشكلات متعددی در راه معاینه فنی هنوز وجود دارد و باید با جهت‌گیری مناسب به سمت سامانه ملی برویم.
 
هماهنگی نهادهای اجرایی
 مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: هماهنگی‌ها باید در بالاترین سطح ممكن میان پلیس راهور، وزارت كشور، سازمان حفاظت‌محیط‌زیست و شهرداری‌های كلانشهرها و شهرها محقق شود زیرا بدون این همگرایی این سامانه نمی‌تواند موفقیت لازم را كسب كند. همچنین پلیس نیز باید پس از برقراری شبكه دیتای سراسری، زیرساخت اجرایی و مستند قانونی خود را برای برخورد با متخلفان داشته باشد. از سویی ناظر اصلی این سامانه نیز سازمان حفاظت‌محیط‌زیست است كه باید برای اجرای این طرح گام مهم و جدی بردارد تا معاینه فنی به‌عنوان یك گام محیط‌زیستی به اجرا درآید.
 
لزوم انسجام در برابر آلودگی هوای تهران 
برنامه‌های جامع كاهش آلودگی هوای كشور باید استمرار داشته باشد. دیروز معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره تصریح كرد كه آلودگی هوا مبحثی پیچیده، چند‌وجهی و زمان بر است اما آثار آن تنها محدود به یك حوزه نیست و حوزه‌های متعددی همچون سلامت، اقتصاد و اجتماع را درگیر می‌كند. معصومه ابتكار كه پیش از این از آغاز كمپین آسمان آبی - زمین پاك استقبال كرده بود، اعلام كرد: شرایط آلودگی هوا در تهران شرایط پیچیده‌تر و عوامل متعددتری دارد و از همین رو نیاز به انسجام بیشتر و تعامل و همراهی تمام دستگاه‌های مرتبط برای اجرای دقیق برنامه‌ها و كاهش آلودگی هوا بیش از سایر نقاط كشور است و منوط به همكاری و انسجام عمل تمام دستگاه‌ها و قواست. بنابراین برای رفع معضل آلودگی هوا باید حركتی منسجم و فرابخشی براساس ماموریت‌ها و برنامه راهبردی تعریف شده شكل گیرد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.