| کد خبر: 37389 |

تحول در صنعت خودروسازی گیلان

تین نیوز |  صنعت گردشگری در استان گیلان از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و عملکرد مناسبی دارد اما به نحو مطلوب و مورد انتظار فعال نیست، چراکه بازه زمانی آن متغیر است و در دوره‌های موقت رونق‌پذیر است.
 
بنابراین باید برای جذب گردشگر تمهیدات بیشتری اندیشیده شود، چراکه در توسعه اقتصادی استان نیز موثر است همچنین با وجود منابع آبی در استان استفاده از مزیت‌های کشاورزی نیز در توسعه صنایع جانبی مناسب است.
واحدهای صنعتی استان گیلان در زمینه‌هایی از جمله صنایع فولادی، کانی‌ها، سلولزی و کاشی مشغول به فعالیت هستند اما صنایع خودروسازی در استان به علت آنکه در مقطعی تحریم‌ها لغو شد، نسبت به صنایع دیگر قوی‌تر عمل می‌کند، به‌طوری که تقاضا برای ایجاد کارخانه‌های خودروسازی ازسوی شرکت‌های فراری و فیات انجام‌شده که در صورت راه‌اندازی، در ۵ سال باید به تولید یک میلیون خودرو برسد و این تحولی بزرگ برای صنعت گیلان به‌شمار می‌رود، چراکه صنایع جنبی را با خود ایجاد می‌کند. تاکنون زمین مورد نظر توسط این شرکت‌ها خریداری و مجوز دریافت شده اما هنوز اقدامی جدی انجام نشده است.
البته مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای صنایع دیگر از جمله صنعت نساجی نیز فرصت‌هایی ایجاد کرد، چراکه در پی تحریم‌ها واردات محدود شده و مصرف کالای داخلی رونق گرفت. اما بهتر است برای رونق بیشتر براساس فناوری روز تجهیز شوند. مشکلات ناشی از تحریم‌ها بیشتر صنایع استان را با مشکل مواجه کرد، به‌طوری که ۶۰ درصد صنایع از کار افتاده و مابقی نیز با ظرفیت بین۲۰ تا ۵۰ درصد کار می‌کنند. در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بخش صنعت اطمینان ندارند و این امر باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد. بنابراین تا صنایع قدیمی رونق تولید نداشته باشند، سرمایه‌گذاری جدید در استان گیلان انجام نمی‌شود.
بر این اساس صنایع استان بیش از گذشته نیازمند همدلی و همراهی تمام مسئولان هستند تا اثرات تحریم کاهش یابد، چراکه اگر صنایع فعال از محیط کسب و کار خارج شوند، احیای آن در آینده مشکل است. در این شرایط تسهیل سیستم بانکی برای واحدهای تولیدی و صنعتی چاره‌ساز است، درحالی که اکنون نرخ سود تسهیلات بانکی بسیار بالاست و همچنین وثیقه‌های سنگین برای دریافت تسهیلات مطالبه می‌شود. گفتنی است رفع مشکلات صنعت، بیکاری، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان گیلان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا سهم استان در زمینه اشتغالزایی در نتیجه مشکلات صنعتی پایین است و مسئولان استانی باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.