| کد خبر: 37392 |

زیرساخت‌های برقی شدن قطار فراهم نیست

تین نیوز |  وقتی میزان تقاضا برای سفر به کلانشهر مشهد مقدس در کشور زیاد است، به نظر می‌رسد باید بخش عمده حمل‌ونقل از طریق ریل انجام شود زیرا هرچه جاده ساخته شود،
 
تعداد خودروها نیز بیشتر رشد می‌کند و بی‌شک جاده‌ها نمی‌توانند پاسخگوی این تعداد خودرو باشند. شاید به همین دلیل باشد که مسئولان در سال‌های گذشته به فکر برقی کردن قطار تهران - مشهد افتاده‌اند تا با افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این مسیر، از مزایای دیگر استفاده از قطار برقی برخوردار شوند. در این زمینه با رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس و نماینده مردم سبزوار گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه سال‌ها از ارائه طرح برقی کردن قطار تهران - مشهد می‌گذرد و گفته می‌شود که اجرایی شدن این طرح منوط به فاینانس از سوی چین است، چرا همچنان این پروژه به مرحله اجرایی نرسیده است؟
باید اذعان کرد که در سال‌های گذشته و در دولت نهم و دهم، اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص پیدا کرد و این انتظار وجود داشت که این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، اما کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌های مسئولان در گذشته، روند حرکت این طرح را کند و در بخش‌هایی نیز کاملا متوقف کرد. ضرورت برقی شدن قطار تهران- مشهد در شرایطی که این مسیر پرترددترین مسیر کشور محسوب می‌شود، بیش از گذشته است و بررسی و برنامه‌ریزی‌های لازم آن انجام شده است، اما هیچ عاملی جز کم‌کاری نمی‌تواند اجرایی شدن این طرح را توجیه کند. شرکت‌های چینی نیز تمایل خود را برای فایناس این طرح اعلام کرده‌اند، اما تاکنون به دلایلی که قابل ذکر نیست، اجرایی شدن آن با تعلل روبه‌رو شده، اما به زودی مشکلات پیش‌روی این مسیر برداشته و برقی کردن قطار این مسیر اجرایی می‌شود.
با توجه به اینکه دولت یازدهم این طرح را جزو طرح‌های اولویت‌دار خود قرار داده است، پیش‌بینی شما در مورد تکمیل و بهره‌برداری از آن چیست؟
این طرح هزینه‌ای در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و این انتظار وجود دارد که با اختصاص این اعتبار و فراهم شدن بسترهای لازم، وعده دولت عملی شود، اما وضعیت کنونی این پروژه به عنوان یک طرح ملی نشان می‌دهد که در صورت فاینانس چین، می‌توان امیدوار بود که طرح به سرانجام برسد. چراکه به دلیل پرهزینه بودن برقی کردن قطار، بخش خصوصی نیز به این بخش ورود چندانی پیدا نمی‌کند.
گفته می‌شود زیرساخت‌های لازم برای برقی کردن این قطار فراهم شده و قرار است قطار برقی روی ریل کنونی حرکت کند. منظور شما از فراهم شدن بسترهای لازم چیست؟
 اگر قرار بود ریل کنونی بستر مناسبی برای برقی کردن خط‌آهن این مسیر باشد، چه دلیلی داشت که تاکنون این پروژه با تاخیر مواجه باشد؟ این‌گونه نیست. درواقع برقی کردن قطار نیازمند زیرساخت‌های خاص خود است که نیاز به هزینه‌های بیشتری نیز دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دون پایه راه آهن 0 0

    نه بابا!!تازه فهمیدین؟؟؟!!!